Hamują spadki rejestracji cieżarówek

Spadki rejestracji nowych samochodów ciężarowych spowalniają, ale na odbicie przyjdzie jeszcze poczekać.

Publikacja: 07.04.2025 14:43

Hamują spadki rejestracji cieżarówek

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

W marcu pierwsze rejestracje nowych samochodów ciężarowych o dmc pow. 3,5 tony zmalały o 7 proc. do 2573 sztuk. Dynamika spadku maleje z każdym miesiącem, od początku roku rejestracje zmniejszyły się o 12,5 proc. do 6324 sztuk, podlicza Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów. 

W przypadku kluczowego segmentu tego rynku i zarazem barometru gospodarczego, czyli nowych ciągników, ich pierwsze rejestracje zmalały o 11,3 proc. w marcu (do 1864 szt.), a od początku roku o 13 proc. 

Czytaj więcej

Zaczyna robić się nerwowo w branży TSL

Mały popyt odczuwalny jest także na rynku wtórnym. W marcu pierwsze rejestracje używanych samochodów ciężarowych były o 11,1 proc. mniejsze niż rok wcześniej (2474 szt.), a w pierwszym kwartale spadek sięgnął 7,3 proc. (7373 szt.). 

Malutki promyk nadziei daje malejąca dynamika spadków oraz prognozy makroekonomiczne. PKO Research podało, że wskaźnik PMI w marcu wzrósł do 50,7 pkt. z 50,6 pkt. w lutym i tym samym jest najwyższy od prawie 3 lat, a od dwóch miesięcy utrzymuje się powyżej granicy 50 pkt. „Warto odnotować wzrost eksportu po raz pierwszy od początku 2022 roku. Mniej korzystnie wygląda redukcja zatrudnienia, ale ta nastąpiła po wzroście etatów w ostatnim czasie” zastrzega PKO Research.  

Rada Polityki Pieniężnej nie wyklucza, że w maju dojdzie do obniżki stóp procentowych, co ułatwi inwestycje w tabor. 

Z drugiej strony na gospodarkę polską i unijną wpłyną cła nakładane przez administrację Trumpa, przypomina Polski Instytut Ekonomiczny. PIE dodaje, że w 2024 roku 77 proc. dużych i średnich firm wypracowało zysk netto, tworząc jednocześnie 83 proc. całkowitych przychodów przedsiębiorstw, zaś 3 na 10 średnich i dużych firm spodziewa się wzrostu rentowności w 2025 roku.

Poprawa następuje w Niemczech, a tamtejszy rynek transportowy odbija, urząd rejestracyjny (KBA) podał, że w marcu pierwsze rejestracje ciągników siodłowych wzrosły o 26,8 proc. r/r, gdy po trzech miesiącach spadek rejestracji sięgnął 33,8 proc. W marcu wzrosła także o 5,8 proc. liczba przerejestrowań ciągników, gdy od początku roku wzrost sięgnął blisko 12 proc. 

Czytaj więcej

Ceny najmu statków zmaleją

Niemiecki przemysł nabrał nieco optymizmu. Instytut ifo szacuje w ostatnim badaniu, że więcej firm w Niemczech planuje ponownie inwestować. „Prawie jedna trzecia (29,7 proc.) chce inwestować więcej, co stanowi poprawę o pięć punktów procentowych w stosunku do listopada. Około 43 proc. firm planuje zainwestować tyle samo w 2025 roku, co w 2024 roku. Jednocześnie odsetek firm, które chcą ograniczyć swoje inwestycje, spadł z 31,1 procent do 27,3 proc., podlicza ifo. – Są ostrożne oznaki, że chęć inwestowania powoli się odradza, jednakże, ponieważ sytuacja gospodarcza pozostaje niepewna, wiele firm waha się przed inwestowaniem — przyznaje ekspertka ekonomiczna ifo Lara Zarges. 

Poprawy nie widać we Francji, gdzie nadal utrzymuje się spadek rejestracji samochodów ciężarowych, o 16,3 proc. w ostatnim miesiącu i o 17,9 proc. od początku roku. 

W marcu pierwsze rejestracje nowych samochodów ciężarowych o dmc pow. 3,5 tony zmalały o 7 proc. do 2573 sztuk. Dynamika spadku maleje z każdym miesiącem, od początku roku rejestracje zmniejszyły się o 12,5 proc. do 6324 sztuk, podlicza Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów. 

W przypadku kluczowego segmentu tego rynku i zarazem barometru gospodarczego, czyli nowych ciągników, ich pierwsze rejestracje zmalały o 11,3 proc. w marcu (do 1864 szt.), a od początku roku o 13 proc. 

Pozostało jeszcze 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Drogowy
Uwaga! Protest w Gorzycach przy A4
Drogowy
Jeśli nie nowe naczepy, to odnowione
Drogowy
Wschodnia Obwodnica Warszawy będzie projektowana od nowa
Drogowy
Policja uniemożliwiła przewoźnikom blokadę Szczecina
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Drogowy
Przewozy TIR coraz popularniejsze w Chinach