Chińczycy zmienią logistykę aut

Chińscy producenci aut zmienią nie tylko rynek samochodowy, ale i logistyczny. Wzrośnie rola armatorów.

Publikacja: 02.02.2025 21:05

Chińczycy zmienią logistykę aut

Wallenius Wilhelmsen, Port w Gothenburgu, Szwecja 2024

Foto: Wallenius Wilhelmsen

Europejskie spedycje szkolą pracowników w rozwoju handlu z Chińczykami. Np. francuska firma CAT LC zatrudnia specjalistów i robi biznes dla BYD w Hiszpanii i Portugalii. Kompleksowo obsługuje Omoda, dla tej marki przyjęła pierwszy transport morski. Poszerzenie zakresu usług wynikało z oczekiwań klienta, który chciał mieć wszytko w jednym okienku. 

Spółka CAT LC ma 1300 wagonów kolejowych oraz 1400 lor i w najbliższych latach dojdzie 500 kolejnych lor. Inwestycje przewiduje także konkurencyjny Adampol (należący do Hyundai-Glovis), który ma 400 aut w grupie i ponad 1500 wynajętych przewoźników. W tym roku planuje rozbudowę floty o ok. 10 proc., choć producenci zabudów nie mają mocy produkcyjnych i oferują terminy odbioru w 2026 roku. 

Czytaj więcej

Kurierscy giganci nie nadążają za Amazonem

Armatorzy wskażą porty

Branża przewiduje, że za dekadę chińscy gracze jak Omoda, MG, BYD umocnią się na rynku, a tradycyjni producenci będą cierpieć. Konkurencja także uważa, że Chińczycy będą się rozpychać na europejskim rynku i są to dla niej potencjalni klienci. W przypadku chińskiego importu rośnie rola portów morskich. Zebruge zachowa rolę podstawowego portu wejścia dla marek z Azji, ale znaczenia nabiorą także mniejsze porty, z uwagi na małą przepustowością wiodących terminali, bowiem wszystkie mają problem z miejscem. 

Również słoweński Koper może nabrać znaczenia, tym bardziej, że ma duże moce przerobowe w gotowych autach. Gdy zniknie problem na Morzu Czerwonym, wzrośnie rola Kopru. Grupa Hyundai-Glovis ma tam mocną pozycję i Koper jest jednym z głównych portów wejścia i eksportu dla marek Hyundai i Kia. 

W logistycznej układance ważną rolę będą odgrywali armatorzy, którzy ponoszą największe w łańcuchu dostaw. Wliczają w nie cenę zawinięcia i czas trwania postoju. Armatorzy przy obecnych kosztach statków będą skracać czas cumowania, do czego muszą się dostosować firmy transportu lądowego i brać pod uwagę całkowity koszt transportu, bo dzień żeglugi to koszt zauważalny w całkowitej cenie transportu. 

Czytaj więcej

Leasingodawcy: poprawa w transporcie tuż za rogiem

Europejscy gracze w branży transportu drogowego uważają, że armatorzy nie przejmą od innych graczy lądowej spedycji, wskażą jednak porty załadunku i wyładunku. 

Statki zamawiane tuzinami

Linie żeglugowe mają znacznie większą skalę od lądowych operatorów. Przychody norweskiego Hoegh Autoliners sięgnęły w 2023 roku 1,45 mld dol., a zysk EBITDA 0,74 mld dol. Konkurencyjny Wallenius Wilhelmsen zanotował 5,15 mld dol. przychodów i EBITDA 1,81 mld dol. Obaj armatorzy podkreślają, że są to rekordowe wyniki. Przychody CAT sięgnęły 0,84 mld euro, a polskiej spółki 361 mln zł. Także Adampol zanotował świetne wyniki, przychody wyniosły 1,28 mld, ale złotych, nie dolarów. Rok 2024 już nie będzie tak udany.

Również dla armatorów może nie być tak zyskowny, a to za sprawą unijnych ceł na chińskie auta. Nałożenie ceł doprowadziło w dwa tygodnie do 20-procentowego spadku notowań akcji Wallenius Wilhelmsen. Od tego czasu akcje odzyskały część wartości, a spółka przewiduje 7-12-procentowy wzrost przychodów w 2025 roku. 

Czytaj więcej

Prognozy towarowe dla CPK nadal pomyślne

Biuro VesselsValue nie przewiduje katastrofy na rynku żeglugowym. Jej eksperci uważają, że utrzyma się wysoki popyt na usługi przewozu samochodów gotowych, choć wskazują na malejące stawki. Spowodowane są nie tylko malejącą dynamiką chińskich przewozów do Europy, ale także rosnącą podażą samochodowców. Nowe jednostki wprowadzi Hoegh, producent samochodów BYD zamówił 7 statków (cztery już są dostarczone), a COSCO równe 30 jednostek, które wejdą do służby do końca 2026 roku. Jeżeli zakończy się konflikt na Morzu Czerwonym, skrócone trasy dodatkowo zwiększą podaż statków. 

Produkty i Usługi
Kurierscy giganci nie nadążają za Amazonem
Materiał Promocyjny
Technologia daje odpowiedź na zmiany demograficzne
Produkty i Usługi
Magazyny dla zagranicznych klientów
Produkty i Usługi
Międzynarodowe przesyłki ciągną rynek kurierski
Produkty i Usługi
Firma doręcza 35 paczek na sekundę
Produkty i Usługi
Automaty paczkowe dla rzeczy z drugiej ręki
Materiał Promocyjny
Wystartowały tegoroczne ferie zimowe