Na ukończenie całej unijnej sieci bazowej TEN-T potrzeba do końca 2030 roku około 515 mld euro, a na spełnienie wszystkich wymogów technicznych dla sieci bazowej i ukończenie sieci bazowej rozszerzonej kolejne 330 mld euro. W sumie daje to kwotę 845 mld euro na inwestycje w najbliższych piętnastu latach, zakładają Europejscy Koordynatorzy Korytarzy.
Komisja Europejska planuje przedstawić w II połowie roku wniosek legislacyjny dla nowych Wieloletnich Ram Finansowych UE (WRF) po 2027 roku z propozycją finansowania infrastruktury transportu.
Czytaj więcej
Rynek drogowych przewozów towarowych kusi inwestorów zyskami. Sztuczna inteligencja walczy o prymat ze spedytorami.
Ministerstwo Infrastruktury przypomina, że propozycja KE będzie punktem wyjścia, a decyzje w zakresie kwot i priorytetów będą zapadać w gronie szefów państw i rządów zgrupowanych w Radzie Europejskiej oraz w Parlamencie Europejskim. Resort jest w trakcie analizy potrzeb finansowanych rozwoju infrastruktury transportowej na sieci TEN-T w przyszłej perspektywie.
Porty i połączenia międzynarodowe
MI szacuje, że ok. 10 proc. wskazanej przez koordynatorów europejskich kwoty niezbędnych nakładów będzie konieczne do poniesienia w Polsce. Na wstępnie zidentyfikowane potrzeby inwestycyjne składają się linia KDP łącząca Warszawę z Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem, kolejne elementy trasy Rail Baltica, prace związane z modernizacją podstawowej sieci kolejowej (w tym tzw. Nadodrzanka, linia nr 201, linie w kierunku granicy z Ukrainą), inwestycje zwiększające dostępność Polski w skali globalnej, tak jak budowa nowego toru podejściowego i portu zewnętrznego w Świnoujściu, czy też finalizacja prac na najistotniejszych połączeniach drogowych.