Nie dziwi więc fakt, że coraz większe grono klientów firm logistycznych stanowi branża e-commerce, a tym samym rośnie jej udział w powierzchniach magazynowych w całej Polsce. Wśród wielu czynników kluczowych dla obsługi tego sektora na czoło wysuwają się lokalizacja i dostęp do pracowników.

Na prężnie rozwijającym się rynku e-commerce czas to pieniądz. I nie chodzi tu tylko o czas związany z dostawą do klienta czy obsługą zwrotów, ale także z budową dedykowanego potrzebom firmy logistycznej centrum dystrybucyjnego. Przykładem doskonale łączącym dobrą lokalizację, zaplecze personalne oraz szybko i sprawnie zrealizowany projekt deweloperski jest budynek, który powstał we wrześniu 2017 r., w niecałe 5 miesięcy, dla firmy Arvato Polska, wiodącego dostawcy kompleksowych usług outsourcingowych, w SEGRO Logistics Park Stryków. Będzie w nim obsługiwany kanał e-commerce dla marekReserved, Mohito, House i Sinsay, należących do polskiego giganta branży odzieżowej – spółki LPP S.A.

Nowo powstałe centrum dystrybucyjne Arvato Polska to flagowy projekt deweloperski SEGRO, wiodącego właściciela, zarządcę i dewelopera nowoczesnych powierzchni magazynowych oraz produkcyjnychdla branży logistycznej. Projekto powierzchni 30 400 m2 obejmuje część magazynową, a także liczącą 1 000 m2 przestrzeń biurową. W związku z dynamicznym rozwojem branży nie zapomniano także o możliwej ekspansji w przyszłości, na której cel zabezpieczono kolejne 30 000 m2.

– Sprawne zakończenie projektu było dla nas bardzo istotne, mając w perspektywie obsługę dostaw e-commerce w okresie Bożego Narodzenia, który jest dla branży fashion czasem wzmożonej pracy i zwiększonych obrotów. Projekt udało się zrealizować z zachowaniem wymaganych przez nas wysokich standardów, co pozwoliło na niezwłoczne rozpoczęcie działań. Start operacji miał miejsce w październiku, praktycznie dzień po uzupełnieniu zapasu magazynowego. System WMS klienta został w pełni zintegrowany z systemem Arvato. W normalnym sezonie planujemy mieć na magazynie ok. 60 000 rodzajów różnych towarów. Towary składowane są na około 300 000 miejsc półkowych, a następnie przygotowywane do wysyłki na 80 stanowiskach do pakowania. Przesyłki typu click & collect wysyłamy aż do 800 sklepów w 6 krajach – wyjaśnia Lidia Ratajczak-Kluck, Dyrektor SG SCM, Członek Zarządu w Arvato Polska.

Kluczowa szybkość

Obok ceny produktu to koszt dostawy oraz czas jej realizacji są dla klienta docelowego najważniejszymi czynnikami decydującymi o zakupach w tym, a nie w innym sklepie internetowym. Tym samym, w przypadku firm logistycznych obsługujących branżę e-commerce, decyzja o wyborze lokalizacji centrum dystrybucyjnego jest kluczowa dla efektywnego prowadzenia biznesu i spełniania oczekiwań rynku. Istotny jest wybór takiego właściciela czy dewelopera powierzchni magazynowej, który zarządza nieruchomościami skoncentrowanymi w obrębie kluczowych aglomeracji i węzłów transportowych, zapewniając tym samym swoim klientom najkorzystniejsze warunki rozwijania działalności.

– Strategia naszej firmy od wielu lat pozostaje niezmienna. Parki SEGRO zlokalizowane są wyłącznie w takich miejscach, które w dłuższej perspektywie czasu gwarantują klientom, niezależnie od sektora ich działalności, efektywną działalność biznesową. Dzieje się tak dzięki doskonałemu zapleczu, które stanowią duże ośrodki miejskie oraz szybkiemu transportowi zapewnianemu przez główne szlaki komunikacyjne w kraju – podsumowuje Magdalena Szulc, Dyrektor SEGRO na Europę Centralną. – W Polsce posiadamy aż 16 parków w ośmiu najważniejszych lokalizacjach: w Warszawie i jej okolicach, w Łodzi, w pobliżu Poznania, Gdańska, Tychów, Gliwic, Wrocławia i oczywiście w Strykowie – dodaje.

Ostatni z wymienionych parków, położony centralnie, na skrzyżowaniu najważniejszych w kraju autostrad, daje unikatową możliwość szybkiego dotarcia do klientów niezależnie od ich lokalizacji.SEGRO Logistics Park Stryków tojeden z pierwszych parków logistycznych dewelopera w Europie Środkowo-Wschodniej. Obecnie klienci parku korzystają z prawie 230 000 m2 nowoczesnej powierzchni magazynowej i produkcyjnej, a docelowo może on zostać rozbudowany aż do 400 000 m2.

– Dostępna opcja ekspansji była dla nas jednym z najistotniejszych czynników wyboru dewelopera i właściciela parku. Wierzymy, że w krótkiej perspektywie czasu nasz klient będzie prężnie rozwijał kanał e-commerce. W inwestycji na terenie SEGRO Logistics Park Stryków planujemy docelowo utworzenie aż 500 nowych miejsc pracy. Szacujemy, że rocznie z obiektu znajdującego się w parku logistycznym SEGRO realizowane będą wysyłki kilkunastu milionów sztuk produktów, zarówno do klientów z Polski, jak również z krajów bałtyckich, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Czech, Słowacji, Rumunii oraz Węgier – podsumowuje Lidia Ratajczak-Kluck.

Najwyższe standardy

Zatrudnionym w nowym obiekcie pracownikom zapewniono komfortowe warunki pracy. W tym celu przewidziano m.in. dodatkowe naświetla dachowe w strefach dedykowanych kompletacji oraz częściowo przeszklone bramy. Tym samym istotnie zwiększył się dostęp do światła dziennego, co pozytywnie wpłynie na komfort pracy zatrudnionych osób.

Nowopowstały obiekt, podobnie jak wszystkie nowe projekty deweloperskie SEGRO, zostanie poddany certyfikacji BREEAM. Standard ten określa nie tylko walory ekologiczne budynku. Rygorystycznej ocenie podlegają również takie obszary jak: zarządzanie obiektem, komfort pracowników, a także innowacyjność zastosowanych technologii.Między innymi dlatego w całym budynku zainstalowano nowoczesne oprawy LED, co zwiększa jego efektywność ekologiczną i istotnie obniża koszty użytkowania. Z dostępnych na rynku rozwiązań to właśnie oświetlenie LED jest obecnie najwydajniejsze i najbardziej przyjazne dla środowiska. Technologia LED gwarantuje wydajność zwiększoną o 50%, aż pięć razy dłuższą żywotność oraz o wiele lepszą jakość dostarczanego światła. Z kolei inteligentne sterowanie pozwala na wygaszanie, a następnie całkowite wyłączenie światła w nieużywanych alejkach.

Z logistyką za pan brat

Ekologiczne LED-y to dziś w parkach SEGRO standard nie tylko wewnątrz, ale również na zewnątrz budynków. Firma wymieniła niedawnooświetlenie zewnętrzne na nowoczesne LEDy we wszystkich swoich parkach logistycznych w Polsce. Łącznie, na przestrzeni 6 miesięcy, w obiektach zainstalowanych zostało 1870 nowoczesnych opraw LED, które zastąpiły dotychczasowe oświetlenie fasad, parkingów i ulic. Tym samym z większych oszczędności i lepszego komfortu i bezpieczeństwa pracy mogą korzystać wszyscy klienci firmy. W Polsce jest ich ponad 160, a jedną z najistotniejszych branż jest dla dewelopera logistyka.

W ramach obsługi kanału e-commerce ze zrealizowanych ostatnio projektów warto wymienić Regionalne Centrum Dystrybucji dla Sephora, obsługujące e-commerce, ale także wszystkie perfumerie marki w Polsce. W 2016 roku celem bardziej efektywnej obsługi Centrum, firma Logwin Air & Ocean powiększyła w SEGRO Logistics Park Warsaw, Nadarzyn swoją powierzchnię o dodatkowe 3 500 m2.Dzięki optymalnej lokalizacji parku zamówienia e-commerce Sephora są realizowane w ciągu 24 godzin, niezależnie od miejsca ich złożenia na terenie Polski.

Z kolei zakończona niedawno w SEGRO Business Park Warsaw, Ożarów rozbudowa powierzchni dla CAT LC Polska o ponad 12 000 m2, dzięki której budynek osiągnął łącznie wielkość 16 600 m2, sprawiła, że jest to największy tego typu obiekt firmy w Polsce i jeden z największych w Europie. Decyzja o zwiększeniu i skoncentrowaniu w ramach jednego obiektu powierzchni magazynowej oraz przeładunkowej miała bezpośredni związek z rosnącym zapotrzebowaniem na wyspecjalizowane usługi logistyczne dla klientów z branży motoryzacyjnej i przemysłowej.

– Firmy logistyczne to jedna z najbardziej kluczowych grup naszych klientów. Nieustannie realizujemy dla nich projekty na specjalne zamówienie lub adaptacje istniejących powierzchni. 11 lat doświadczenia w Europie Centralnej i prawie 100 lat współpracy w Wielkiej Brytanii pozwalają nam dzielić się z klientami rynkową ekspertyzą i dostarczać im rozwiązania, które wspierają i rozwijają ich działalność biznesową – podsumowuje Magdalena Szulc.