Prezydent Joe Biden podróżował do Kijowa wagonem Pesy Bydgoszcz

Wagon, którym podróżował z Kijowa do Polski prezydent USA Joe Biden wykonała Pesa Bydgoszcz.

Publikacja: 21.02.2023 13:14

Prezydent Joe Biden podróżował do Kijowa wagonem Pesy Bydgoszcz

Foto: Evan Vucci / POOL / AFP

Prezydent USA przejechał z Przemyśla do Kijowa salonką Pesy. Podróż w obie strony trwała dobę. Prezydent miał do dyspozycji wagon specjalny z 2005 roku, który zmodernizowano dla Kolei Lwowskiej. Są w nim salon na spotkania, dwie sypialnie, kuchnia i dwie łazienki. Wnętrza są klimatyzowane i wyposażone w nowoczesne urządzenia elektroniczne, a za stylistykę wnętrz odpowiadał Zespół Projektantów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. 

Pesa

Foto: Pesa

Wagon zbudowano na specjalnych wózkach SUW 2000, które mają zmienny rozstaw kół, pozwalający na jazdę po torach o różnej szerokości. Projekt opracował inż. Ryszard Suwalski na zlecenie PKP oraz Pesy. 

Pesa dostarczyła 3 takie wagony dla Kolei Ukraińskich. Z innych egzemplarzy korzystali szefowie państw odwiedzający w ostatnim roku Kijów. 

Pesa

Foto: Pesa

To nie jedyny pojazd wyprodukowany przez PESA Bydgoszcz wykorzystywany w czasie wojny w Ukrainie. – Od pierwszych dni rosyjskiej agresji prezes Ukraińskich Kolei podróżuje pojazdem specjalnym Pesa 610M . To pojazd inspekcyjny, wyprodukowany w jednym egzemplarzu w 2004 roku. Szef Kolei Ukraińskich wykorzystuje go jako mobilne centrum dowodzenia – tłuamczy rzecznik Pesy Maciej Grześkowiak. 

Pesa

Foto: Pesa

Prezydent USA przejechał z Przemyśla do Kijowa salonką Pesy. Podróż w obie strony trwała dobę. Prezydent miał do dyspozycji wagon specjalny z 2005 roku, który zmodernizowano dla Kolei Lwowskiej. Są w nim salon na spotkania, dwie sypialnie, kuchnia i dwie łazienki. Wnętrza są klimatyzowane i wyposażone w nowoczesne urządzenia elektroniczne, a za stylistykę wnętrz odpowiadał Zespół Projektantów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. 

Wagon zbudowano na specjalnych wózkach SUW 2000, które mają zmienny rozstaw kół, pozwalający na jazdę po torach o różnej szerokości. Projekt opracował inż. Ryszard Suwalski na zlecenie PKP oraz Pesy. 

Szynowy
Tiry na tory to puste hasło
Szynowy
Kontenery nie pomkną torami CPK
Szynowy
Szykuje się gigantyczny remont warszawskiej linii średnicowej
Szynowy
Ładunki do Holandii coraz częściej pędzą po szynach
Szynowy
Rząd baskijski podbija stawkę przejęcia Talgo