Spółka Správa železnic, zarządzająca w Czechach liniami kolejowymi o całkowitej długości 9,5 tys. km planuje w najbliższej dekadzie budowę sieci szybkich połączeń kolejowych z Pragi i Brna do sąsiednich państw. Linie już są wpisane do sieci bazowej TEN-T. SZ szacuje, że dziennie z połączeń kolei dużych prędkości korzystać będzie 150 tys. osób, wliczając w to połączenia międzynarodowe.
Jako pierwsza z międzynarodowych ruszy linia szybkiej kolei na 320 km/h Praga-Drezno, która będzie gotowa za ok. 10 lat. Już teraz na tej linii co 2 godziny wyrusza pociąg, który jest wypełniony do pełna, mimo że liczy 10 wagonów.
Správa železnic
Zbudowanie mierzącej 150 km szybkiej, dwutorowej linii do Drezna jest skomplikowane, ponieważ konieczne będzie wywiercenie tunelu o długości 26 km. Pierwszym odcinkiem o najwyższym standardzie zostanie odcinek Praga-Roudnice nad Łabą, z którego linia będzie przedłużona do Uścia nad Łabą. Odcinek z Uścia do Drezna zawiera wzmiankowany tunel z Chabarowic do Heidenau. Jego oddanie do użytku planowane jest na 2038 rok.
Trasa jest w projektowaniu z założeniem, że po czeskiej stronie pociągi pojadą z maksymalną prędkością 320 km/h a po niemieckiej 200 km/h. Pociągi towarowe będą jechać 120 km/h. Na prace projektowe Niemcy otrzymały z instrumentu Łącząc Europę 1 i 2 łącznie 15,2 mln euro, zaś Czechy 19,1 mln euro.