Małych przewoźników pogrążyła pandemia

Wielu upadło, ale na ich miejsce już są nowi. Liczba firm międzynarodowego transportu drogowego znów rośnie.

Publikacja: 09.03.2021 16:49

Małych przewoźników pogrążyła pandemia

Foto: Fot. GDDKiA

Spedycje i duże firmy transportu drogowego zauważają, że liczba małych przewoźników maleje. – Wykończyły ich zatory płatnicze. Dzwonimy do firm-podwykonawców i okazuje się, że zakończyły działalność lub samochody zabrał leasing. Najmocniej dostały po kościach firmy mające do pięciu aut – ocenia niezależny doradca Grzegorz Woelke.

Czytaj więcej w: Policja rozbiła gang pośredników transportowych

Słowa potwierdzają dane z Biura Transportu Międzynarodowego. W pierwszych dwóch tygodniach br. liczba wydanych licencji na międzynarodowy przewóz rzeczy zmalała o 70 firm do 36 441. Jest to niespotykany w historii BTM spadek.

Jednak sytuacja szybko zmienia się. W kolejnych pięciu dniach baza licencji powiększyła się o 14 podmiotów, zaś do 8 marca liczba licencji w bazach BTM wzrosła o blisko 130. Są to młode firmy, więc małe i na dorobku.

Czytaj więcej w: Kierowcy z Irlandii nie muszą mieć testów we Francji

Koncentrację wśród firm transportu drogowego obserwują importerzy samochodów ciężarowych. Detaliczna sprzedaż stanowiła w ub.r. 32 proc. rejestracji, gdy rok wcześniej 35 proc.).  – Firmy profesjonalizują się i łączą – komentuje zmiany na rynku Zbigniew Kołodziejek z DAF Trucks Polska.

Zakupy od drugiej połowy ub.r. nieustannie rosną. W lutym rejestracje ciągników siodłowych, podstawowej kategorii w samochodach ciężarowych, były o 50 proc. większe niż w lutym 2020 roku, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. W tym samym miesiącu dynamika sprzedaży naczep przekroczyła 43 proc. Wielton podaje, że w lutym zebrał w całej Europie rekordową liczbę zamówień, przekraczającą 2,5 tys. sztuk.

Czytaj więcej w: Belgia skarży Pakiet Mobilności

Wieluński producent naczep i przyczep prognozuje zwiększenie sprzedaży w Polsce w tym roku o 44 proc. DAF z kolei szacuje, że w tym roku europejskie rejestracje ciężarówek wzrosną do 275 tys. (o 20 proc. w stosunku do 2020 roku), a w 2022 roku do 291 tys. Będzie to o 30 tys. mniej niż w rekordowych latach 2018 i 2019.

Spedycje i duże firmy transportu drogowego zauważają, że liczba małych przewoźników maleje. – Wykończyły ich zatory płatnicze. Dzwonimy do firm-podwykonawców i okazuje się, że zakończyły działalność lub samochody zabrał leasing. Najmocniej dostały po kościach firmy mające do pięciu aut – ocenia niezależny doradca Grzegorz Woelke.

Czytaj więcej w: Policja rozbiła gang pośredników transportowych

Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności