Wodorowa autostrada Shella

Shell wybuduje w Niemczech i Holandii wodorowe stacje do tankowania ciężarówek. Orlen zbuduje stacje w Polsce i Czechach.

Publikacja: 24.05.2021 13:29

Wodorowa autostrada Shella

Foto: Fot: Mercedes-Benz

Shell i Daimler Truck rozwiną w ramach właśnie zawartego porozumienia infrastrukturę wodorową. Celem jest ustanowienie otwartego standardu tankowania wodoru. Ma on zdefiniować interfejs i interakcję między samochodem ciężarowym a stacją paliw, umożliwiając tym samym przyjazne dla klienta, opłacalne, niezawodne i bezpieczne tankowanie wodoru.

Shell planuje utworzenie sieci stacji tankowania zielonego wodoru pomiędzy trzema zakładami produkcyjnymi w holenderskim Rotterdamie oraz w Kolonii i Hamburgu. W planach firmy Shell jest uruchomienie od 2024 r. pomiędzy tymi trzema lokalizacjami stacji tankowania dla ciężkich samochodów ciężarowych.

Czytaj więcej w: Za 2 lata klienci wypróbują wodorowe ciężarówki

Następnie w 2025 roku Daimler Truck zamierza przekazać klientom pierwsze ciężkie samochody ciężarowe z napędem wodorowym. Plan partnerów przewiduje stałą rozbudowę infrastruktury wodorowej w tym korytarzu, aby od 2030 r. można było uruchomić 150 stacji tankowania wodoru oraz rozpocząć eksploatację ok. 5 tys. ciężkich samochodów ciężarowych marki Mercedes-Benz napędzanych ogniwami paliwowymi. Już od 2025 r. wspomniany korytarz ma mieć całkowitą długość 1,2 tys. kilometrów.

Wodorowe ciężarówki przygotowuje także Volvo, które w tym celu zawiązało spółkę z Daimler Trucks. Nad wodorowymi ciężarówkami pracuje DAF. Holenderska marka należy do amerykańskiego koncernu Paccar, który próbuje ogniwa paliwowe kilku różnych producentów.

Czytaj więcej w: Naukowcy poszukają pod wodą metali do akumulatorów

Także Orlen wznosi wodorowe stacje, choć będą one tankować autobusy i samochody osobowe. Orlen zakłada, że w przypadku autobusów do tankowania wykorzystywane będzie ciśnienie 350 barów, które umożliwi uzupełnienie ok. 28 kg paliwa w ciągu 15 minut. Taka ilość pozwala na przejechanie ok. 400 kilometrów. Do tankowania osobówek stosowane jest ciśnienie 700 bar.

Koncern rozpoczął proces wyboru wykonawcy stacji tankowania paliwa wodorowego. Pierwsze stacje obsługujące autobusy i auta osobowe powstaną w Poznaniu i Katowicach. Jeszcze w tym roku koncern rozpocznie budowę hubu wodorowego we Włocławku. Hub wytwarzania wodoru wysokiej czystości w Trzebini jest w trakcie budowy, a jego uruchomienie nastąpi do końca 2021 roku.

Czytaj więcej w: Autonomiczne ciężarówki zdobywają giełdy

Od 2017 roku w Niemczech działają dwa punkty ładowania wodoru zlokalizowane na stacjach Grupy Orlen. Ponadto koncern w 2021 roku uruchomi stacje w Pradze i Litvinowie, a w roku 2022 kolejne: w Brnie, Pilźnie i Pradze na autostradzie D10.

Shell i Daimler Truck rozwiną w ramach właśnie zawartego porozumienia infrastrukturę wodorową. Celem jest ustanowienie otwartego standardu tankowania wodoru. Ma on zdefiniować interfejs i interakcję między samochodem ciężarowym a stacją paliw, umożliwiając tym samym przyjazne dla klienta, opłacalne, niezawodne i bezpieczne tankowanie wodoru.

Shell planuje utworzenie sieci stacji tankowania zielonego wodoru pomiędzy trzema zakładami produkcyjnymi w holenderskim Rotterdamie oraz w Kolonii i Hamburgu. W planach firmy Shell jest uruchomienie od 2024 r. pomiędzy tymi trzema lokalizacjami stacji tankowania dla ciężkich samochodów ciężarowych.

Materiał Promocyjny
Kompleksowy fulfillment z InPost
Innowacje w logistyce
Poznański Instytut Technologiczny będzie konkurować z Fraunhoferem
Innowacje w logistyce
Telematyczne przejęcie zatrzęsie Europą
Innowacje w logistyce
Aktywne znaki zaświecą na głównych drogach
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Innowacje w logistyce
Do wdrożenia eCMR jeszcze brak standardu e-podpisu