Mniej towarów do wożenia

Rynku nie rozruszało nawet anemiczne jesienne ożywienie w transporcie. Przewoźnicy nie inwestują w tabor, na czym ciepią producenci naczep i przyczep, tnąc produkcję.

Publikacja: 14.01.2025 14:48

Mniej towarów do wożenia

GDDKiA zima eska 2021

Foto: GDDKiA

Choć Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM) podał, że w grudniu liczba przejazdów ciężarówek wzrosła rok do roku o 3 proc. i o 0,5 proc. w stosunku do listopada, to przewoźnicy nie spodziewają się rychłej poprawy gospodarczej i nie inwestują w tabor. 

Rynek nowych naczep zmniejszył się w grudniu o 22,1%, spadają już siedemnasty miesiąc z rzędu. Zarejestrowano 927 szt., a w całym roku 15 702 szt., o 33,1% mniej niż rok wcześniej, podliczył Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Rejestracje ciągników samochodowych obniżyły się w całym 2024 roku o 25,2% r/r.

Królują niemieckie marki

W 2024 r. w grupie przyczep i naczep pow. 3,5t, na pierwszym miejscu jest Schmitz Cargobull, który wydał 3 798 szt., czyli o 40% mniej niż przed rokiem (-2 520 szt.). Drugi był Wielton z liczbą rejestracji 2 278 szt. i spadkiem o 43%. Trzeci na liście Krone zarejestrował 2 158 szt., ze spadkiem o 51%. Czwarty jest Koegel który dostarczył klientom 1 838 pojazdy i jako jedyny z pierwszej piątki zanotował wzrost (+10%). Na piątym miejscu Wecon wydał 678 szt. ze spadkiem rezultatów (-17%). 

Czytaj więcej

W Europie delikatne oznaki poprawy koniunktury w transporcie

Popyt na przyczepy i naczepy platformy oraz zabudowy skrzyniowe (w tym kurtynowe i skrzyniowe obejmujące również skrzyniowo-plandekowe) zmalał o 42 % do 7 569 szt. Ich udział zmniejszył się do 43% wobec 51% w 2023 r. Najwięcej rejestracji przypadło marce Koegel (1 749 szt.), następnie Schmitz Cargobull (1 363 szt.), Wielton (1 331 szt.). 

Na drugim miejscu w rankingu były wywrotki, których przybyło 3 477 szt. (-9%). Zajmują 20% rynku wobec 15% rok wcześniej. Pierwsze miejsce ma Kempf 419 szt. (-9%), drugi Wielton 391 szt. ze spadkiem - 29%, trzeci Schmitz Cargobull (391szt.; +102%). 

Na trzecim miejscu wg. podrodzaju były furgony, których przybyło 3 445 szt. (-38%). Zajmują one 19% rynku, o 2 pkt. proc. mniej niż rok wcześniej. Wyróżniono wśród nich 1 551 izotermy (-18%), 958 chłodnie (-63%) i 908 furgonów uniwersalnych (-16%). Najwięcej chłodni w całym roku zarejestrowały marki: Schmitz Cargobull (623 szt.), Krone (208 szt.) i Chereau (89 szt.). 

Ze statystyki PZPM wynika, że polscy przewoźnicy wybierają marki niemieckie: w pierwszej piątce sprzedały 8 tys. pojazdów, gdy polska marka Wielton tylko 2,1 tys., czyli blisko 4 razy mniej. 

W całej grupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t, poza innymi, zarejestrowano także 621 cystern (-18%). 

Rejestracje naczep i przyczep w 2024 roku, PZPM na podstawie CEP, w szt.

Rejestracje naczep i przyczep w 2024 roku, PZPM na podstawie CEP, w szt.

Foto: PZPM

W rankingu marek wśród naczep pow. 3,5t po grudniu 2024 roku pierwsze miejsce zajmuje Schmitz Cargobull (3 791 szt.), drugi jest Krone (2 141 szt.), a na trzecim miejscu Wielton 1 911 szt.

Wśród przyczep pow. 3,5t, na pierwszym miejscu podobnie jak przed rokiem jest Wecon (678 szt.), drugi Wielton (367 szt.). Trzecie miejsce należy do marki GT Trailers/Gniotpol (127 szt.).

Spada eksport

Popyt na tabor maleje wraz ze spadającym eksportem Polski. W listopadzie deficyt rachunku bieżącego wyniósł 521 mln euro wobec 1,22 mld euro nadwyżki w październiku. W ujęciu 12-miesięcznym nadwyżka spadła do 0,2% PKB z 0,4% PKB. Import towarów spadł o 0,4% r/r, a eksport o 4,7% r/r.

Czytaj więcej

Maszyniści na wagę złota

Zamiera także wzrost unijnego PKB, w tym roku spodziewany jest przyrost dla strefy euro na poziomie 0,8 proc., w przyszłym roku może być niemal dwa razy wyższy. Branżowy obraz jest mniej optymistyczny. W 2025 r. sektor budowlany ma odbić się o 1,3% r/r. Jednocześnie poprzednia prognoza na 2024 r. wynosiła -1,4% r/r, a na 2025 r. – +1,8% r/r. Spadek aktywności w sektorze budowlanym, który rozpoczął się w trzecim kwartale 2022 r., utrzymuje się w obliczu rosnących stóp procentowych i niepewności gospodarczej.

Marny jest także popyt na samochody osobowe. Nastroje w niemieckim przemyśle motoryzacyjnym pogorszyły się jeszcze bardziej pod koniec 2024 r. Wskaźnik klimatu biznesowego dla niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego spadł w grudniu 2024 r. do minus 34,7 punktów, w dół z minus 32,4 punktów w listopadzie, porównuje firma badająca rynek ifo. 

Budownictwo i motoryzacja odpowiadają za połowę europejskiego zużycia stali. 

Choć Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM) podał, że w grudniu liczba przejazdów ciężarówek wzrosła rok do roku o 3 proc. i o 0,5 proc. w stosunku do listopada, to przewoźnicy nie spodziewają się rychłej poprawy gospodarczej i nie inwestują w tabor. 

Rynek nowych naczep zmniejszył się w grudniu o 22,1%, spadają już siedemnasty miesiąc z rzędu. Zarejestrowano 927 szt., a w całym roku 15 702 szt., o 33,1% mniej niż rok wcześniej, podliczył Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Rejestracje ciągników samochodowych obniżyły się w całym 2024 roku o 25,2% r/r.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Drogowy
W Europie delikatne oznaki poprawy koniunktury w transporcie
Drogowy
Sprzedaż ciężarówek nadal zwalnia
Drogowy
Wrocław i Łódź jak Londyn
Drogowy
Marże transportu spadają szybciej niż w innych branżach
Drogowy
Co trzecia ciężarówka nie ma jeszcze wymienionego tachografu