Z Warszawy do Wrocławia w dwie godziny

Ruszyło projektowanie trasy Łódź-Sieradz-Wrocław, które zapewni bezpośrednie połączenie Warszawy z Wrocławiem.

Publikacja: 30.08.2021 14:40

Z Warszawy do Wrocławia w dwie godziny

Foto: Fot. PKP Intercity

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała 24 sierpnia umowę na studium wykonalności, czyli najważniejszy etap prac przygotowawczych dla budowy nowej linii kolejowej Łódź – Sieradz -Wrocław.

Prędkość projektowa do 350 km/h

Wykonawcami studium jest konsorcjum Multiconsult Polska, Arcadis, Transprojekt Gdański i IDOM Inżynieria. Przedmiotem zamówienia jest studium wykonalności, czyli dokumentacja przedprojektowa dla budowy linii kolejowej: Łódź – Sieradz Północny – Kępno – Czernica Wrocławska – Wrocław Główny.

Czytaj więcej w: Koleje zaczynają konkurować z tirami

W ramach pierwszego etapu inwestycji pociągi mają się rozpędzać do 350 km/h. – Aż trudno w to uwierzyć, ale między Wrocławiem a Łodzią i Warszawą nie ma bezpośredniej, szybkiej trasy kolejowej. To właśnie z tego powodu czasy przejazdu są dla pasażerów nietrakcyjne i rozczarowujące. Szansą na poprawę tej sytuacji są inwestycje przygotowywane konsekwentnie przez CPK. Dzięki nim podróż z Wrocławia do Łodzi skróci się do 1 godz. 10 min., a do Warszawy do 1 godz. 55 minut – zapowiada wiceminister infrastruktury Marcin Horała.

Na przygotowanie studium wykonawca ma 10 miesięcy, ale całkowita realizacja i rozliczenie umowy mogą potrwać 15 miesięcy, ponieważ w zakres przedmiotu zamówienia wchodzą także m.in. dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych. W ramach tego samego zlecenia wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. prognozy ruchu, a także specjalistyczne analizy: techniczne, środowiskowe i przestrzenne. Dzięki temu możliwe będzie wybranie tzw. wariantu inwestorskiego, czyli preferowanego przebiegu trasy.

– Odcinek między Wrocławiem, Sieradzem i Łodzią, który razem z przygotowywaną do realizacji trasą Łódź-Warszawa połączy stolice: Polski i Dolnego Śląska w czasie krótszym niż dwie godziny, to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w całym kraju – stwierdza prezes spółki CPK Mikołaj Wild.

Czytaj więcej w: Feniks z 1,8 mld zł dofinansowania dla intermodalu

Po wybudowaniu szprychy nr 9 skróci się czas podróży z Łodzi do Sieradza do 25 min. (zamiast godziny obecnie). Z kolei podróż z Łodzi do Wrocławia potrwa 1 godz. 10 min. (dziś jeździmy tą trasą ok. 3 godz.). Trasa z Warszawy do Wrocławia, po wybudowaniu całej „szprychy”, skróci się do 1 godz. 55 min. (dzisiaj przejechanie tej trasy trwa dwa razy dłużej).

Budowa ruszy za 2 lata

Na inwestycji skorzystają też przewoźnicy towarowi, ponieważ na dotychczasowych szlakach zwiększy się przepustowość dla wolniejszych od pasażerskich pociągów towarowych.

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. Spółka zakłada, że linia dużych prędkości zostanie uruchomiona jednocześnie z Lotniskiem Solidarność.

Linia kolejowa Łódź – Sieradz – Wrocław to kolejny odcinek, dla którego rozpoczęły się prace przygotowawcze. W całej Polsce jest to już osiem kolejowych odcinków o łącznej długości ok. 1000 km. W przypadku tzw. szprychy nr 9 biegnącej przez województwa: mazowieckie, łódzkie i dolnośląskie, a także biorąc pod uwagę dwie umowy zawarte wcześniej, przygotowania trwają już łącznie na ok. 400 km odcinków kolejowych biegnących z Warszawy przez Łódź i Wrocław do granicy z Czechami.

Czytaj więcej w: Transport odradza się po powodziach

Program inwestycji kolejowych CPK oznacza budowę na terenie województwa dolnośląskiego ok. 119 km nowych linii kolejowych i modernizację ok. 126 km tych istniejących. W województwie łódzkim powstanie ok. 219 km nowych linii kolejowych, a kolejnych ok. 305 km zostanie zmodernizowanych.

Program kolejowy CPK zakłada budowę na terenie całej Polski łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała 24 sierpnia umowę na studium wykonalności, czyli najważniejszy etap prac przygotowawczych dla budowy nowej linii kolejowej Łódź – Sieradz -Wrocław.

Prędkość projektowa do 350 km/h

Pozostało 95% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach