Scania podpisała z hutą H2 Green Steel umowę na dostawę stali produkowanej przy pomocy wodoru. Nowatorski proces ruszy w nowym zakładzie H2 Green Steel w Boden w północnej Szwecji w 2025 roku, a dostawy rozpoczną się 2 lata później. Do wyprodukowania pojazdu ciężarowego zużywa się około czterech ton stali. – Scania wspierała nas od pierwszego dnia. Nie tylko pomagając w tworzeniu możliwości dla wykorzystania zielonej stali, ale także jako wczesny inwestor kapitału zalążkowego – przypomina dyrektor handlowy Boden Steel w H2 Green Steel Mark Bula. 

W połowie lutego Komisja Europejska zaproponowała redukcję emisji dwutlenku węgla w 2030 roku o 45 proc. w stosunku do 2019 roku, o 65 proc. w 2035 roku i o 90 proc. w 2040 roku. Z kolei Pakiet Gotowi na 55 zakłada zmniejszenie emisji CO2 z działalności o 55 proc. do 2030 roku w stosunku do poziomu z 1990 roku. 

Czytaj więcej

Słabe perspektywy dla przewoźników

Bruksela będzie rozliczać z osiągnięcia celów firmy, w tym największe korporacje, które wymuszą redukcje emisji na swoich poddostawcach. Stąd powszechny wzrost zainteresowania przemysłu nowymi materiałami oraz „zieloną energią” czyli pochodzącą z wiatraków lub fotowoltaiki. 

Kielecka firma, dostawca zabudów KH Kipper, który jest jednym z liczących się w Europie producentów wywrotek o dmc powyżej 12 ton, zainwestował w fotowoltaikę. Panele zamontował na dachach fabrycznych hal, pozyskując energię dla spawarek. Producent zmienił także lakiery na wymagające niższej temperatury utwardzania, dzięki czemu zredukował zużycie gazu ziemnego. KH Kipper znany jest z dużych wywrotek kopalnianych i dzięki modernizacji produktu zmniejszył masę zabudowy o 30 proc., redukując zapotrzebowanie na energochłonną stal.