Z Pragi pociągi pojadą 320 km/h

Do 2040 roku Czesi połączą Pragę i Brno z europejskimi stolicami siecią szybkich linii kolejowych. Szybsze połączenia otrzymają także polskie miasta.

Publikacja: 21.09.2023 13:21

Z Pragi pociągi pojadą 320 km/h

PKP Intercity

Foto: PKP Intercity

Spółka Správa železnic, zarządzająca w Czechach liniami kolejowymi o całkowitej długości 9,5 tys. km planuje w najbliższej dekadzie budowę sieci szybkich połączeń kolejowych z Pragi i Brna do sąsiednich państw. Linie już są wpisane do sieci bazowej TEN-T. SZ szacuje, że dziennie z połączeń kolei dużych prędkości korzystać będzie 150 tys. osób, wliczając w to połączenia międzynarodowe. 

Jako pierwsza z międzynarodowych ruszy linia szybkiej kolei na 320 km/h Praga-Drezno, która będzie gotowa za ok. 10 lat. Już teraz na tej linii co 2 godziny wyrusza pociąg, który jest wypełniony do pełna, mimo że liczy 10 wagonów. 

Správa železnic

Foto: Správa železnic

Zbudowanie mierzącej 150 km szybkiej, dwutorowej linii do Drezna jest skomplikowane, ponieważ konieczne będzie wywiercenie tunelu o długości 26 km. Pierwszym odcinkiem o najwyższym standardzie zostanie odcinek Praga-Roudnice nad Łabą, z którego linia będzie przedłużona do Uścia nad Łabą. Odcinek z Uścia do Drezna zawiera wzmiankowany tunel z Chabarowic do Heidenau. Jego oddanie do użytku planowane jest na 2038 rok. 

Trasa jest w projektowaniu z założeniem, że po czeskiej stronie pociągi pojadą z maksymalną prędkością 320 km/h a po niemieckiej 200 km/h. Pociągi towarowe będą jechać 120 km/h. Na prace projektowe Niemcy otrzymały z instrumentu Łącząc Europę 1 i 2 łącznie 15,2 mln euro, zaś Czechy 19,1 mln euro. 

To co bardziej interesuje polskich czytelników to projekty linii KDP łączące się z polską siecią. SZ przewiduje połączenie Pragi z Wrocławiem i Ostrawy z Katowicami. Poważnym utrudnieniem są Karpaty, projektanci są na etapie wyboru trasy w przypadku linii Praga – Wrocław. Założeniem jest skrócenie czasu podróży między tymi miastami z 7 do 2 godzin (4 godziny do Warszawy). Linia z Pragi do Hradec Kralowe powstanie w standardzie 320 km/h, natomiast odcinek Hradec-Wrocław 240 km/h z uwagi na góry. Budowa rozpocznie się po 2030 roku. 

Czytaj więcej

Zażarta rywalizacja na rynku lotniczego Cargo

Najprawdopodobniej szybciej będzie zrealizowana trasa z Brna do Ostrawy. Linia będzie poprowadzona równolegle do istniejącej autostrady i pozwoli pociągom na rozpędzenie się do 320 km/h. SZ przypuszcza, że do końca tego roku otrzyma decyzje środowiskowe i zacznie projektowanie trasy, aby w 2026 roku rozpocząć jej budowę. Odcinek z Ostrawy do granicy polskiej zbuduje CPK, ale jest to bardziej odległa perspektywa czasowa. 

Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity uważa, że warto zainwestować w połączenie Praga-Wrocław i Ostrawa-Katowice. Zapewnia, że pasażerów nie zabraknie i wskazuje na pociągi Warszawa-Berlin, których częstotliwość kursowania wzrosła ostatnio z 5 do 6 par pociągów na dobę. 

Pociągi do Czech muszą jechać przez niezelektryfikowane linie, często jednotorowe, z ograniczeniami długości składu. 

Spółka Správa železnic, zarządzająca w Czechach liniami kolejowymi o całkowitej długości 9,5 tys. km planuje w najbliższej dekadzie budowę sieci szybkich połączeń kolejowych z Pragi i Brna do sąsiednich państw. Linie już są wpisane do sieci bazowej TEN-T. SZ szacuje, że dziennie z połączeń kolei dużych prędkości korzystać będzie 150 tys. osób, wliczając w to połączenia międzynarodowe. 

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Trako
TRAKO: rzut oka w przyszłość
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Trako
Koleje jeszcze bardziej zielone
Trako
Rozwiązania prawno-organizacyjne mogłyby ułatwić wdrożenie nowych technologii
Trako
Udana, kryształowa edycja TRAKO
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Trako
Rynek kolejowy będzie rósł
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej