W godzinach porannych 5 stycznia 2020 roku do stacji Hrubieszów LHS, na granicy polsko-ukraińskiej, przyjechał pierwszy pociąg z 45 kontenerami z Chin. Wyruszył 24 grudnia w Xi’an położonego w środkowej części kraju.
Ładunki po przejechaniu blisko 9,5 tys. km dotarły do stacji końcowej Sławków LHS. W Euroterminalu Sławków kontenery zostaną przeładowane na wagony kolejowe oraz samochody i dostarczone do odbiorców docelowych. Przejazd tą trasą kolejową zajął tylko 12 dni. – Cieszę się, że pociąg szybko i bezpiecznie dotarł do Polski, wykorzystując najdalej na Zachód wysuniętą linię szerokotorową. Dzięki temu rozszerzamy naszą ofertę transportową i logistyczną o kolejne produkty intermodalne. Wpisuje się to w strategię spółki, której celem jest dywersyfikacja przewozów i kierunków transportu – podkreśla prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Zbigniew Tracichleb.
Uruchomienie połączenia z Chin do Sławkowa jest efektem kilkuletniej pracy nad tym projektem. Nawiązanie współpracy PKP LHS z Xi’an Free Trade Port Construction and Operation oraz partnerami logistycznymi z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy pozwoli na uruchomienie regularnych połączeń z Xi’an do Sławkowa LHS, które docierać będą w 10-12 dni.
– O wyborze szerokotorowej linii LHS zdecydowały nasze atuty, takie jak: brak konieczności przeładunku na granicy Unii Europejskiej, możliwość prowadzenia najdłuższych pociągów kontenerowych w Europie o długości do 950 m oraz potencjał Euroterminala Sławków – wymienia członek zarządu do spraw handlu i eksploatacji PKP LHS Dariusz Sikora.
Wskazuje, że Euroterminal Sławków to hub logistyczny posiadający duże możliwości dalszej dystrybucji ładunków z Chin oraz ich koncentracji i wysyłki w drogę powrotną. Sławków to również początek trans-kaspijskiej trasy TMTM, co stwarza dogodną możliwość eksportu żywności, a tym samym zbalansowania ładunków w kierunku do Chin. – Obie trasy odegrają ważną rolę w rozwoju przewozów kolejowych na Nowym Jedwabnym Szlaku – przekonuje Sikora.