W przyszłym roku ostre podwyżki paliwa w Niemczech i Luksemburgu

Ceny ON wzrosną o 8 centów na litrze z powodu doliczenia opłaty za dwutlenek węgla.

Publikacja: 24.12.2020 09:35

W przyszłym roku ostre podwyżki paliwa w Niemczech i Luksemburgu

Foto: logistyka.rp.pl

Bundestag obciążył olej napędowy opłatą za emisję dwutlenku węgla. Począwszy od ceny 20 euro za tonę CO2 w 2021 r., przez stawkę do 25 euro za tonę w 2022 r. oraz 30 euro za tonę w 2023 r. Takie same podwyżki wprowadzi Luksemburg.

Czytaj więcej w: Infrastruktura gotowa na elektryczne ciężarówki

Na podstawie pierwszych prognoz podatek od emisji CO2 doprowadzi do wzrostu cen benzyny i oleju napędowego o 5-6 centów brutto za litr w 2021 r. W przeliczeniu procentowym oznacza to wzrost ceny diesla o 5,5% w roku 2021, 6,8% w roku 2022 i łącznie 7,8% w roku 2023.

Podwyżki mają zachęcić przewoźników do zakupu pojazdów z napędami alternatywnymi. Producenci zapowiadają, że ceny aut z napędem elektrycznym lub wodorowym bedą kilkukrotnie wyższe od modeli wyposażonych w diesle.

Czytaj więcej w: Diesle znikną ze sprzedaży

Operator kart paliwowych DKV ostrzega, że przy rewaloryzacji cen paliw w kontraktach z klientami co trzy miesiące (a tak rozlicza się z klientami większość polskich firm), przedsiębiorcy poniosą w pierwszym kwartale 2021 roku stratę nie do odrobienia. Dodatkową kwotę 8 centów za litr, czyli ok. 32 gr, trzeba będzie zapisać na minus.

Bundestag obciążył olej napędowy opłatą za emisję dwutlenku węgla. Począwszy od ceny 20 euro za tonę CO2 w 2021 r., przez stawkę do 25 euro za tonę w 2022 r. oraz 30 euro za tonę w 2023 r. Takie same podwyżki wprowadzi Luksemburg.

Czytaj więcej w: Infrastruktura gotowa na elektryczne ciężarówki

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach