Koleje Mazowieckie odbierają nowe pociągi

Pod koniec czerwca odbyły się odbiory techniczne pierwszych pojazdów typu Flirt wyprodukowanych przez Stadler Polska dla Kolei Mazowieckich.

Publikacja: 26.06.2020 08:51

Koleje Mazowieckie odbierają nowe pociągi

Foto: Fot Stadler

Przewoźnikowi zostały przekazane 4 pojazdy, pozostałe odbędą się w lipcu. 6 pojazdów przeznaczone jest do obsługi trasy Warszawa – Działdowo. Kontrakt ramowy na 61 pięcioczłonowych oraz 10 dwuczłonowych pojazdów opiewa na wartość ponad 2,2 mld zł.

Własny system ETCS

Flirt to jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej i bezprzewodowy dostęp do internetu elektryczne zespoły trakcyjne. Pociągi mogą osiągać prędkość 160 km/h. Są również wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzy monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, miejsce dla wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, nowoczesne toalety oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED. Wszystkie zakupione pojazdy Flirt są w pełni zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI).

Czytaj więcej w: W drugim podejściu SKM wybrała Newag

pojazdy Flirt dla Kolei Mazowieckich zostały wyposażone w pokładowy system ETCS GUARDIA wzorzec 3.4.0 – własne rozwiązanie producenta opracowane w ramach joint venture AngelStar powołanego przez Stadlera i spółkę Mermec. Pokładowy system Guardia obsługuje zarówno poziom 1 i 2 ETCS, uzyskał homologację zgodnie z najnowszą wersją TSI CCS 2016/919 i został zintegrowany z systemem SHP. – Jest to pierwsza homologacja własnego pokładowego systemu ETCS produkcji Stadlera – podkreśla dyrektor projektu Magdalena Dankowska.

Własny serwis

Wraz z pojazdami Stadler zapewni przewoźnikowi także świadczenie usług serwisowych dla każdego z nich i dostarczy pakiet pozderzeniowy (naprawczy). Spółka KM, w ramach przewidzianego prawa opcji, będzie miała również możliwość zlecenia wykonania do dwóch napraw w poziomie utrzymania P4 każdego z dostarczonych pojazdów. Zakup 6 sztuk pięcioczłonowych ezt ma wartość 153,30 mln zł (brutto), z czego dofinansowanie to 96,02 mln zł.

Czytaj więcej w: Pasażerowie wracają do kolei

22 czerwca Koleje Mazowieckie podpisały ze spółką Stadler Service Polska umowę na budowę zaplecza technicznego w Sochaczewie na terenie należącym do Kolei Mazowieckich. W obiekcie o powierzchni 2500 m kw. Stadler będzie prowadził usługę utrzymania nowych pojazdów Flirt zamówionych przez przewoźnika w ramach kontraktu ramowego zawartego w 2018 roku. Wartość inwestycji to 20 mln zł.

Czytaj więcej w: Jassy kupiły tramwaje Pesy za 130 mln zł

Koleje Mazowieckie podpisały umowę ramową na zakup 71 ezt Flirt w styczniu 2018 roku. Kontrakt obejmuje zakup kolejno: 6 sztuk ezt do obsługi trasy Warszawa – Działdowo, 12 sztuk ezt do obsługi trasy Sochaczew – Warszawa – Celestynów, 12 sztuk ezt do obsługi trasy Skierniewice – Warszawa – Mińsk Mazowiecki, 15 sztuk ezt do obsługi trasy Góra Kalwaria – Czachówek – Warszawa – Modlin, 16 sztuk do obsługi trasy Warszawa – Tłuszcz, 10 sztuk dwuczłonowych ezt do obsługi relacji: Radom – Dęblin, Radom – Skarżysko-Kamienna, Radom – Drzewica, Radom – Warka.

Przewoźnikowi zostały przekazane 4 pojazdy, pozostałe odbędą się w lipcu. 6 pojazdów przeznaczone jest do obsługi trasy Warszawa – Działdowo. Kontrakt ramowy na 61 pięcioczłonowych oraz 10 dwuczłonowych pojazdów opiewa na wartość ponad 2,2 mld zł.

Własny system ETCS

Pozostało 91% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności