Planowana łączna długość nowych linii kolejowych ma wynieść 1,6 tys. km. A połączenia z tzw opcji zero (jest tego 140 km) mają ruszyć jeszcze przed otwarciem Lotniska Solidarność w Baranowie. Pociągi mają tam jeździć z prędkością 250 km/godz., czyli nawet z najdalszego zakątka Polski (według planów) będzie tam można dojechać w 2,5 godz. — wynika z ustaleń spółki CPK z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi i Ministerstwem Infrastruktury.
W zasięgu sieci znajdą się największe miasta w kraju , poza Szczecinem, do którego mamy dojechać koleją w 3 godz. 15 minut. Dojazd do CPK ma być dostępny również dla mieszkańców przygranicznych obszarów Czech, Słowacji, Ukrainy, Białorusi, Litwy oraz Obwodu Kaliningradzkiego.
— Taki właśnie układ jest praktyczny i funkcjonalny w swojej prostocie. Docelowo umożliwi on skomunikowanie nawet odległych od CPK obszarów w atrakcyjnym czasie podróży przy wykorzystaniu pociągów jeżdżących z prędkością 250 km/godz — zapewnia Piotr Malepszak.
Każda ze „szprych” jak to nazywa p.o. prezesa CPK składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. CPK ma być odpowiedzialny za realizację zadań lotniskowych i budowę nowych linii, PKP Polskie Linie Kolejowe, które zarządzają infrastrukturą kolejową w Polsce, zajmą się modernizacją linii istniejących.
Nowo wybudowane linie dużych prędkości początkowo połączą Warszawę z Łodzią, a później poprowadzą do Wrocławia i Poznania Przy tym 250 km/godz ma być prędkością początkową, która z czasem ma się zwiększyć. Dzięki inwestycjom kolejowym w CPK ponad 100 polskich miast znajdzie się w strefie gwarantującej dojazd do CPK w czasie 2,5 godz. — To pozwoli na skomunikowanie za sprawą lotniskowo-kolejowego węzła CPK większości najważniejszych ośrodków miejskich w Polsce – uważa wiceminister Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK.