Dla kierowców zobligowanych ustawowo do robienia przerw, brak parkingów to poważny problem. Brakuje miejsc oraz informacji o tym, czy miejsca są wolne. – Brak jest też parkingów buforowych umożliwiających bezpieczne przeczekanie kierowcy np. w przypadku występujących długich kolejek na granicach wschodnich – zaznacza Krzysztof Matuszewski z Departamentu Transportu Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.
Budowane na bieżąco
Rzecznik GDDKiA Szymon Piechowiak przypomina, że „poziom napełnienia MOP jest analizowany zarówno w oparciu o bieżące obserwacje zapełnienia poszczególnych MOP, jak też w oparciu o metody analityczne bazujące na SDR [średni dobowy ruch pojazdów silnikowych]. W wypadku stwierdzenia istotnego deficytu miejsc postojowych na MOP zlokalizowanych na danej drodze, analizujemy możliwości rozbudowy MOP na konkretnym odcinku i występujemy o przyznanie środków na ewentualną rozbudowę. Taka sytuacja miała miejsce w zeszłym roku w przypadku opolskiego odcinka A4, gdzie przewiduje się rozbudowę trzech MOP kat. I (MOP Jankowice Wielkie, MOP Przysiecz, MOP Prószków)” podaje przykład rzecznik GDDKiA.
GDDKiA zarządza blisko 350 miejscami obsługi podróżnych (MOP), do tego są jeszcze parkingi przy drogach niższych kategorii oraz prywatne. – Przepisy rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, określają jedynie wymagania dla miejsc obsługi podróżnych (MOP) na drogach ekspresowych i autostradach. Parkingi na drogach pozostałych klas stosuje się fakultatywnie i nie są dla nich określone szczegółowe wymagania dotyczące liczby stanowisk postojowych – zaznacza rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś.
Czytaj więcej w: Przewoźnicy żałują, że weszli w transport krajowy
Wymienia, że „Liczba stanowisk postojowych w części parkingowej jest określana indywidualnie przez zarządcę dróg ekspresowych i autostrad, czyli Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Przepisy te określają dodatkowo, że MOP II i MOP III powinny być wyposażone w parking ze stanowiskami postojowymi przeznaczonymi dla pojazdów przewożących towary niebezpieczne”.