Koleje zaczynają konkurować z tirami

Poprawia się infrastruktura i przybywa taboru – kontenery trafiają na tory.

Publikacja: 29.06.2021 07:54

Koleje zaczynają konkurować z tirami

Foto: Fot. PKP Cargo

PKP Cargo Connect planuje rozwój połączeń w kierunkach południowych. – Z wewnętrznych analiz wynika, że rozwój transportu w rejonie Trójmorza, to dobry kierunek. W najbliższym czasie startuje połączenie z Gliwic do Izmitu w Turcji. Na początku planujemy uruchomić połączenie jeden raz w tygodniu, ale jesteśmy przygotowani do zwiększenia częstotliwości, kiedy potok ładunków się zwiększy. Zwiększamy też liczbę połączeń do Włoch – z obecnych 4 pociągów do 5 razy w tygodniu – zaznacza członek zarządu ds. Organizacyjnych PKP Cargo Connect Ivan Ružbacký.

Spółka ma nowe połączenie intermodalne z Poznania do Duisburga oraz z Gliwic do Anglii przez Duisburg.

Ružbacký przyznaje, że wysoki popyt na produkty z Chin ma bardzo duży wpływ na usługi transportowe. – Wzrost cen frachtu morskiego przyczynia się do dużego zainteresowania transportem kolejowym z Chin – potwierdza Ružbacký.

Czytaj więcej w: Loconi startuje z połączeniem do Kopru

Wskazuje na brak równowagi w handlu pomiędzy Europą i Azją, który powoduje niepewność na rynku. – Oczywiście jest to rynek perspektywiczny, ale do jego rozwoju potrzebna jest m.in. poprawa infrastruktury punktowej na terenie Polski, czyli przede wszystkim wybudowanie nowych terminali i modernizacja istniejących. Tych wąskich gardeł jest więcej. Polskie porty są w okresie realizacji inwestycji poprawiających możliwości przeładunkowe, między innymi w zakresie przewozów kolejowych. Proces ten jednak jest wydłużony w czasie, bowiem wykonawcy prac napotykają na różnego rodzaju utrudnienia – wskazuje Ružbacký.

Mimo niepewności PKP Cargo inwestuje w nowy tabor. – Jeszcze kilka lat temu segment intermodalny zapewniał nam kilka procent pracy przewozowej, a teraz jest to już 18 proc. Potrzebujemy nowoczesnych wagonów i lokomotyw, które pozwolą nam wozić ładunki bardziej efektywnie, szybciej i taniej od konkurencji – tłumaczy prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz.

Czytaj więcej w: PKP Cargo połączyło Wrocław z Chinami

Narodowy przewoźnik złożył do Centrum Unijnych Projektów Transportowych projekt zakupu wagonów i wielosystemowych lokomotyw o całkowitej wartości ponad 243 mln zł. Dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniesie ponad 92 mln zł. Projekt złożony przez PKP Cargo uzyskał wysoką ocenę ekspertów CUPT. – Już na etapie aplikowania wykazał się on dość wysoką efektywnością ekonomiczną. Oznacza to, że przyniesie wysokie rezultaty społeczno-środowiskowe. Będą one osiągnięte poprzez przeniesienie ładunków z dróg na kolej– ocenia p.o. zastępcy dyrektora CUPT Sylwia Cieślak-Wilk.

Jednocześnie PKP Cargo realizuje (od 2019 roku) pierwszy unijny kontrakt na zakup platform intermodalnych podpisany z Tatravagonką. Słowacka spółka do końca przyszłego roku dostarczy 936 platform o wartości prawie 367 mln zł (50 proc. to unijne dofinansowanie).

PKP Cargo Connect planuje rozwój połączeń w kierunkach południowych. – Z wewnętrznych analiz wynika, że rozwój transportu w rejonie Trójmorza, to dobry kierunek. W najbliższym czasie startuje połączenie z Gliwic do Izmitu w Turcji. Na początku planujemy uruchomić połączenie jeden raz w tygodniu, ale jesteśmy przygotowani do zwiększenia częstotliwości, kiedy potok ładunków się zwiększy. Zwiększamy też liczbę połączeń do Włoch – z obecnych 4 pociągów do 5 razy w tygodniu – zaznacza członek zarządu ds. Organizacyjnych PKP Cargo Connect Ivan Ružbacký.

Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności