LNG wraca do łask przewoźników

Transportowcy powoli znów zaczynają kupować ciężarówki na LNG po gremialnym odwrocie od tego napędu w 2022 roku.

Publikacja: 14.10.2024 12:54

LNG wraca do łask przewoźników

Foto: Targor-Truck

Powoli wzrasta zainteresowanie gazowymi ciężarówkami. – Jest coraz więcej zapytań a także zakupionych egzemplarzy – zapewnia Jacek Nowakowski z Iveco Polska, która to firma jest jednym z liderów tego rynku. 

Także konkurencyjne Volvo dostrzega powracające zainteresowanie napędem gazowym. – Zmodernizowany model ma większe zbiorniki i mocniejszy silnik. Dla nas to perspektywiczny model i dokąd nie będzie wodoru, LNG zapewni dalekodystansowy transport – wskazuje Piotr Werner z Volvo Trucks Polska. Dodaje, że modele LNG należą do jednych z najmniej awaryjnych. 

Czytaj więcej

Kolejarze przesiądą się na używane lokomotywy

Unijne regulacje i audyty

Powodem rosnącego zainteresowania samochodami na skroplony gaz ziemny są unijne regulacje, wymagające od firm obniżenia emisji CO2. – Klienci domagają się audytów Ecovadis oraz Supplier Assurance. Targor posiada też certyfikaty od dostawców paliw LNG / BioLNG, potwierdzające 100% redukcję emisji CO2 we flocie napędzanej paliwem LNG i BioLNG. – Nie boimy się poddawać audytom, bo dzięki nim możemy udowodnić naszym klientom ekologiczność naszej floty i faktyczną redukcję emisji CO2 w naszych pojazdach. To ważne, zwłaszcza w kontekście restrykcyjnych wymogów unijnych w zakresie dążenia do całkowicie zrównoważonego transportu towarów – podkreśla dyrektor zarządzająca Targor-Truck Agnieszka Wierzbowska. 

Targor-Truck kupił 15 ciągników siodłowych Iveco z napędem LNG i BioLNG, dzięki czemu jego flota powiększy się do 150 pojazdów. Co drugi własny samochód będzie miał gazowy napęd. – Sukcesywnie od kilku lat wymieniamy flotę aut własnych na nisko- i zeroemisyjne pojazdy. Dzięki temu mamy jeden z największych wskaźników dynamicznie rosnącego udziału paliw ekologicznych w zużyciu przez pojazdy pośród wszystkich firm transportowych w Polsce. To odpowiedź na wymagania rynku i naszych klientów, do grona których należą duże i średnie przedsiębiorstwa, również zobligowane do dekarbonizacji swoich procesów produkcyjnych i logistycznych – tłumaczy Wierzbowska.

Na koniec września 2024 roku w rejestrach znajdowały się 2962 samochody ciężarowe na LNG, o dmc pow. 3,5 tony, wynika z danych Polskiego Zawiązku Przemysłu Motoryzacyjnego. Na koniec 2021 roku takich pojazdów było 2308. 

Ceny lekko w górę

W tym roku polscy klienci zarejestrowali 86 gazowych (CNG/LNG) pojazdów o dmc powyżej 3,5 tony, co stanowi 0,4 proc. rejestracji, wynika z danych PZPM. Jest to 10 razy mniej w porównaniu do 2021 roku, gdy ten segment przeżywał rozkwit.

W 2021 roku rejestracje samochodów ciężarowych LNG, o dmc pow. 3,5 tony sięgnęły 1346 szt., o 115 proc. więcej niż rok wcześniej. Ten wynik sprawił, że gazowe ciężarówki stanowiły 4,1 proc. rynku. 

Gwałtowny spadek rejestracji wynika z niestabilnych cen gazu. Drożał po napaści Rosji na Ukrainę od 1 sierpnia 2022 roku kilogram płynnego metanu kosztował aż 14 zł, dwa razy drożej od ON. 

Czytaj więcej

Indie wchodzą na północny szlak

W lutym 2024 roku cena LNG na amsterdamskiej giełdzie spadła do nieco ponad 20 euro za MWh, czyli poziomu z 2021 roku, ale znów powoli idzie w górę i MWh kosztuje ponad 40 euro. Amsterdamska giełda tłumaczy wzrost cen napadem Izraela na Liban. 

Bieżąca cena kilograma LNG wynosi od 4,55 do 4,73 zł. Liczba stacji oraz punktów tankowania LNG sięga 25 obiektów, wynika z danych Polskiej Platformy LNG i bioLNG. W całej Europie są 762 takie placówki. 

Powoli wzrasta zainteresowanie gazowymi ciężarówkami. – Jest coraz więcej zapytań a także zakupionych egzemplarzy – zapewnia Jacek Nowakowski z Iveco Polska, która to firma jest jednym z liderów tego rynku. 

Także konkurencyjne Volvo dostrzega powracające zainteresowanie napędem gazowym. – Zmodernizowany model ma większe zbiorniki i mocniejszy silnik. Dla nas to perspektywiczny model i dokąd nie będzie wodoru, LNG zapewni dalekodystansowy transport – wskazuje Piotr Werner z Volvo Trucks Polska. Dodaje, że modele LNG należą do jednych z najmniej awaryjnych. 

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Drogowy
W naczepach jazda w dół bez trzymanki
Drogowy
Czy umowa dwustronna zakończy szykanowanie polskich przewoźników we Francji?
Drogowy
Przewoźnicy wydzierają sobie rynek, górą Litwini
Drogowy
Na rynku ciężarówek regres dekady
Drogowy
Kierowcy ciężarówek: pomogą i obronią