Małych przewoźników pogrążyła pandemia

Fot. GDDKiA

Wielu upadło, ale na ich miejsce już są nowi. Liczba firm międzynarodowego transportu drogowego znów rośnie.

Spedycje i duże firmy transportu drogowego zauważają, że liczba małych przewoźników maleje. – Wykończyły ich zatory płatnicze. Dzwonimy do firm-podwykonawców i okazuje się, że zakończyły działalność lub samochody zabrał leasing. Najmocniej dostały po kościach firmy mające do pięciu aut – ocenia niezależny doradca Grzegorz Woelke.

Czytaj więcej w: Policja rozbiła gang pośredników transportowych

Słowa potwierdzają dane z Biura Transportu Międzynarodowego. W pierwszych dwóch tygodniach br. liczba wydanych licencji na międzynarodowy przewóz rzeczy zmalała o 70 firm do 36 441. Jest to niespotykany w historii BTM spadek.

Jednak sytuacja szybko zmienia się. W kolejnych pięciu dniach baza licencji powiększyła się o 14 podmiotów, zaś do 8 marca liczba licencji w bazach BTM wzrosła o blisko 130. Są to młode firmy, więc małe i na dorobku.

Czytaj więcej w: Kierowcy z Irlandii nie muszą mieć testów we Francji

Koncentrację wśród firm transportu drogowego obserwują importerzy samochodów ciężarowych. Detaliczna sprzedaż stanowiła w ub.r. 32 proc. rejestracji, gdy rok wcześniej 35 proc.).  – Firmy profesjonalizują się i łączą – komentuje zmiany na rynku Zbigniew Kołodziejek z DAF Trucks Polska.

Zakupy od drugiej połowy ub.r. nieustannie rosną. W lutym rejestracje ciągników siodłowych, podstawowej kategorii w samochodach ciężarowych, były o 50 proc. większe niż w lutym 2020 roku, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. W tym samym miesiącu dynamika sprzedaży naczep przekroczyła 43 proc. Wielton podaje, że w lutym zebrał w całej Europie rekordową liczbę zamówień, przekraczającą 2,5 tys. sztuk.

Czytaj więcej w: Belgia skarży Pakiet Mobilności

Wieluński producent naczep i przyczep prognozuje zwiększenie sprzedaży w Polsce w tym roku o 44 proc. DAF z kolei szacuje, że w tym roku europejskie rejestracje ciężarówek wzrosną do 275 tys. (o 20 proc. w stosunku do 2020 roku), a w 2022 roku do 291 tys. Będzie to o 30 tys. mniej niż w rekordowych latach 2018 i 2019.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

O krok bliżej do autonomicznych aut

Ruszyła kolejna stacja próbna sieci 5G, tym razem w Instytucie Łączności. Docelowo nowa sieć ...

Inteligentne magazyny to hit tego roku

W 2019 roku największe wzrosty analitycy Knight Frank przewidują w sektorach nieruchomości przemysłowych i ...

Kobiety są bardziej zadowolone

Wśród zatrudnionych rośnie fluktuacja, chęć do emigracji, podobnie jak obawa utraty pracy. Branża logistyczna ...

Trzeci kwartał uratował Wielton

Świetny trzeci kwartał uchronił Grupę Wielton przed stratami. Dobre są także rokowania na ostatni ...

Kryzys na rynku ciężarówek

Spadki rejestracji lekko wyhamowują, ale przyszłość niepewna. W lutym rejestracje nowych samochodów ciężarowych o ...

Nowe prawo ograniczy dostęp polskich firm do unijnych dróg

Za tydzień Parlament Europejski zajmie się pakietem mobilności, który już w połowie przyszłego roku ...