Marcowe odbicie w przewozach na Wyspy

Kwitną przewozy kontenerowe do Zjednoczonego Królestwa. Może pojawić się połączenie ro-ro.

Publikacja: 23.03.2021 08:23

Marcowe odbicie w przewozach na Wyspy

Foto: logistyka.rp.pl

Z danych Transporeon wynika, że w pierwszych dwóch tygodniach marca przewozy z kontynentu do Wielkiej Brytanii były o 20-25 mniejsze niż rok wcześniej. W przypadku przewozów z Wysp do Unii spadek wynosi 40-50 proc.

Czytaj więcej w: Do Niemiec tylko z testem

W pierwszych dwóch tygodniach marca przewoźnicy zanotowali lekkie obniżenie stawek na kierunku brytyjskim oraz malejące natężenie ruchu z Wielkiej Brytanii, co potwierdzają również agencje celne. – Zaobserwowaliśmy duże spadki, nie jest jasny jaki był ich powód. Od poniedziałku 22 marca jest lepiej. Nadal przewoźnicy boją się brać ładunki do Europy i wolą wracać na pusto. Brytyjscy nadawcy nie pogodzili się z agencjami celnymi i próbują obarczyć przewoźników obowiązkami zabezpieczeń celno-podatkowych ładunków – ocenia Joanna Porath z agencji celnej AC Porath.

Czytaj więcej w: Kierowcom chce się spać

Na utrudnieniach w ruchu kołowym korzysta żegluga przybrzeżna. Unifeeder otworzył nowe połączenie pomiędzy Gdynią a DP World London Gateway i dołożył kontenerowców na liniach do Immingham. Maersk zwiększył dwukrotnie pojemność statków do 3600 TEU na trasie z Gdańska do Felixtowe.

Armatorzy przyznają, że na tej trasie cieszą się popytem kontenery 45-stopowe pallet wide, jako odpowiedniki naczep kurtynowych.

Czytaj więcej w: Brytyjskie kontrole fitosanitarne przełożone na później

Obecna sytuacja na rynku przewozów między kontynentem a Wielką Brytanią jest szansą dla przewozów kontenerowych, ale także dla transportu naczep w systemie ro-ro, uważa niezależny doradca logistyczny Grzegorz Woelke. – Serwis ro-ro może wznowić któryś z operatorów promowych poszukujący nowych obszarów działalności. Wymagałby to jednak wydzierżawienia sporej floty naczep i nawiązania współpracy z właścicielami ciągników po obu stronach kanału – przypuszcza Woelke.

Dodaje, że 20-30 lat temu ciąganie tzw. naczep fińskich najpierw przez Pekaes, a później prywatnych przewoźników było bardzo popularne.

Z danych Transporeon wynika, że w pierwszych dwóch tygodniach marca przewozy z kontynentu do Wielkiej Brytanii były o 20-25 mniejsze niż rok wcześniej. W przypadku przewozów z Wysp do Unii spadek wynosi 40-50 proc.

Czytaj więcej w: Do Niemiec tylko z testem

Pozostało 86% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO