Zarządzana przez spółki Autostrada Wielkopolska oraz Autostrada Wielkopolska II autostrada A2 jest ostatnią, na której płatności zbierane są ręcznie. Obie spółki zapewniają, że już dawno przeprowadziły pełną analizę rozwiązań elektronicznych systemów poboru opłat stosowanych w kraju jak i wielu autostradach za granicą. – Uwzględniając specyfikę naszej działalności oraz wymogi zawarte w umowach koncesyjnych, zdecydowaliśmy się na wdrożenie systemu opartego na technologii rozpoznającej tablice rejestracyjne tzn. videotolling. Jest to obecnie najsprawniejszy i najbardziej efektywny system ze względu na specyfikę naszych autostrad oraz utrzymanie infrastruktury kontrolnej. Dodatkowym autem takiego systemu jest fakt, że jest to system sprawdzony już na polskich autostradach, bowiem od kilku lat z powodzeniem funkcjonuje na koncesyjnych odcinkach autostrady A1 i A4 – przypomina rzecznik prasowy obu spółek Anna Ciamciak.
Zapewnia, że system gwarantuje wysoką jakość usług oraz niezawodność przy równoczesnym zachowaniu komfortu, bezpieczeństwa i płynności przejazdu. – Proponowane przez nas rozwiązanie jest w pełni zgodne z europejskim standardem, nieintruzywne i w pełni interoperacyjne z rozwiązaniami stosowanymi przez pozostałych koncesjonariuszy oraz rozwiązaniem E-toll wdrażanym obecnie przez stronę publiczną – podkreśla rzeczniczka.
Dodaje, że po takim wdrożeniu kierowcy w kraju przy pomocy wybranej aplikacji będą mogli sprawnie płacić i poruszać się po wszystkich płatnych odcinkach autostradowych w kraju, bez względu na podmiot zarządzający danym odcinkiem. – Po gruntownych analizach i przeprowadzonych pracach przygotowawczych jesteśmy już od jakiegoś czasu gotowi niezwłocznie wdrożyć videotolling na całej długości Autostrady Wielkopolskiej, tj. na odcinku 255 km między Świeckiem a Koninem, w formule wygodnej dla wszystkich kierowców, zarówno samochodów ciężarowych jak i samochodów osobowych. Zwróciliśmy się jakiś czas temu o zgodę do Ministra Infrastruktury na wdrożenie takiego rozwiązania i cały czas oczekujemy na pozytywną odpowiedź, aby móc jak najszybciej wdrożyć rozwiązanie ułatwiające przejazdy wszystkim kierowcom i jednocześnie skutecznie ograniczające ryzyka w czasie kolejnej fali pandemii związanej z Covid-19. Bez pozytywnej opinii strony publicznej wdrożenie nie będzie możliwe – podkreśla Ciamciak.
Ministerstwo Infrastruktury przyznaje, że jest w stałym kontakcie z Autostradą Wielkopolską SA oraz Autostradą Wielkopolską II SA ws. wprowadzenia automatycznej metody płatności za przejazd z wykorzystaniem kamer do odczytu tablic rejestracyjnych, czyli videotollingu, na koncesyjnych odcinkach autostrady A2 Świecko - Nowy Tomyśl oraz Nowy Tomyśl - Konin. Rzecznik resortu Szymon Huptyś stwierdza, że strony przedstawiły swoje oczekiwania w zakresie rozwiązań technicznych, które miałyby zostać przyjęte podczas wdrażania videotollingu oraz rozwiązań prawnych dotyczących porozumienia stron w tym zakresie.
Jednak w związku z uruchomieniem 24 czerwca 2021 r. nowego systemu poboru opłat e-TOLL, który wykorzystywany jest na odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA, rozmowy z Autostradą Wielkopolską SA oraz Autostradą Wielkopolską II SA zostały wstrzymane z uwagi na potrzebę uzyskania opinii Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). – Dzięki otrzymanej pozytywnej odpowiedzi Szefa KAS Ministerstwo Infrastruktury zamierza do końca stycznia 2022 r. powrócić do rozmów ws. wprowadzenia videotollingu – obiecuje rzecznik MI. Zauważa, że „nie wszystkie aspekty związane z wprowadzeniem videotollingu na zarządzanych przez ww. koncesjonariuszy odcinkach autostrady A2 zostały uzgodnione, dlatego nie jest możliwe wskazanie nakładów niezbędnych na jego wdrożenie”.