Małych przewoźników pogrążyła pandemia

Wielu upadło, ale na ich miejsce już są nowi. Liczba firm międzynarodowego transportu drogowego znów rośnie.

Publikacja: 09.03.2021 16:49

Małych przewoźników pogrążyła pandemia

Foto: Fot. GDDKiA

Spedycje i duże firmy transportu drogowego zauważają, że liczba małych przewoźników maleje. – Wykończyły ich zatory płatnicze. Dzwonimy do firm-podwykonawców i okazuje się, że zakończyły działalność lub samochody zabrał leasing. Najmocniej dostały po kościach firmy mające do pięciu aut – ocenia niezależny doradca Grzegorz Woelke.

Czytaj więcej w: Policja rozbiła gang pośredników transportowych

Słowa potwierdzają dane z Biura Transportu Międzynarodowego. W pierwszych dwóch tygodniach br. liczba wydanych licencji na międzynarodowy przewóz rzeczy zmalała o 70 firm do 36 441. Jest to niespotykany w historii BTM spadek.

Jednak sytuacja szybko zmienia się. W kolejnych pięciu dniach baza licencji powiększyła się o 14 podmiotów, zaś do 8 marca liczba licencji w bazach BTM wzrosła o blisko 130. Są to młode firmy, więc małe i na dorobku.

Czytaj więcej w: Kierowcy z Irlandii nie muszą mieć testów we Francji

Koncentrację wśród firm transportu drogowego obserwują importerzy samochodów ciężarowych. Detaliczna sprzedaż stanowiła w ub.r. 32 proc. rejestracji, gdy rok wcześniej 35 proc.).  – Firmy profesjonalizują się i łączą – komentuje zmiany na rynku Zbigniew Kołodziejek z DAF Trucks Polska.

Zakupy od drugiej połowy ub.r. nieustannie rosną. W lutym rejestracje ciągników siodłowych, podstawowej kategorii w samochodach ciężarowych, były o 50 proc. większe niż w lutym 2020 roku, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. W tym samym miesiącu dynamika sprzedaży naczep przekroczyła 43 proc. Wielton podaje, że w lutym zebrał w całej Europie rekordową liczbę zamówień, przekraczającą 2,5 tys. sztuk.

Czytaj więcej w: Belgia skarży Pakiet Mobilności

Wieluński producent naczep i przyczep prognozuje zwiększenie sprzedaży w Polsce w tym roku o 44 proc. DAF z kolei szacuje, że w tym roku europejskie rejestracje ciężarówek wzrosną do 275 tys. (o 20 proc. w stosunku do 2020 roku), a w 2022 roku do 291 tys. Będzie to o 30 tys. mniej niż w rekordowych latach 2018 i 2019.

Spedycje i duże firmy transportu drogowego zauważają, że liczba małych przewoźników maleje. – Wykończyły ich zatory płatnicze. Dzwonimy do firm-podwykonawców i okazuje się, że zakończyły działalność lub samochody zabrał leasing. Najmocniej dostały po kościach firmy mające do pięciu aut – ocenia niezależny doradca Grzegorz Woelke.

Czytaj więcej w: Policja rozbiła gang pośredników transportowych

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach