Producenci oferują pojemniejsze akumulatory dla autobusów

Elektryczny Solaris dla MZA Warszawa. Jest to 20-tysięczne Urbino.

Pojemniejsze akumulatory pozwolą utrzymać obsługę linii autobusowych także zimą.

W Polsce jeździ 450 e-busów, a kolejnych 371 wkrótce pojawi się na drogach. Transformacja transportu publicznego w Polsce przebiega w dynamicznym tempie, co plasuje kraj na piątym miejscu w Unii Europejskiej pod względem zarejestrowanych autobusów elektrycznych. Włodarze miast kupują e-busy mając zapewnione dofinansowanie taboru.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy nie chcą ciężarówek na prąd i wodór

W Unii Europejskiej modele elektryczne stanowiły w 2020 roku 6,1 proc. rejestracji nowych autobusów. W Holandii przybyło 446 takich autobusów, w Niemczech 388, w Polsce 200, podlicza Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA.

Jednak ostatnia zima pokazała słabe strony elektryfikacji floty. Mróz zredukował pojemność akumulatorów, a brak punktów ładowania zmusił operatorów do zastąpienia elektryków dieslami. MZA Warszawa szacuje, że średni zasięg autobusu elektrycznego (w zależności od rodzaju pojazdu i pory roku – temperatury) waha się od 80 do 180 kilometrów.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy przeciw monopolowi elektromobilności

Producent akumulatorów litowo-jonowych Impact CPT wprowadził pod koniec roku akumulatory nowej generacji. W wersji „Power” z chemią LTO potrzebują one 50 kg do zmagazynowania 2835 Wh energii. Ważący 268 kg pakiet akumulatorów Uves Power 2.0 LTO zawiera energię 15,2 kWh. Impact oferuje do ośmiu pakietów w jednym systemie. Gęstość energii w nowych bateriach LTO wynosi 56,7 Wh/kg.

W nowej generacji baterii nie ma już wspólnego masterboxa, który w przypadku awarii jednego modułu odłączał wszystkie. Obecnie każdy moduł ma swój własny MB pracujący z safety boxem dzięki czemu batery packi są autonomiczne i odłączane są tylko pojedyncze uszkodzone moduły. Pozostałe pracują normalnie.

Producent oferuje także akumulatory o dużej pojemności. Pakiet NMC Uves Energy gen 2.0 waży 420 kg i zawiera 66,6 kWh energii. Impact oferuje do ośmiu pakietów w instalacji i pojemności do 400 kWh. Dzięki systemowi zarządzania chłodzeniem i grzaniem cieczą baterie pracują bez strat w temperaturach -30 do – 55 stopni C.

Czytaj więcej w: Potężne ładowarki zasilą ciężarówki

Solaris oblicza, że elektryczny autobus 12-metrowy potrzebuje 2,5 kWh na pokonanie kilometra, o połowę mniej od dieslowskiego. Nowe akumulatory zwiększą zasięg autobusów, jednak nadal nie będzie to 300 km. Przemysł przygotowuje kolejną generację ogniw akumulatorowych, jednak do ich premiery rynkowej poczekamy kilka lat.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Przewoźnicy sięgają po elektryczne ciężarówki

DB Schenker włączył do centrum Oslo City Hub operator elektryczną ciężarówkę Volvo FL. Projekt ...

Intermodal świetnie rozwija się w pandemii

Rośnie popularność połączeń intermodalnych, rośnie ich częstotliwość. Spowodowane pandemią utrudnienia w ruchu samochodów ciężarowych ...

Nowe Iveco S-Way: Cyfrowy, komfortowi i ekologiczny

S-Way to zupełnie nowy model dalekobieżnej ciężarówki, która zastąpi wysłużonego już Stralisa. Ten ostatni ...

Czterech chętnych do budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni

Gdynia krok bliżej do budowy Portu Zewnętrznego. Zachęcające styczniowe wyniki przeładunków. Terminale Portu Gdynia ...

Łączy nas rodzinna atmosfera

Jeśli chcesz kupić ubrania lub przybory szkolne dobrej jakości i za rozsądną cenę, odwiedź ...

FedEx zwalnia w Europie

Amerykańska firma kurierska ogłosiła plan rozstania się w Europie z 5500-6300 pracownikami, bo zbliża ...