Logistycy robotyzują się na potęgę

Pandemia przyspieszyła robotyzację magazynów w Polsce i na świecie.

Twórcy raportu Światowa Robotyka 2020, opracowanego na zlecenie Międzynarodowej Federacji Robotyki szacowali ubiegłoroczną sprzedaż na 173 tys. robotów dla firm usługowych. W tym roku przewidują 38-procentowy wzrost, który w kolejnych trzech latach zmaleje do średnio 31 proc. Przemysł zainstalował w ub.r. ponad dwa razy więcej robotów.

Czytaj więcej w: Rynek magazynowy idzie na rekord

Roboty dla logistyki stanowią 43 proc. robotów zakupionych przez branżę usług. Sprzedaż liczona w sztukach wzrosła o 42 proc., a wartość sprzedaży powiększyła się o 110 proc.

Sprzedaż egzoszkieletów wzrosła o 26 proc., co jest mniejszą dynamiką od całości rynku. Jednak ten trend może przyspieszyć dzięki ofercie wynajmu robotów.

Czytaj więcej w: Magazyny w czasie pandemii

Cytowany przez portal AutomotiveSuppliers.pl General Manager w regionie Europy Środkowo-Wschodniej Universal Robots Slavoj Musilek zapewnia, że perspektywy dla robotyzacji w Polsce są cały czas bardzo dobre. – Widzimy, że dotyczy to również robotów współpracujących, które zyskują na popularności ze względu na dostępność cenową, szybki zwrot z inwestycji i cechy użytkowe: łatwość adaptacji do nowych zadań, uniwersalność zastosowań, prostota wdrożenia i bezpieczeństwo pracy obok człowieka, także w ograniczonej przestrzeni. Dobrą wiadomością jest wysoka dynamika w różnorodnych branżach. Pokazuje to, że robotyzacja nie jest już tylko domeną sektora motoryzacyjnego, ale obejmuje coraz to nowe branże i aplikacje – wskazuje Musilek.

Także w branży logistycznej widoczny jest wzrost zainteresowania. – Firmy, które do tej pory myślały o rozbudowie magazynów, teraz przekierowały swoje priorytety właśnie na automatyzację – podkreśla dyrektor marketingu łódzkiej firmy Inovatica Piotr Anuszczyk.

Czytaj więcej w: Producenci automatyzują magazyny

Wskazuje przy tym na raport ICAN i WDX z którego wynika, że w najbliższej 5-latce niemal połowa przedsiębiorców zamierza zakupić drony do skanowania towarów na regałach wysokiego składowania oraz transportery do pakowania towaru do samochodu. W układnice regałowe i wózki autonomiczne zamierza zaopatrzyć się 48 proc. respondentów, zaś 47 proc. planuje kupić systemy RFID do skanowania produktów i systemy do analizy dużych zbiorów danych.

Jedną z większych inwestycji są autonomiczne wózki widłowe. – Kluczowe czynniki ich rosnącej popularności to chęć zwiększenia efektywności biznesowej i stabilności procesów. Fakt, że automatyczne pojazdy nie chorują ma znaczenie, ale nie jest priorytetem – uważa Anuszczyk.

Czytaj więcej w: Liczą się działki blisko centrów miast

Jest zdania, że pandemia przyśpieszyła planowane zmiany. – Bardzo duży wzrost zamówień w sektorze e-commerce oraz dynamiczny wzrost ilości przesyłek w ogóle, bezpośrednio przekłada się na zainteresowanie autonomicznymi wózkami widłowymi. Do teraz mówiło się o nich jak o nowince, jednak doświadczenia z tego roku i prognozy na kolejny pokazują, że pojazdy w AGV staną się standardem mającym wpływ na przewagę konkurencyjną – zapewnia przedstawiciel Inovatiki.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Dwa miliardy inwestycji Poczty

Poczta Polska zainwestuje blisko 2 mld zł w kolejne sortownie i punkty odbioru, w ...

Polskie jabłka w Azji i Afryce

Firmy logistyczne poszerzyły ofertę dla eksportu polskich owoców do zamorskich odbiorców. Azja została uznana ...

Armatorzy chcą nieograniczonej wymiany załóg statków

Organizacja armatorów Międzynarodowa Izba Żeglugi (ICS) i Międzynarodowa Federacja Pracowników Transportu (ITF) zaapelowały do ...

Silne spadki sprzedaży opon

Wzrosła tylko sprzedaż opon przemysłowych. W pierwszym kwartale roku sprzedaż opon do samochodów osobowych ...

Urwało się dno transportowego rynku

Pogłębia się zapaść na transportowym rynku Europy. Niemiecka giełda transportowa Transporeon podaje, że w ...

Niemcy gotowi wydać miliardy na stacje tankowania wodoru dla ciężarówek

Budowa sieci tankowania wodoru dla ciężarówek może kosztować Niemcy 9 miliardów euro rocznie. Niemiecki ...