Elektroniczny bat na przeładowane ciężarówki

Montowane w samochodach elektroniczne systemy ważenia oraz preselekcja wyeliminują z dróg przeciążone pojazdy.

Publikacja: 22.01.2021 13:39

Elektroniczny bat na przeładowane ciężarówki

Foto: logistyka.rp.pl

Od 21 sierpnia 2022 roku wejdzie obowiązek montowania w nowych pojazdach inteligentnych tachografów 2 generacji. Dwa lata później takie urządzenia będą obowiązkowe we wszystkich ciężarówkach.

Czytaj więcej w: Od poniedziałku przewoźnicy mogą składać wnioski o zwrot kar

Tachograf nowej generacji umożliwi inspekcjom drogowym zdalne pobieranie danych, w tym dotyczących masy zestawu. Ministerstwo Infrastruktury przypomina, że dyrektywa 2015/719 zmieniająca dyrektywę 96/53/WE dała państwom członkowskim możliwość wyboru jednego z dwóch rozwiązań przeprowadzania kontroli ważenia pojazdów:

–         za pomocą automatycznych systemów ustanawianych w ramach infrastruktury drogowej,

–         za pomocą pokładowych urządzeń ważących instalowanych w pojazdach.

Obowiązujące w Polsce przepisy, wprowadzone ustawą z 5 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym, umożliwiają tworzenie w ramach infrastruktury drogowej miejsc do ważenia pojazdów. – Polska wybrała zatem przeprowadzanie kontroli za pomocą automatycznych systemów ustanawianych w ramach infrastruktury drogowej – podkreśla rzecznik MI Szymon Huptyś.

Czytaj więcej w: E-handel i przenoszenie produkcji zmienią rynek magazynowy

Na drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad stosowany jest od dekady system preselekcyjny, który wspomaga kontrolę pojazdów przekraczających dopuszczalne: masę i naciski pojazdów. System pozwala ustalić, które pojazdy lub zespoły pojazdów poruszające się po drodze najprawdopodobniej przekroczyły maksymalną dopuszczalną masę. Rzeczywista kontrola i nałożenie kary administracyjnej odbywa się na podstawie ważenia przy pomocy wag przejazdowych.

Czytaj więcej w: Znamy nowe warunki wykonywania przewozów samochodowych do Wielkiej Brytanii

System kontroli najwyraźniej jest skuteczny, bo przeładowanych ciężarówek jest coraz mniej na polskich drogach. W 2020 roku funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego na 18 245 kontroli masy zestawu i nacisków na osie, wystawili 8217 mandatów na ponad 2 mln zł oraz 1741 decyzji administracyjnych wystawionych na przedsiębiorców na kwotę ponad 10 mln zł. W 2011 roku inspektorzy przeprowadzili 18 479 kontroli, w efekcie których wystawili 3896 decyzji administracyjnych dla przedsiębiorców na kwotę ponad 16 mln zł.

Od 21 sierpnia 2022 roku wejdzie obowiązek montowania w nowych pojazdach inteligentnych tachografów 2 generacji. Dwa lata później takie urządzenia będą obowiązkowe we wszystkich ciężarówkach.

Czytaj więcej w: Od poniedziałku przewoźnicy mogą składać wnioski o zwrot kar

Pozostało 87% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności