W 2019 roku kolej przewiozła 19,5 mln ton ładunków intermodalnych (wzrost o blisko 15 proc.), wykonując przy tym pracę przewozową na poziomie 7,1 mld tono-km (więcej o 14,5 proc.). Z danych zebranych przez Urząd Transportu Kolejowego wynika, że masa ładunków w transporcie intermodalnym w 2019 roku w stosunku do 2018 roku wzrosła o 2,5 mln ton. Praca przewozowa wzrosła natomiast o ok. 0,9 mld tono-km w stosunku do roku ubiegłego.
– Statystyki pokazują możliwości dalszego wzrostu przewozów intermodalnych. Ich udział w całym rynku wyniósł 8,3 proc. wg masy i 12,6 proc. wg pracy przewozowej. Widać wyraźnie, że rośnie wymiana handlowa w kierunku wschód-zachód – ocenia prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra. – Musimy pamiętać również o konieczności rozwoju połączeń w kierunku północ-południe. Dlatego istotne są działania systemowe poprawiające zarówno parametry infrastruktury liniowej oraz podniesienie prędkości handlowych pociągów, jak i dostosowanie przejść granicznych do obsługi pociągów o wyższych parametrach – dodaje prezes UTK.
Czytaj więcej w: Kolej na zieloną energię
W 2019 roku przewoźnicy kolejowi przetransportowali rekordową liczbę jednostek ładunkowych – 2 137 tys. TEU (1 kontener 20-stopowy = 1 TEU). Podobnie jak w latach poprzednich, dominowały kontenery 20 i 40-stopowe. Ich udział w 2019 roku wyniósł odpowiednio 45,8 proc. i 43,1 proc.
Największym przewoźnikiem jest PKP Cargo z udziałem (według pracy przewozowej) 49,1 proc., przed Captrain Polska (12,2 proc.), DB Cargo Polska (10,4 proc.) i PCC Intermodal (9,4 proc.).