Kolejowe połączenie pomiędzy Litwą i Holandią odciąży drogi

Ruszył pilotażowy przewóz naczep pomiędzy Litwą i Holandią.

Publikacja: 18.05.2020 18:47

Kolejowe połączenie pomiędzy Litwą i Holandią odciąży drogi

Foto: logistyka.rp.pl

PKP Cargo i LG Cargo przymierza się do stałych przewozów naczep pomiędzy Litwą i Holandią. 14 maja do Sestokai przybył z terminalu intermodalnego Kaldenkirchen pociąg z 25 naczepami. Był to pierwszy w historii transport naczep pociągiem towarowym na trasie Niemcy – Polska – Litwa. PKP Cargo poprowadził pociąg na całej trasie. Pociąg dostarczył naczepy ośmiu firm transportowych i logistycznych: Girteka, Vlantana, Hoptrans, A. Gricius’s, DSV, Arcese, Solotrans i Nokvera. Naczepy załadowano na specjalne wagony kolejowe dostarczone przez CargoBeamer, które poprzez europejską magistralę Rail Baltica dotarły do Šeštokai. Przejazd zorganizowały: PKP Cargo, LG Cargo (firma transportowa Kolei Litewskich) oraz operator transportu intermodalnego – CargoBeamer. Między Polską i Litwą jeździ rocznie 2,5 mln tirów, które przewożą blisko 50 mln ton ładunków. Zaledwie 1 proc. wymiany transportowane jest koleją.

Czytaj więcej w: Ubiegłoroczny poziom będziemy odbudowywać 2 lata

W ramach usługi firma zapewni również przeładunek i odwóz kontenerów z terminala transportem samochodowym pod wskazany przez klienta adres.

Pod koniec maja PKP Cargo zamierza otworzyć stałe połączenia Gdańsk – Warszawa Praga, Gdańsk – Poznań Franowo i Gdańsk – Gliwice B Kontenerowa. Pociągi Connect Operator (nazwa handlowa usługi) będą odjeżdżały kilka razy w tygodniu, o stałych godzinach.

Planowany czas przejazdu między Gdańskiem a Warszawą lub Poznaniem wynosi 8 godzin, a z Gdańska do Gliwic – 15 godzin. – Zaletą naszych pociągów operatorskich jest to, że klient wie którego dnia i o której godzinie jego ładunek wyruszy ze stacji początkowej i o której godzinie dotrze do stacji końcowej. Jest w stanie zaplanować dostawę do miejsca przeznaczenia – podkreśla prezes PKP Cargo Connect Ivan Ružbacký.

Czytaj więcej w: Inwestować w rzeki czy w kolej?

PKP Cargo uruchomiła także nowe połączenia z Małaszewicz do terminala Tilburg w Holandii, w pobliżu portu w Rotterdamie. Pociągi są prowadzone przez wielosystemowe lokomotywy Vectron z dopuszczeniami również na Niemcy i na Holandię, dzięki czemu nie ma konieczności zmian pojazdu na trasie.

Ponadto PKP Cargo Connect wyekspediowało do Chin pierwszy skład z drewnem z Czech. Spółka ma zamówienie na przewóz kolejnych transportów z drewnem, jest to perspektywiczny rynek dlatego, że Czechy dysponują dużymi zasobami drewna, które eksportują do różnych krajów, w tym i do Chin.

W tym roku PKP Cargo wzbogaci się o 400 nowoczesnych platform do przewozu kontenerów, a do końca 2022 roku przybędzie ich łącznie około 1100 (nie licząc 50 wagonów odebranych pod koniec 2019 roku). Do tego dochodzi prawie 40 lokomotyw elektrycznych (przetarg na ostatnie pięć pojazdów wielosystemowych został niedawno ogłoszony).

PKP Cargo i LG Cargo przymierza się do stałych przewozów naczep pomiędzy Litwą i Holandią. 14 maja do Sestokai przybył z terminalu intermodalnego Kaldenkirchen pociąg z 25 naczepami. Był to pierwszy w historii transport naczep pociągiem towarowym na trasie Niemcy – Polska – Litwa. PKP Cargo poprowadził pociąg na całej trasie. Pociąg dostarczył naczepy ośmiu firm transportowych i logistycznych: Girteka, Vlantana, Hoptrans, A. Gricius’s, DSV, Arcese, Solotrans i Nokvera. Naczepy załadowano na specjalne wagony kolejowe dostarczone przez CargoBeamer, które poprzez europejską magistralę Rail Baltica dotarły do Šeštokai. Przejazd zorganizowały: PKP Cargo, LG Cargo (firma transportowa Kolei Litewskich) oraz operator transportu intermodalnego – CargoBeamer. Między Polską i Litwą jeździ rocznie 2,5 mln tirów, które przewożą blisko 50 mln ton ładunków. Zaledwie 1 proc. wymiany transportowane jest koleją.

Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności