Fundacja WWF Polska opublikowała raport pt. “Żegluga czy kolej? Perspektywy rozwoju zrównoważonego transportu w Polsce do 2050 roku”, z którego wynika, że inwestowanie w drogi wodne jest zupełnie nieopłacalne i może mieć katastrofalne skutki dla środowiska. – Transport kolejowy jest szybszy, pewniejszy i dużo bardziej przyjazny dla naszej planety – uważa dyrektor ds. polityki środowiskowej Fundacji WWF Polska Piotr Nieznański.
Przypomina, że przyjęta w 2017 roku przez Polskę ustawa o ratyfikacji europejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN) zobowiązuje nasz kraj do dostosowania naszych głównych dróg wodnych do co najmniej IV klasy żeglowności.
Czytaj więcej w: 2019 to był bardzo dobry rok dla intermodalu
Według autorów raportu sama tylko regulacja rzek, aby przystosować je do pełnienia funkcji dróg śródlądowych, będzie kosztować 74 mld zł. – Kolejne 70-90 mld zł trzeba będzie wydać na etapie realizacji inwestycji, a potem samo utrzymanie całej infrastruktury będzie kosztowało Polaków co roku kilka milionów złotych – dodaje Nieznański.
Rzeki uzupełnią kolej
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zapewnia, że drogi wodne w żadnym stopniu nie mają konkurować z koleją, czy jej zastępować, ale uzupełniać ją w obszarach, które dla kolei i transportu drogowego dziś są problematyczne, jak np. przewóz towarów wielkogabarytowych.