Polski transport jest regularnie oczerniany we Francji

Francuzi uważają że brak dowodów na prowadzenie oczerniającej kampanii.

Publikacja: 08.02.2021 11:36

Polski transport jest regularnie oczerniany we Francji

Foto: logistyka.rp.pl

Francuski prawnik Francois Nicolas Wojcikiewicz z kancelarii Quaerens alarmuje, że francuskie media regularnie oczerniają polski transport drogowy. Jako przykład wskazuje ostatnią publikację portalu actu.fr z 4 lutego, w którym redakcja informuje o nałożeniu przez prefekta regionu Centre-Val de Loire na polską firmę transportową sankcji zakazu kabotażu na terytorium Francji przez 1 rok.

Czytaj więcej w: Francja wycofuje się z więzienia kierowców ciężarówek. To „nieporozumienie”.

Uważa, że jest symptomatyczne, że komunikat prasowy Dyrekcji Regionalnej Transportu Centre-Val de Loire w sprawie polskiego przewoźnika został natychmiast opublikowany. Komunikat podaje, że zakaz „Jest sankcją za kumulację naruszeń przepisów wspólnotowych dotyczących warunków pracy w transporcie drogowym, których dopuściła się firma podczas przewozów kabotażowych”.

Wojcikiewicz przyznaje, że oficjalnie taka akcja jest prowadzona „w trosce o bezpieczeństwo na drogach, w walce z nieuczciwą konkurencją, ale także dumpingiem socjalnym w transporcie drogowym.” Wskazuje, że w regionie Centre-Val de Loire skontrolowano 2900 ciężarówek w 2020 roku, stwierdzono 640 naruszeń przepisów, z których 64 dotyczyły kabotażu. – Jednak w mediach ukrzyżowano jedyną narodowość: polską – zaznacza Wojcikiewicz. Dodaje, że podobnie było podczas innych kontroli, gdy pod pręgierzem francuskie media ustawiły tylko polskich przewoźników.

Czytaj więcej w: W 2020 roku korki na ulicach zniknęły tylko na chwilę

W niedawnym badaniu Związku Przedsiębiorców i Pracodawców ponad połowa ankietowanych firm z Polski, Czech i Słowacji wskazała, że protekcjonizm z krajach Europy Zachodniej utrudnia konkurowanie.

Prezes ZPP Cezary Kaźmierczak zarzuca francuskiej administracji stosowanie dyskryminacji i nadmierne kontrole wobec polskich przedsiębiorstw działających na francuskim rynku.

Ambasada Francji uważa, że teza, zgodnie z którą „we Francji istnieje systemowa polityka niszczenia polskich przedsiębiorstw działających we Francji” jest absurdalna i nieprawdziwa.

Czytaj więcej w: Po brexicie zniknął pośrednik: Wielka Brytania

Ambasada przypomina, że istnieją mechanizmy administracyjne i sądowe, do których można się odwołać kierując zarzuty dotyczące protekcjonizmu. „Dotychczas żadne uzasadnione wnioski lub wystąpienia na tej podstawie nie zostały wniesione przez polskie przedsiębiorstwa wobec Francji” zaznacza francuska ambasada w komunikacie.

Przypomina, że temat francuskiej dyskryminacji był kilkakrotnie omawiany z udziałem polskich władz. Francja zgodziła się powołać w styczniu 2021 roku francusko-polską grupę roboczą ds. dostępu do rynku wewnętrznego, z udziałem przedstawicieli polskiego ministerstwa rozwoju, pracy i technologii z jednej strony i Generalnej Dyrekcji ds. Przedsiębiorstw francuskiego ministerstwa gospodarki i finansów z drugiej.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy mają dość rosyjskich szykan

Ambasada zaznacza, że francuskie władze dotychczas nie otrzymały żadnych konkretnych dokumentów dotyczących jakiegokolwiek polskiego przedsiębiorstwa, które przez francuską administrację zostałoby potraktowane w sposób dyskryminujący lub stanowiący nadużycie.

Francuski prawnik Francois Nicolas Wojcikiewicz z kancelarii Quaerens alarmuje, że francuskie media regularnie oczerniają polski transport drogowy. Jako przykład wskazuje ostatnią publikację portalu actu.fr z 4 lutego, w którym redakcja informuje o nałożeniu przez prefekta regionu Centre-Val de Loire na polską firmę transportową sankcji zakazu kabotażu na terytorium Francji przez 1 rok.

Czytaj więcej w: Francja wycofuje się z więzienia kierowców ciężarówek. To „nieporozumienie”.

Pozostało 85% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach