Producenci oferują pojemniejsze akumulatory dla autobusów

Pojemniejsze akumulatory pozwolą utrzymać obsługę linii autobusowych także zimą.

Publikacja: 26.04.2021 12:57

Producenci oferują pojemniejsze akumulatory dla autobusów

Foto: Elektryczny Solaris dla MZA Warszawa. Jest to 20-tysięczne Urbino.

W Polsce jeździ 450 e-busów, a kolejnych 371 wkrótce pojawi się na drogach. Transformacja transportu publicznego w Polsce przebiega w dynamicznym tempie, co plasuje kraj na piątym miejscu w Unii Europejskiej pod względem zarejestrowanych autobusów elektrycznych. Włodarze miast kupują e-busy mając zapewnione dofinansowanie taboru.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy nie chcą ciężarówek na prąd i wodór

W Unii Europejskiej modele elektryczne stanowiły w 2020 roku 6,1 proc. rejestracji nowych autobusów. W Holandii przybyło 446 takich autobusów, w Niemczech 388, w Polsce 200, podlicza Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA.

Jednak ostatnia zima pokazała słabe strony elektryfikacji floty. Mróz zredukował pojemność akumulatorów, a brak punktów ładowania zmusił operatorów do zastąpienia elektryków dieslami. MZA Warszawa szacuje, że średni zasięg autobusu elektrycznego (w zależności od rodzaju pojazdu i pory roku – temperatury) waha się od 80 do 180 kilometrów.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy przeciw monopolowi elektromobilności

Producent akumulatorów litowo-jonowych Impact CPT wprowadził pod koniec roku akumulatory nowej generacji. W wersji „Power” z chemią LTO potrzebują one 50 kg do zmagazynowania 2835 Wh energii. Ważący 268 kg pakiet akumulatorów Uves Power 2.0 LTO zawiera energię 15,2 kWh. Impact oferuje do ośmiu pakietów w jednym systemie. Gęstość energii w nowych bateriach LTO wynosi 56,7 Wh/kg.

W nowej generacji baterii nie ma już wspólnego masterboxa, który w przypadku awarii jednego modułu odłączał wszystkie. Obecnie każdy moduł ma swój własny MB pracujący z safety boxem dzięki czemu batery packi są autonomiczne i odłączane są tylko pojedyncze uszkodzone moduły. Pozostałe pracują normalnie.

Producent oferuje także akumulatory o dużej pojemności. Pakiet NMC Uves Energy gen 2.0 waży 420 kg i zawiera 66,6 kWh energii. Impact oferuje do ośmiu pakietów w instalacji i pojemności do 400 kWh. Dzięki systemowi zarządzania chłodzeniem i grzaniem cieczą baterie pracują bez strat w temperaturach -30 do – 55 stopni C.

Czytaj więcej w: Potężne ładowarki zasilą ciężarówki

Solaris oblicza, że elektryczny autobus 12-metrowy potrzebuje 2,5 kWh na pokonanie kilometra, o połowę mniej od dieslowskiego. Nowe akumulatory zwiększą zasięg autobusów, jednak nadal nie będzie to 300 km. Przemysł przygotowuje kolejną generację ogniw akumulatorowych, jednak do ich premiery rynkowej poczekamy kilka lat.

W Polsce jeździ 450 e-busów, a kolejnych 371 wkrótce pojawi się na drogach. Transformacja transportu publicznego w Polsce przebiega w dynamicznym tempie, co plasuje kraj na piątym miejscu w Unii Europejskiej pod względem zarejestrowanych autobusów elektrycznych. Włodarze miast kupują e-busy mając zapewnione dofinansowanie taboru.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy nie chcą ciężarówek na prąd i wodór

Pozostało 83% artykułu
Materiał Partnera
Jakość w logistyce – dlaczego firm nie stać na pozorne oszczędności?
Innowacje w logistyce
AI, IoT, Big Data i telematyka w zarządzaniu flotą pojazdów
Innowacje w logistyce
Poznański Instytut Technologiczny będzie konkurować z Fraunhoferem
Innowacje w logistyce
Telematyczne przejęcie zatrzęsie Europą
Innowacje w logistyce
Aktywne znaki zaświecą na głównych drogach