Chociaż w połowie 2019 roku wszedł obowiązek korzystania z inteligentnych tachografów cyfrowych, Komisja Europejska już wyznaczyła terminy wejścia tachografów inteligentnych II generacji.
Czytaj więcej w: Przewoźnicy przeżywają gazowy boom
Pakiet Mobilności wprowadza obowiązek montażu w nowych samochodach tachografów II generacji do 21 sierpnia 2023 roku, a do 31 grudnia 2024 roku przewoźnicy muszą obowiązkowo wymienić analogowy tachograf na II generację. Do 20 sierpnia 2025 roku zniknąć z użytkowania mają tachografy smart I generacji.
Czytaj więcej w: Drogi publiczne otwarte dla ciężkiego transportu
Inteligentne tachografy II generacji mają przekazywać informacje o położeniu pojazdu, czasie pracy, dystansie jazdy, obciążeniu i ciśnieniu w ogumieniu do chmury, którą będzie zarządzała instytucja zbierająca dane i opracowująca raporty o trasach, przebiegach i obciążeniu pojazdów dalekodystansowych (na początek, z czasem dojdą inne segmenty rynku transportowego).