Spółka Správa železnic, zarządzająca w Czechach liniami kolejowymi o całkowitej długości 9,5 tys. km planuje w najbliższej dekadzie budowę sieci szybkich połączeń kolejowych z Pragi i Brna do sąsiednich państw. Linie już są wpisane do sieci bazowej TEN-T. SZ szacuje, że dziennie z połączeń kolei dużych prędkości korzystać będzie 150 tys. osób, wliczając w to połączenia międzynarodowe.
Jako pierwsza z międzynarodowych ruszy linia szybkiej kolei na 320 km/h Praga-Drezno, która będzie gotowa za ok. 10 lat. Już teraz na tej linii co 2 godziny wyrusza pociąg, który jest wypełniony do pełna, mimo że liczy 10 wagonów.
Zbudowanie mierzącej 150 km szybkiej, dwutorowej linii do Drezna jest skomplikowane, ponieważ konieczne będzie wywiercenie tunelu o długości 26 km. Pierwszym odcinkiem o najwyższym standardzie zostanie odcinek Praga-Roudnice nad Łabą, z którego linia będzie przedłużona do Uścia nad Łabą. Odcinek z Uścia do Drezna zawiera wzmiankowany tunel z Chabarowic do Heidenau. Jego oddanie do użytku planowane jest na 2038 rok.
Trasa jest w projektowaniu z założeniem, że po czeskiej stronie pociągi pojadą z maksymalną prędkością 320 km/h a po niemieckiej 200 km/h. Pociągi towarowe będą jechać 120 km/h. Na prace projektowe Niemcy otrzymały z instrumentu Łącząc Europę 1 i 2 łącznie 15,2 mln euro, zaś Czechy 19,1 mln euro.