W Europie delikatne oznaki poprawy koniunktury w transporcie

W Niemczech najwięcej upadłości w transporcie, ale trzeci kwartał przyniósł ożywienie w napływie zamówień na nowy tabor.

Publikacja: 14.01.2025 11:28

W Europie delikatne oznaki poprawy koniunktury w transporcie

Foto: logistyka.rp.pl

Sprzedaż ciężarówek marki Mercedes-Benz zmalała w 2024 roku o 20 %, podała firma. Głównymi rynkami marki są Europa i Ameryka Południowa. MAN podliczył na razie tylko 9 pierwszych miesięcy roku i podał, że z powodu malejącego popytu w Europie sprzedaż marki zmalała o 18 % rok do roku. Scania zwiększyła w tym okresie dostawy na całym świecie o 9 %. 

Po trzech kwartałach dostawy Volvo zmalały o 11 % (16 % w Europie), ale spadki pogłębiają się w kolejnych miesiącach – w trzecim kwartale sprzedaż była o 15 % mniejsza (24 % w Europie) niż rok wcześniej. Napływ zamówień od europejskich klientów jest w trzecim kwartale o 11 % większy niż w 2023 roku, co jest światełkiem w tunelu, bowiem po trzech kwartałach notowany jest cały czas spadek o 10 %. Natomiast DAF spodziewa się ok. 3-procentowego spadku popytu na ciężarówki w tym roku. 

Makroekonomiczne prognozy

W Polsce więcej firm planuje spadek inwestycji niż ich wzrost, mniej firm prognozuje także większą sprzedaż, wynika z najnowszego Barometru EFL. Jego odczyt EFL I kwartał 2025 jest niemal taki sam jak ostatni ubiegłoroczny pomiar i wyniósł 50,7 pkt. (+0,1 pkt. kwartał do kwartału). Subindeks dla mikrofirm wyniósł tylko 48,6 pkt, podczas gdy dla średnich już 55,5 pkt. Co więcej, trzy razy więcej średnich firm niż mikro liczy na większą sprzedaż w I kwartale (24% vs. 8%). 

W ujęciu 12-miesięcznym nadwyżka rachunku bieżącego spadła do 0,2% PKB z 0,4% PKB. Import towarów spadł o 0,4% r/r, a eksport o 4,7% r/r, co było efektem m.in. negatywnego wpływu kalendarza oraz problemów w branży transportowej, tłumaczą eksperci PKO Research.

Słabe sygnały płyną przede wszystkim z Europy Zachodniej, której gospodarka spowalnia i staje się globalnie niekonkurencyjna. PKB Unii Europejskiej w 2022 roku wyniosło 16,6 biliona dol., gdy PKB Stanów Zjednoczonych 25,5 bln dol. W 2008 roku PKB obu podmiotów było takie samo. 

W Ameryce działa 9 z dziesięciu najcenniejszych firm na świecie (mających kapitalizację przekraczającą bilion dol.), a w UE nie ma ani jednej takiej spółki. Przyczyną wolnego rozwoju UE jest przeregulowanie gospodarki oraz opresja podatkowa: w Polsce efektywne podatki sięgają 51 proc. zarobków w Niemczech 55 proc. we Francji 69 proc. a w Szwecji 76 proc. 

Słabe rokowania dla Niemiec

Według wstępnych informacji Federalnego Urzędu Statystycznego (Destatis) w grudniu 2024 r. w Niemczech liczba ogłaszanych upadłości wzrosła w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku o 13,8 proc. W całym 2024 r. oznacza to wzrost o 16,8 proc. w porównaniu do 2023 roku.

Według Destatis w październiku 2024 r. w Niemczech doszło ogółem do 5,9 upadłości przedsiębiorstw na 10 000 firm. Najwięcej upadłości na 10 tys. firm miało miejsce w branży „transport i magazynowanie”, czyli logistyka – 11,5 przypadków. Na kolejnych miejscach znalazła się branża budowlana z 8,9 upadłościami i branża hotelarsko-gastronomiczna z 7,9 upadłościami na 10 tys. firm.

Z ostatecznych wyników wynika, że ​​sądy rejonowe na październik 2024 r. zgłosiły 2012 upadłości przedsiębiorstw. Według Destatis to o 35,9 proc. więcej niż w październiku 2023 r. Sądy rejonowe oszacowały wierzytelności wierzycieli z tytułu zgłoszonych upadłości przedsiębiorstw na około 3,8 mld euro. W tym samym miesiącu ubiegłego roku roszczenia wyniosły około 1,6 miliarda euro.

Liczba bankructw firm transportu drogowego wzrosła we Francji w pierwszych dziewięciu miesiącach o blisko 38 proc. do 1339 przypadków, a z tej liczby 939 przypadków zakończyło się sądową likwidacją przedsiębiorstw, podlicza firma Altares. 

Sprzedaż ciężarówek marki Mercedes-Benz zmalała w 2024 roku o 20 %, podała firma. Głównymi rynkami marki są Europa i Ameryka Południowa. MAN podliczył na razie tylko 9 pierwszych miesięcy roku i podał, że z powodu malejącego popytu w Europie sprzedaż marki zmalała o 18 % rok do roku. Scania zwiększyła w tym okresie dostawy na całym świecie o 9 %. 

Po trzech kwartałach dostawy Volvo zmalały o 11 % (16 % w Europie), ale spadki pogłębiają się w kolejnych miesiącach – w trzecim kwartale sprzedaż była o 15 % mniejsza (24 % w Europie) niż rok wcześniej. Napływ zamówień od europejskich klientów jest w trzecim kwartale o 11 % większy niż w 2023 roku, co jest światełkiem w tunelu, bowiem po trzech kwartałach notowany jest cały czas spadek o 10 %. Natomiast DAF spodziewa się ok. 3-procentowego spadku popytu na ciężarówki w tym roku. 

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Drogowy
Mniej towarów do wożenia
Drogowy
Sprzedaż ciężarówek nadal zwalnia
Drogowy
Wrocław i Łódź jak Londyn
Drogowy
Marże transportu spadają szybciej niż w innych branżach
Drogowy
Co trzecia ciężarówka nie ma jeszcze wymienionego tachografu