Z raportu Europejskiej Federacji Pracowników Transportu (ETF) wynika, że praca kierowców w transporcie międzynarodowym jest wyjątkowo wyczerpująca, zarówno fizycznie, jak i psychicznie. 80 proc. z 2800 respondentówprzyznało, że nie ma warunków, by właściwie odpocząć, brakuje im snu i są stale zmęczeni. ETF alarmuje, że potencjalnie stanowią poważne zagrożenie na drogach.
Raport ETF opiera się na danych z badania przeprowadzonego przez belgijską federację. Pełną wersję raportu opublikuje w czerwcu 2021 roku. Po roku prac i na pół roku przed zakończeniem projektu, ETF zdecydowało się ujawnić część liczb, która budzi niepokój.
Czytaj więcej w: O zielonych korytarzach przewoźnicy mogą tylko pomarzyć
Respondenci wskazali złą jakość snu, przerywany odpoczynek i ciągłe uczucie zmęczenia jako stałe problemy w pracy w transporcie międzynarodowym. Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców oblicza, że polski kierowca samochodu ciężarowego ma średnio 42 lata, rocznie przejeżdża przeciętnie 82 tys. km (rekordziści ponad 200 tys. km) i bardzo rzadko korzysta z urlopu. W trasie spędza ponad 240 dni, a to oznacza, że jest narażony nie tylko na znużenie, ale także na stres związany z wykonywaniem zawodu, co zwiększa ryzyko poważnych chorób jak np. zawał serca.
Importerzy przyznają, że w Polsce kupowane są coraz lepiej wyposażone ciężarówki. – Przewoźników inwestują w tabor i nowoczesne rozwiązania poprawiające wygodę jazdy, takie jak aktywny tempomat, czy powiększone kabiny. Musimy jednak pamiętać, że starania przewoźników nie zawsze wystarczają. Bardzo często zawodzi infrastruktura – zaznacza ekspert GBox, Grupa Inelo Tomasz Czyż.