Premier Tusk: nie wykluczam kontroli granicznych

Polska może wprowadzić kontrole na wjeździe z Niemiec, podobne do stosowanych przez niemiecką policję.

Publikacja: 12.06.2025 07:54

Premier Tusk: nie wykluczam kontroli granicznych

Kolejka tirów czeka na wjazd do NIemiec we wtorek 10 czerwca 2025 roku.

Foto: Ruch Obrony Granic

Podczas sejmowego wystąpienia 11 czerwca premier Tusk stwierdził, że nie wyklucza wprowadzenia kontroli na granicy z Niemcami: „Poinformowałem naszych sąsiadów, nie tylko Niemców, że jeśli taka będzie sytuacja na granicy, będzie presja, nie zawaham się podjąć decyzji o czasowej kontroli także na granicy z Niemcami. Jest bardzo prawdopodobne, że jeszcze tego lata takie częściowe kontrole na granicy z Niemcami wprowadzimy.”

To wynik przepychania przez niemiecką policję na polską stronę afrykańskich uchodźców. W kwietniu Niemcy przyznali, że takich przypadków było ponad 10 tys. w ostatnich czternastu miesiącach i ta liczba wzrosła w ostatnich latach dwu-, a nawet trzykrotnie. 

Czytaj więcej

InPost wygrał spór z Corlettem o Wielką Brytanię

Straż Obrony Granic raportuje liczne przypadki przepychania przez Niemcy imigrantów na polską stronę. „Nie będzie żadnych liberalnych zasad na granicy z Niemcami, uprzedzałem nowy rząd kanclerza Merza, że ze strony polskiej będziemy bardzo krytycznie kontrolować próbę przesłania do Polski jakiegokolwiek migranta” podkreślił Tusk w Sejmie. 

Kolejki na granicy coraz dłuższe

Tymczasem przewoźników niepokoją coraz dłuższe korki spowodowane przez niemieckie kontrole. Kilkukilometrowe korki na granicy polsko-niemieckiej w sobotę oraz w niedzielę w Kołbaskowie i Rosówku to coraz częstszy widok. Sytuacja martwi przedsiębiorców, bo zdarzenia z incydentalnych, przybierają coraz bardziej regularny charakter. – Kontrole na granicy polsko-niemieckiej mają miejsce od października 2023 i niestety zauważamy, że każdy miesiąc przynosi ich intensyfikację – zauważa prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie Hanna Mojsiuk. 

Atutem Pomorza Zachodniego było położenie przy granicy i przyciąganie inwestorów właśnie rentą geograficzną. – Teraz czujemy, że ta renta jest nam odbierana – dodaje Mojsiuk.

Przewoźnikom coraz trudniej oszacować czas transportu towaru, gdy zadanie uwzględnia konieczność przekraczania granicy polsko-niemieckiej. – Nie jestem zwolennikiem alarmu i przekonywania, że sytuacja jest dramatyczna, bo jeszcze nie jest, ale na pewno ta nieprzewidywalność nie jest komfortowa. Szczególnie, że zdarzają się już dni, gdy kontrole są szczegółowe i nie polegają na wyrywkowym, a dokładnym sprawdzaniu każdego transportu w stronę Niemiec – ocenia ekspert ds. logistyki Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie Przemysław Hołowacz. 

Czytaj więcej

Niemcy i Japończycy wspólnie będą opierać się chińskiej konkurencji

Podobnie jest na Dolnym Śląsku. – Niestety są korki na wjeździe do Niemiec, we wtorek moje samochody stały na przejściu w Zgorzelcu do sześciu godzin, na Olszynie do 2-3 godzin. Na wydłużone kolejki składa się większa szczegółowość kontroli i zwiększony ruch – wyjaśnia przewodniczący Regionu Dolnośląskiego ZMPD i współwłaściciel spółki „Spedycja Polska Grupa Transportowa” Wojciech Sieńko. 

Kolejki ciężarówek pojawiają się zwykle w nocy z niedzieli na poniedziałek. – Spiętrzenie raportowane w ostatni wtorek spowodowane było poniedziałkowym zakazem jazdy ciężarówek w Niemczech – wyjaśnia prezes Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych Dariusz Matulewicz. 

Podkreśla, że korki dotyczą głównie pojazdów osobowych. – W ostatnich dniach ruch towarowy przez granicę odbywał się na bieżąco, nie miałem informacji o ciężarówkach stojących w korkach – zaznacza Matulewicz. 

Wirtualna strefa Schengen

Nie ma zgody przedsiębiorców na zamykanie granic. – Polski rząd popełnił błąd zamknięcia granic i już w 2020 roku w marcu, gdzie polska granica jako jedna z niewielu była totalnie nieprzekraczalna nawet dla pracowników transgranicznych – przypomina mecenas Rafał Malujda. 

Minister spraw wewnętrznych i administracji Tomasz Siemoniak spotkał się 9 czerwca w Warszawie z ministrem spraw wewnętrznych Niemiec Alexandrem Dobrindtem. 

Czytaj więcej

Turecka gra Rabena

Ministrowie zobowiązali się do współpracy w celu zminimalizowania wpływu tymczasowych kontroli granicznych między Polską a Niemcami, zwłaszcza dla społeczności lokalnych i transportu towarów. 

Zgodzili się, że „ostatecznym celem jest przywrócenie stanu, w którym ruch graniczny odbywa się całkowicie swobodnie i podkreślili wartość skutecznego funkcjonowania strefy Schengen”. 

Drogowy
Niemcy i Japończycy wspólnie będą opierać się chińskiej konkurencji
Drogowy
Delikatne ożywienie w rejestracjach samochodów ciężarowych
Drogowy
Duże zamówienia na ciężarówki
Drogowy
Ruszyła trzecia zmiana w fabryce ciężarówek
Drogowy
Ciężkie miliony na serwisy dla ciężarówek