Wojna na Ukrainie, pandemia i ograniczenia w ruchu pojazdów sprawiły, że liczba karnetów wydanych w 2022 roku zmalała do 456 tys., gdy w 2021 roku wyniosła 711 tys., podaje Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU.
Największymi użytkownikami karnetów TIR w 2022 roku były: Iran, Uzbekistan, Turcja, Ukraina i Kazachstan. W dobrych latach zapotrzebowanie przekraczało 2 mln karnetów rocznie, w rekordowych nawet 3 mln. Historycznie dużymi użytkownikami karnetów TIR byli przewoźnicy z Rosji oraz Polski i krajów Trójmorza.
Czytaj więcej
Efekty unijnej liberalizacji przewozów zniknęły w długich kolejkach tirów do odpraw granicznych, uważają działający na Ukrainie przedsiębiorcy.
Organizacja zanotowała zwiększone zapotrzebowanie na karnety TIR w krajach Azji Środkowej i krajach Zatoki Perskiej. Pomiędzy Indiami oraz Iranem odbył się pierwszy transport intermodalny z cyfrowym karnetem TIR. Kontener dotarł do irańskiego odbiorcy już po dniu od przybycia, gdy uprzednio odprawa celna zajmowała 5 dni.
Przewoźnicy europejscy korzystają z gwarancji celnych wystawianych w ramach Wspólnej Procedury Tranzytowej (znanej z dokumentów T1 i T2).