Reklama

Hamują spadki rejestracji cieżarówek

Spadki rejestracji nowych samochodów ciężarowych spowalniają, ale na odbicie przyjdzie jeszcze poczekać.

Publikacja: 07.04.2025 14:43

Hamują spadki rejestracji cieżarówek

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

W marcu pierwsze rejestracje nowych samochodów ciężarowych o dmc pow. 3,5 tony zmalały o 7 proc. do 2573 sztuk. Dynamika spadku maleje z każdym miesiącem, od początku roku rejestracje zmniejszyły się o 12,5 proc. do 6324 sztuk, podlicza Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów. 

W przypadku kluczowego segmentu tego rynku i zarazem barometru gospodarczego, czyli nowych ciągników, ich pierwsze rejestracje zmalały o 11,3 proc. w marcu (do 1864 szt.), a od początku roku o 13 proc. 

Czytaj więcej

Zaczyna robić się nerwowo w branży TSL

Mały popyt odczuwalny jest także na rynku wtórnym. W marcu pierwsze rejestracje używanych samochodów ciężarowych były o 11,1 proc. mniejsze niż rok wcześniej (2474 szt.), a w pierwszym kwartale spadek sięgnął 7,3 proc. (7373 szt.). 

Malutki promyk nadziei daje malejąca dynamika spadków oraz prognozy makroekonomiczne. PKO Research podało, że wskaźnik PMI w marcu wzrósł do 50,7 pkt. z 50,6 pkt. w lutym i tym samym jest najwyższy od prawie 3 lat, a od dwóch miesięcy utrzymuje się powyżej granicy 50 pkt. „Warto odnotować wzrost eksportu po raz pierwszy od początku 2022 roku. Mniej korzystnie wygląda redukcja zatrudnienia, ale ta nastąpiła po wzroście etatów w ostatnim czasie” zastrzega PKO Research.  

Reklama
Reklama

Rada Polityki Pieniężnej nie wyklucza, że w maju dojdzie do obniżki stóp procentowych, co ułatwi inwestycje w tabor. 

Z drugiej strony na gospodarkę polską i unijną wpłyną cła nakładane przez administrację Trumpa, przypomina Polski Instytut Ekonomiczny. PIE dodaje, że w 2024 roku 77 proc. dużych i średnich firm wypracowało zysk netto, tworząc jednocześnie 83 proc. całkowitych przychodów przedsiębiorstw, zaś 3 na 10 średnich i dużych firm spodziewa się wzrostu rentowności w 2025 roku.

Poprawy nie ma w Niemczech, urząd rejestracyjny (KBA) podał, że w marcu pierwsze rejestracje ciągników siodłowych zmalały o 25,1 proc. r/r, gdy po trzech miesiącach spadek rejestracji sięgnął 33,8 proc. W marcu wzrosła jedynie o 14,8 proc. liczba przerejestrowań ciągników, gdy od początku roku wzrost sięgnął blisko 12 proc. 

Czytaj więcej

Ceny najmu statków zmaleją

Niemiecki przemysł nabrał nieco optymizmu. Instytut ifo szacuje w ostatnim badaniu, że więcej firm w Niemczech planuje ponownie inwestować. „Prawie jedna trzecia (29,7 proc.) chce inwestować więcej, co stanowi poprawę o pięć punktów procentowych w stosunku do listopada. Około 43 proc. firm planuje zainwestować tyle samo w 2025 roku, co w 2024 roku. Jednocześnie odsetek firm, które chcą ograniczyć swoje inwestycje, spadł z 31,1 procent do 27,3 proc., podlicza ifo. – Są ostrożne oznaki, że chęć inwestowania powoli się odradza, jednakże, ponieważ sytuacja gospodarcza pozostaje niepewna, wiele firm waha się przed inwestowaniem — przyznaje ekspertka ekonomiczna ifo Lara Zarges. 

Poprawy nie widać we Francji, gdzie nadal utrzymuje się spadek rejestracji samochodów ciężarowych, o 16,3 proc. w ostatnim miesiącu i o 17,9 proc. od początku roku. 

Drogowy
Choć słabsze finansowo, firmy wymieniają tabor
Drogowy
Terminalowi Baltic Hub grozi blokada
Drogowy
Łukaszenko aresztuje ciężarówki
Drogowy
Elektroniczne zezwolenia poprawią kontrolę dostępu do rynku
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Drogowy
Przewoźnicy drogowi w poszukiwaniu marży
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama