PE przyjmie ułatwienia w rozliczaniu CO2 dla koncernów samochodowych

Najprawdopodobniej Parlament Europejski zaakceptuje propozycję Komisji Europejskiej i przegłosuje 3-letnie moratorium na emisje CO2.

Publikacja: 06.05.2025 17:12

PE przyjmie ułatwienia w rozliczaniu CO2 dla koncernów samochodowych

Parlament Europejski

Foto: Parlament Europejski

We wtorek 6 maja posłowie zgodzili się na zastosowanie trybu pilnego przy zmianie norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Obecne przepisy określają roczne cele, obejmujące pięcioletnie okresy redukcji średnich emisji CO2 z nowych samochodów osobowych i dostawczych w całej UE. Od 2025 roku roczny cel redukcji emisji CO2 zmaleje o 15 proc. w porównaniu z wartościami z 2021 roku i będzie obowiązywał w okresie 2025-2029. 

Proponowana zmiana, która trafi pod głosowanie w czwartek 8 maja, umożliwiłaby producentom wypełnienie zobowiązań na lata 2025, 2026 i 2027 poprzez uśrednienie ich wyników w okresie trzyletnim, a nie w każdym roku z osobna. Takie podejście pozwoliłoby im zrównoważyć wszelkie nadwyżki rocznych emisji poprzez osiągnięcie lepszych wyników w kolejnych latach. 

Czytaj więcej

Mniejsza strata i lepsze wyniki operacyjne Poczty Polskiej

Trzęsąca Unią Europejską EPP Group jest za przyjęciem poprawki. Reprezentujący grupę EPP Jens Gieske przypomina, że przemysł samochodowy to filar europejskiej gospodarki, zatrudniający 13,8 mln osób i wytwarzający 7 proc. unijnego PKB. – Chcemy, aby przyszła historia przemysłu motoryzacyjnego byłą pisana w Europie. Chcemy miejsc pracy i przemysłu w Europie – podkreśla Gieske.

Dodaje, że wielu producentów nie spełni wymagań na najbliższe lata i dlatego konieczna jest elastyczność. Także Grupa Postępowego Sojuszu Socjalistów i Demokratów jest „za”, choć z oporami. – Nie jesteśmy entuzjastami odłożenia dat, ale przychylamy się do pilnej propozycji z powodu ceł i wysokich cen energii – tłumaczy poseł reprezentujący tę grupę Mohammed Chaim. – Dla przemysłu do ostatnie ostrzeżenie przed wdrożeniem aut z elektrycznym napędem – zaznacza Chaim.  

Konserwatyści poprą wniosek. Carlo Fidanza z ECR przypomina, że grupa od lat domaga się pilnej rezolucji dotyczącej trudnego położenia przemysłu motoryzacyjnego. – Musimy zająć się kryzysem w sektorze motoryzacyjnym bardziej u jego źródeł. Musimy bronić europejskich firm i pracowników przed upadkiem, który sami sobie narzucamy – wskazuje Fidanza. 

Wskazując na mały odsetek elektrycznych ciężarówek zaapelował o rewizję całego rozporządzenia, w pełni szanując zasadę neutralności technologicznej.

Przeciwni moratorium są lewica i zieloni. 

Czytaj więcej

Czy Gdańsk skorzysta na wojnie celnej?

Komisja Europejska ugięła się pod żądaniami przemysłu samochodowego, który tłumaczył, że nie wypełni uzgodnionych z KE limitów, ponieważ brak jest infrastruktury do ładowania elektryków, wskazał też na niski popyt na tego typu samochody. 

Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Aut ACEA wynika, że w pierwszym kwartale roku sprzedaż aut w UE zmalała o 1,9 proc. w stosunku do takiego samego okresu roku ubiegłego. Udział elektryków sięgnął 15,2 proc. i choć był o 3 pp. wyższy niż rok wcześniej, jest nadal zbyt niski, aby producenci wypełnili swoje zobowiązania. 

Rejestracje elektrycznych lekkich aut dostawczych wzrosły o blisko jedną trzecią i zdobyły 8,7 proc. rynku. Rejestracje elektrycznych ciężarówek zwiększyły się o ponad połowę i stanowią one na koniec marca 3,5 proc. rynku. 

We wtorek 6 maja posłowie zgodzili się na zastosowanie trybu pilnego przy zmianie norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Obecne przepisy określają roczne cele, obejmujące pięcioletnie okresy redukcji średnich emisji CO2 z nowych samochodów osobowych i dostawczych w całej UE. Od 2025 roku roczny cel redukcji emisji CO2 zmaleje o 15 proc. w porównaniu z wartościami z 2021 roku i będzie obowiązywał w okresie 2025-2029. 

Pozostało jeszcze 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Regulacje Ue
Czas pracy kierowcy po nowemu
Regulacje Ue
Wstrzymany zegar ESG i co dalej?
Regulacje Ue
CMR powie, jaki tachograf jest konieczny
Regulacje Ue
Elektryki kontra biopaliwa – KE rozważa co poprzeć
Regulacje Ue
Branże paliwowa i transportowa wzywają Komisję Europejską do dialogu
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku