Obowiązujące w Polsce przepisy, wprowadzone ustawą z 5 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym, umożliwiają tworzenie w ramach infrastruktury drogowej miejsc do ważenia pojazdów. – Polska wybrała zatem przeprowadzanie kontroli za pomocą automatycznych systemów ustanawianych w ramach infrastruktury drogowej – podkreśla rzecznik MI Szymon Huptyś.
Czytaj więcej w: E-handel i przenoszenie produkcji zmienią rynek magazynowy
Na drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad stosowany jest od dekady system preselekcyjny, który wspomaga kontrolę pojazdów przekraczających dopuszczalne: masę i naciski pojazdów. System pozwala ustalić, które pojazdy lub zespoły pojazdów poruszające się po drodze najprawdopodobniej przekroczyły maksymalną dopuszczalną masę. Rzeczywista kontrola i nałożenie kary administracyjnej odbywa się na podstawie ważenia przy pomocy wag przejazdowych.
Czytaj więcej w: Znamy nowe warunki wykonywania przewozów samochodowych do Wielkiej Brytanii
System kontroli najwyraźniej jest skuteczny, bo przeładowanych ciężarówek jest coraz mniej na polskich drogach. W 2020 roku funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego na 18 245 kontroli masy zestawu i nacisków na osie, wystawili 8217 mandatów na ponad 2 mln zł oraz 1741 decyzji administracyjnych wystawionych na przedsiębiorców na kwotę ponad 10 mln zł. W 2011 roku inspektorzy przeprowadzili 18 479 kontroli, w efekcie których wystawili 3896 decyzji administracyjnych dla przedsiębiorców na kwotę ponad 16 mln zł.