30 lat kodów kreskowych w Polsce

W 2020 roku liczba Uczestników Systemu w Polsce przekroczyła 26 tys., na świecie 2 mln firm.

Jednoznaczna identyfikacja produktów, lokalizacji oraz współdzielenie danych z partnerami biznesowymi w całym łańcuchu wartości – to główne funkcje standardów, które Polakom towarzyszą już od 30 lat. Kod kreskowy istnieje w handlu już od 45 lat. – U progu kolejnego dziesięciolecia stoimy wobec niespotykanej dotąd mnogości danych, których umiejętne wykorzystanie będzie kluczem do rozwoju biznesowego. Nasze rozwiązania stają się standardem nie tylko w handlu detalicznym, ale i wielu innych obszarach działalności: w produkcji, logistyce, budownictwie czy służbie zdrowia – podkreśla prezes zarządu GS1 Polska Joanna Redmer.

Czytaj więcej w: Konkurencja dostawców elektronicznych listów przewozowych przybliża autonomiczny transport

W Polsce pierwsze kody GS1 zostały wdrożone w 1990 roku. Ta rewolucja, która zmieniła świat handlu, pojawiła się w naszym kraju wraz z rozwojem zagranicznych sieci dystrybucji.

Automatyczne przetwarzanie informacji o produktach stworzyło podstawy dla sprawnych łańcuchów dostaw. Stało się tak, ponieważ odczytywany na kasie kod kreskowy pozwalał identyfikować znacznie więcej, niż tylko produkty, skracając czas potrzebny na obsługę klienta. Jego zastosowanie stale rosło, od momentu dowozu towarów, po proces magazynowania. – Gdy handel przenosi się do Internetu, nasz podstawowy standard – numer GTIN (kod EAN) odgrywa jeszcze większą rolę w zapewnieniu unikalnej i jednoznacznej identyfikacji produktów w skali świata – dodaje członek zarządu GS1 Polska Elżbieta Hałas.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy walczą o najlepszych kierowców i nie tną wypłat

Skanowanie kodów to pierwszy krok w kierunku swobodnego przepływu towarów i informacji w globalnej gospodarce. Następne etapy to automatyczne gromadzenie oraz wymiana danych i elektronicznych dokumentów handlowych pomiędzy partnerami łańcucha dostaw. – Wdrażanie standardów jest procesem powolnym, ale nieuniknionym, tylko powszechność ich stosowania na każdym etapie procesu przyniesie oczekiwane rezultaty. Efekty będą widoczne nie tylko dla uczestników danego łańcucha dostaw, ale w dłuższej perspektywie, także w ujęciu makroekonomicznym, poprawiając konkurencyjność całej gospodarkipodsumowuje Jarosław Gulowaty dyrektor ds. Logistyki Kontraktowej w firmie Fresh Logistics, przewodniczący Rady GS1 Polska.

Prace nad UPC (Uniwersalny Kod Produktu) prowadzono już w latach 50. Stał się on podstawą systemu numeracji dla opracowanego przez GS1 i powszechnie stosowanego na świecie numeru GTIN, czyli Globalnego Numeru Jednostki Handlowej. Kod UPC oficjalnie wprowadzono w Ameryce Północnej w roku 1973, natomiast kod EAN pojawił się w Europie trzy lata później.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Rekordowe półrocze Wieltonu

Wielton podsumował pierwszą połowę roku, ale druga będzie znacznie trudniejsza. W pierwszej połowie roku ...

Największy kontenerowiec świata w Gdańsku

DCT przyjmuje już największe statki, które wpływają na Bałtyk. Ale za kilka lat może ...

W Małaszewiczach przeładunki kontenerów z Chin biją rekordy

Planowane nowe inwestycje, reaktywowane połączenia i elektroniczne dokumenty. W ostatnim miesiącu spółka Adampol na ...

Wielton: Rynek się schładza

Trzeci pod względem wielkości producent naczep w Europie, Grupa Wielton, przyznaje, że liczba zamówień ...

Magazyny dla kurierów

Lawinowy wzrost popytu na przesyłki kurierskie sprawił, że branże KEP stała się wiodącym klientem ...

Polska to rynek strategiczny

Dostrzegamy u was rosnący popyt na logistykę – mówi Cindy J. Miller, szefowa europejskiej ...