Fotowoltaicznie wspomagane ciężarówki

Scania rozpoczęła prace nad naczepą z panelami słonecznymi do zasilania ciężarowej hybrydy typu plug-in.

Publikacja: 14.10.2020 18:10

Fotowoltaicznie wspomagane ciężarówki

Foto: Scania R 500 4×2 Highline, general cargo transport

Scania pokryła boki i dach 18-metrowej naczepy panelami słonecznymi o łącznej powierzchni 140 mkw. Panele słoneczne w Szwecji będą generować 14 000 kWh rocznie. Próby przeprowadzone w Szwecji wskazują na możliwe oszczędności paliwa na poziomie 5 – 10 proc. i dwukrotnie większe w słonecznej południowej Hiszpanii. – Panele słoneczne były wcześniej stosowane na łodziach i przyczepach kempingowych, a potem tylko do zasilania urządzeń pomocniczych, takich jak lodówki i kuchenki, a nie do samego układu napędowego – podkreśla lider technologii projektowania pojazdów w Scania R&D Eric Falkgrim.

Czytaj więcej w: Niemcy gotowi wydać miliardy na stacje tankowania wodoru dla ciężarówek

W ramach projektu zbada się również, czy przyczepa może dostarczać energię elektryczną do sieci, gdy akumulatory są w pełni naładowane, a pojazd jest zaparkowany, na przykład w weekendy.

Pojazd będzie wykorzystywany w codziennej pracy przez szwedzkiego przewoźnika Ernst Express, który współpracował ze Scania podczas testów pierwszej na świecie elektrycznej drogi z pantografem.

Czytaj więcej w: Kto odpowie za szkody autonomicznych aut?

Projekt jest finansowany ze środków publicznych szwedzkiej agencji innowacyjnej Vinnova, a oprócz Scania i Ernst Express zaangażowane są w niego również firma w Midsummer, produkująca panele słoneczne, Uniwersytet w Uppsali, który prowadzi badania nad bardziej wydajnymi ogniwami słonecznymi oraz firma energetyczna Dalakraft.

Scania pokryła boki i dach 18-metrowej naczepy panelami słonecznymi o łącznej powierzchni 140 mkw. Panele słoneczne w Szwecji będą generować 14 000 kWh rocznie. Próby przeprowadzone w Szwecji wskazują na możliwe oszczędności paliwa na poziomie 5 – 10 proc. i dwukrotnie większe w słonecznej południowej Hiszpanii. – Panele słoneczne były wcześniej stosowane na łodziach i przyczepach kempingowych, a potem tylko do zasilania urządzeń pomocniczych, takich jak lodówki i kuchenki, a nie do samego układu napędowego – podkreśla lider technologii projektowania pojazdów w Scania R&D Eric Falkgrim.

Materiał Partnera
Jakość w logistyce – dlaczego firm nie stać na pozorne oszczędności?
Innowacje w logistyce
AI, IoT, Big Data i telematyka w zarządzaniu flotą pojazdów
Innowacje w logistyce
Poznański Instytut Technologiczny będzie konkurować z Fraunhoferem
Innowacje w logistyce
Telematyczne przejęcie zatrzęsie Europą
Innowacje w logistyce
Aktywne znaki zaświecą na głównych drogach