Orlen i Pesa podpisały 12 grudnia porozumienie o przygotowaniu pojazdu szynowego zasilanego wodorem.

Badawczy projekt ma umożliwić obu stronom zebranie doświadczeń w budowie pojazdów szynowych zasilanych wodorem oraz w składowaniu i tankowaniu wodoru. Orlen jest największym w Polsce producentem wodoru. Cała grupa produkuje 45 ton wodoru na godzinę, z czego 25 ton wytwarzane jest w instalacjach płockiego zakładu.

Gaz ma czystość 99,999 proc., a do zasilania ogniw paliwowych potrzebny jest wodór mający czystość 99,99999 proc. Spółka już kupiła licencję na budowę oczyszczającej instalacji. – Powstanie w zakładzie w Trzebini, należącym do spółki Orlen Południe. Rozpoczęcie produkcji czystego paliwa wodorowego, który wykorzystywany będzie do napędu pojazdów elektrycznych, w tym lokomotyw, planowane jest w 2021 roku – zaznacza prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.

Spółka zapewnia, że czyszczenie wodoru nie podnosi znacząco ceny wodoru. Orlen ma dwie stacje tankowania wodoru do samochodów w Niemczech i buduje 3 takie obiekty w Czechach. – Transport szynowy będzie miał znacznie większe zapotrzebowanie na wodór niż transport samochodowy – uważa członek zarządu ds. operacyjnych Orlen Józef Węgrecki.

Dostawcy taboru nie mają jednak doświadczenia z tym paliwem. – Paliwowe ogniwa wodorowe to bardzo obiecująca technologia w transporcie kolejowym, a współpraca z największym producentem paliw w regionie w tym zakresie daje nam niepowtarzalną okazję do wdrożenia rozwiązań o dużym stopniu skalowalności. Na początek będą to lokomotywy towarowe z napędem wodorowym. Docelowo będziemy mogli wyprodukować całkowicie bezemisyjny zespół trakcyjny przeznaczony do obsługi ruchu pasażerskiego – przewiduje wiceprezes Pesy Bydgoszcz Krzysztof Zdziarski.

Pomysł budowy wodorowych pociągów nie ma jeszcze finansowania. Możliwe, że spółki sięgną po fundusze europejskie przeznaczone na badania. Zaprezentowany przez KE projekt Zielony Ład ma umożliwić drastyczne zmniejszenie emisji dwutlenku węgla i dojście w 2050 roku do tzw. „neutralności klimatycznej”. Osiągnięcie tego celu będzie możliwe dzięki powszechnemu stosowaniu paliw alternatywnych, w tym wodoru.

Pesa szacuje, że pierwsza lokomotywa byłaby gotowa za dwa lata. Spółka wstępnie przejrzała oferty dostawców specjalizowanych komponentów. – Mamy orientację wśród dostawców ogniw paliwowych i zbiorników. Reszta podzespołów będzie typowa – przyznaje wiceprezes Pesy.

Największe doświadczenie w budowie ogniw paliwowych mają Japończycy, Amerykanie i Kanadyjczycy. Kanadyjska spółka Ballard jest dostawcą ogniw dla wodorowych Solarisów. Dwanaście takich autobusów bolechowski producent dostarczy w 2021 roku do Bolzano.

Dziekan Wydziału Elektrycznego PW prof. Lech Grzesiak przypomina, że nad amerykańskimi ogniwami paliwowymi pracowali polscy uczeni: prof. prof. Piotr Zelenay w Los Alamos National Lab, Andrzej Więckowski w University of Urbana Champlain i Tom Zawodziński w Case Western University.

W kraju nad elektrolizą pracuje prof. Paweł Kulesza z Uniwersytetu Warszawskiego. Pierwsze ogniwo przygotowuje Instytut Chemii Przemysłowej. Własnego pomysłu będzie płyta bipolarna, zidentyfikowana przez naukowców instytutu jako najważniejsza część ogniwa.

Przepisy kolejowe dopuszczają zbiorniki na wodór na ciśnienie do 300 bar, gdy w butlach osobowych Toyot ciśnienie sięga 700 bar.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

PKP Cargo z kompletem Vectronów

Największy kolejowy operator towarowy w Polsce i drugi w Europie, PKP Cargo, odebrał ostatnie ...

Przewoźnicy podzielili polityków

Ostatnia tura negocjacji trójstronnych nie przyniosła porozumienia w sprawie Pakietu Mobilności. Negocjacje zakończyły się ...

Pierwsze nowe lotnisko w Izraelu

Ramon Airport to pierwsze w Izraelu cywilne lotnisko, które wybudowano od czasu powstania tego ...

Maszyny do odbioru paczek wchodzą na Łotwę

Coraz więcej firm kurierskich i operatorów pocztowych w Europie sięga po rozwiązania, które już ...

Polskie porty inwestują w przeładunki kontenerów

Perspektywy dla tego biznesu są dobre, ale duża skala inwestycji i ryzyko niespodziewanych zmian ...

Towar za miliard złotych utknął na statkach bankruta

Plajta siódmej linii żeglugowej świata bije rykoszetem w polskie firmy. Na pokładach statków koreańskiego ...