2019 to był bardzo dobry rok dla intermodalu

Koleje o ponad 14 proc. zwiększyły w 2019 roku przewozy intermodalne.

Publikacja: 22.03.2020 14:49

2019 to był bardzo dobry rok dla intermodalu

Foto: ????????????????????????????????????

W 2019 roku kolej przewiozła 19,5 mln ton ładunków intermodalnych (wzrost o blisko 15 proc.), wykonując przy tym pracę przewozową na poziomie 7,1 mld tono-km (więcej o 14,5 proc.). Z danych zebranych przez Urząd Transportu Kolejowego wynika, że masa ładunków w transporcie intermodalnym w 2019 roku w stosunku do 2018 roku wzrosła o 2,5 mln ton. Praca przewozowa wzrosła natomiast o ok. 0,9 mld tono-km w stosunku do roku ubiegłego.

– Statystyki pokazują możliwości dalszego wzrostu przewozów intermodalnych. Ich udział w całym rynku wyniósł 8,3 proc. wg masy i 12,6 proc. wg pracy przewozowej. Widać wyraźnie, że rośnie wymiana handlowa w kierunku wschód-zachód – ocenia prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra. – Musimy pamiętać również o konieczności rozwoju połączeń w kierunku północ-południe. Dlatego istotne są działania systemowe poprawiające zarówno parametry infrastruktury liniowej oraz podniesienie prędkości handlowych pociągów, jak i dostosowanie przejść granicznych do obsługi pociągów o wyższych parametrach – dodaje prezes UTK.

Czytaj więcej w: Kolej na zieloną energię

W 2019 roku przewoźnicy kolejowi przetransportowali rekordową liczbę jednostek ładunkowych – 2 137 tys. TEU (1 kontener 20-stopowy = 1 TEU). Podobnie jak w latach poprzednich, dominowały kontenery 20 i 40-stopowe. Ich udział w 2019 roku wyniósł odpowiednio 45,8 proc. i 43,1 proc.

Największym przewoźnikiem jest PKP Cargo z udziałem (według pracy przewozowej) 49,1 proc., przed Captrain Polska (12,2 proc.), DB Cargo Polska (10,4 proc.) i PCC Intermodal (9,4 proc.).

Czytaj więcej w: Do kwietnia utrudniania w transporcie z Chin

W ostatniej dekadzie kolejowe przewozy intermodalne wzrosły ponad 4-krotnie zaś praca przewozowa powiększyła się o blisko 4 razy.

W 2019 roku kolej przewiozła 19,5 mln ton ładunków intermodalnych (wzrost o blisko 15 proc.), wykonując przy tym pracę przewozową na poziomie 7,1 mld tono-km (więcej o 14,5 proc.). Z danych zebranych przez Urząd Transportu Kolejowego wynika, że masa ładunków w transporcie intermodalnym w 2019 roku w stosunku do 2018 roku wzrosła o 2,5 mln ton. Praca przewozowa wzrosła natomiast o ok. 0,9 mld tono-km w stosunku do roku ubiegłego.

– Statystyki pokazują możliwości dalszego wzrostu przewozów intermodalnych. Ich udział w całym rynku wyniósł 8,3 proc. wg masy i 12,6 proc. wg pracy przewozowej. Widać wyraźnie, że rośnie wymiana handlowa w kierunku wschód-zachód – ocenia prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra. – Musimy pamiętać również o konieczności rozwoju połączeń w kierunku północ-południe. Dlatego istotne są działania systemowe poprawiające zarówno parametry infrastruktury liniowej oraz podniesienie prędkości handlowych pociągów, jak i dostosowanie przejść granicznych do obsługi pociągów o wyższych parametrach – dodaje prezes UTK.

Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności