Najdłuższy tunel w Polsce przebity

Drogowcy drążą 2-kilometrowy tunel pod górą Luboń Mały na trasie S7 Lubień-Rabka Zdrój.

Publikacja: 27.04.2020 15:17

Najdłuższy tunel w Polsce przebity

Foto: logistyka.rp.pl

Drążoną od północy i południa lewą nitkę tunelu połączyli 27 kwietnia. Równoległa prawa nitka przebita została w październiku 2019 roku. GDDKiA podkreśla, że prace trwają mimo epidemii koronawirusa. W marcu kilkunastu obcokrajowców pracujących na budowie wyjechało do swoich krajów. Pozostali pracują i co podkreśla wykonawca, nie mają styczności z osobami z zewnątrz. Nie wyjeżdżali także do domów. Ci, którzy wyjechali na początku epidemii, już nie wrócili na budowę.

""

logistyka.rp.pl

Prace na tym odcinku S7 mają zakończyć się w przyszłym roku. Każdym tunelem docelowo pojazdy będą jechać w jednym kierunku i każdy będzie miał 2060 m. Do wydrążenia jest jednak ok. 1919,6 m tunelu prawego i ok. 1922,4 m tunelu lewego. Pozostałe części tuneli wykonane są w wykopie, który po ukończeniu prac zostanie zasypany.

Czytaj więcej w: Drogi przestały pustoszeć

Drążenie tunelu rozpoczęło się 6 marca 2017 roku w Naprawie, od prawego portalu północnego. Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa wykonywanych robót dopuszczone zostało wykonywanie prac w ruchu ciągłym, 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Roboty prowadzone bez przerw i postojów wiążą się z występowaniem w górze naprężeń i odkształceń, które są na bieżąco monitorowane. Na bieżąco wykonywana jest też obudowa wstępna, w tym spryskiwanie betonem ścian i przodków, by nie osypywał się materiał skalny.

W związku z osuwiskiem przy lewym portalu w Skomielnej Białej czasowo wstrzymano rozpoczęcie drążenia lewego tunelu od strony południowej. Konieczne było zabezpieczenie osuwiska i przeprojektowanie obiektów inżynieryjnych. W czerwcu 2019 roku zakończyło się tu palowanie. Pale zabezpieczające osuwisko stanowią jednocześnie konstrukcję budynku wentylatorni. Po jego ukończeniu rozpoczęto drążenie metodą podstropową, pod budynkiem wentylatorni. Jest on zlokalizowany bezpośrednio na wylocie tunelu lewego.

Czytaj więcej w: Kolejne inwestycje w drogi samorządowe

Duże różnice wysokości i spadki terenu, niejednorodne skały fliszowych Karpat Zewnętrznych, trudne warunki hydrologiczne, tereny osuwiskowe i rozproszona na całym obszarze zabudowa są wyzwaniami dla budowniczych drogi ekspresowej S7 w terenie górskim. Budowa takiej trasy wymagała zaprojektowania dużej liczby obiektów inżynierskich realizowanych w trudnych warunkach gruntowych. Na odcinku ok. 16,7 km nowej drogi, w tym 15,83 km ekspresowej, oprócz dwukomorowego tunelu o długości 2,06 km, który stanowi 12,3 proc. całej trasy, powstanie 38 obiektów inżynierskich: mostów, wiaduktów, estakad. Na etapie budowy podzielono trasę na trzy odcinki.

Budowa S7 od Lubnia do Rabki Zdroju rozpoczęła się w 2016 roku. Koszt wszystkich prac wyniesie ponad 2 105 mln zł, w tym unijne dofinansowanie 1 322,4 mln zł.

Drążoną od północy i południa lewą nitkę tunelu połączyli 27 kwietnia. Równoległa prawa nitka przebita została w październiku 2019 roku. GDDKiA podkreśla, że prace trwają mimo epidemii koronawirusa. W marcu kilkunastu obcokrajowców pracujących na budowie wyjechało do swoich krajów. Pozostali pracują i co podkreśla wykonawca, nie mają styczności z osobami z zewnątrz. Nie wyjeżdżali także do domów. Ci, którzy wyjechali na początku epidemii, już nie wrócili na budowę.

Pozostało 81% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach