Reklama
Rozwiń
Reklama

W Europie delikatne oznaki poprawy koniunktury w transporcie

W Niemczech najwięcej upadłości w transporcie, ale trzeci kwartał przyniósł ożywienie w napływie zamówień na nowy tabor.

Publikacja: 14.01.2025 11:28

W Europie delikatne oznaki poprawy koniunktury w transporcie

Foto: logistyka.rp.pl

Sprzedaż ciężarówek marki Mercedes-Benz zmalała w 2024 roku o 20 %, podała firma. Głównymi rynkami marki są Europa i Ameryka Południowa. MAN podliczył na razie tylko 9 pierwszych miesięcy roku i podał, że z powodu malejącego popytu w Europie sprzedaż marki zmalała o 18 % rok do roku. Scania zwiększyła w tym okresie dostawy na całym świecie o 9 %. 

Po trzech kwartałach dostawy Volvo zmalały o 11 % (16 % w Europie), ale spadki pogłębiają się w kolejnych miesiącach – w trzecim kwartale sprzedaż była o 15 % mniejsza (24 % w Europie) niż rok wcześniej. Napływ zamówień od europejskich klientów jest w trzecim kwartale o 11 % większy niż w 2023 roku, co jest światełkiem w tunelu, bowiem po trzech kwartałach notowany jest cały czas spadek o 10 %. Natomiast DAF spodziewa się ok. 3-procentowego spadku popytu na ciężarówki w tym roku. 

Makroekonomiczne prognozy

W Polsce więcej firm planuje spadek inwestycji niż ich wzrost, mniej firm prognozuje także większą sprzedaż, wynika z najnowszego Barometru EFL. Jego odczyt EFL I kwartał 2025 jest niemal taki sam jak ostatni ubiegłoroczny pomiar i wyniósł 50,7 pkt. (+0,1 pkt. kwartał do kwartału). Subindeks dla mikrofirm wyniósł tylko 48,6 pkt, podczas gdy dla średnich już 55,5 pkt. Co więcej, trzy razy więcej średnich firm niż mikro liczy na większą sprzedaż w I kwartale (24% vs. 8%). 

W ujęciu 12-miesięcznym nadwyżka rachunku bieżącego spadła do 0,2% PKB z 0,4% PKB. Import towarów spadł o 0,4% r/r, a eksport o 4,7% r/r, co było efektem m.in. negatywnego wpływu kalendarza oraz problemów w branży transportowej, tłumaczą eksperci PKO Research.

Słabe sygnały płyną przede wszystkim z Europy Zachodniej, której gospodarka spowalnia i staje się globalnie niekonkurencyjna. PKB Unii Europejskiej w 2022 roku wyniosło 16,6 biliona dol., gdy PKB Stanów Zjednoczonych 25,5 bln dol. W 2008 roku PKB obu podmiotów było takie samo. 

Reklama
Reklama

W Ameryce działa 9 z dziesięciu najcenniejszych firm na świecie (mających kapitalizację przekraczającą bilion dol.), a w UE nie ma ani jednej takiej spółki. Przyczyną wolnego rozwoju UE jest przeregulowanie gospodarki oraz opresja podatkowa: w Polsce efektywne podatki sięgają 51 proc. zarobków w Niemczech 55 proc. we Francji 69 proc. a w Szwecji 76 proc. 

Słabe rokowania dla Niemiec

Według wstępnych informacji Federalnego Urzędu Statystycznego (Destatis) w grudniu 2024 r. w Niemczech liczba ogłaszanych upadłości wzrosła w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku o 13,8 proc. W całym 2024 r. oznacza to wzrost o 16,8 proc. w porównaniu do 2023 roku.

Według Destatis w październiku 2024 r. w Niemczech doszło ogółem do 5,9 upadłości przedsiębiorstw na 10 000 firm. Najwięcej upadłości na 10 tys. firm miało miejsce w branży „transport i magazynowanie”, czyli logistyka – 11,5 przypadków. Na kolejnych miejscach znalazła się branża budowlana z 8,9 upadłościami i branża hotelarsko-gastronomiczna z 7,9 upadłościami na 10 tys. firm.

Z ostatecznych wyników wynika, że ​​sądy rejonowe na październik 2024 r. zgłosiły 2012 upadłości przedsiębiorstw. Według Destatis to o 35,9 proc. więcej niż w październiku 2023 r. Sądy rejonowe oszacowały wierzytelności wierzycieli z tytułu zgłoszonych upadłości przedsiębiorstw na około 3,8 mld euro. W tym samym miesiącu ubiegłego roku roszczenia wyniosły około 1,6 miliarda euro.

Liczba bankructw firm transportu drogowego wzrosła we Francji w pierwszych dziewięciu miesiącach o blisko 38 proc. do 1339 przypadków, a z tej liczby 939 przypadków zakończyło się sądową likwidacją przedsiębiorstw, podlicza firma Altares. 

Drogowy
Katastrofa finansowa przewoźników odbiła się na bilansie płatniczym państwa
Drogowy
Mińsk trzyma polskich przewoźników za gardło
Drogowy
Złe wieści dla nadawców: transport samochodowy podrożeje
Drogowy
Choć słabsze finansowo, firmy wymieniają tabor
Drogowy
Terminalowi Baltic Hub grozi blokada
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama