Solaris wchodzi na wielki nowy rynek

Produkowane w Polsce elektryczne Solarisy będą woziły mieszkańców stanu Waszyngton. To pierwszy krok na obiecującym rynku.

Publikacja: 23.12.2024 11:39

Solaris na rynek Ameryki Północnej

Tak może wyglądać Solaris na rynek Ameryki Północnej

Solaris na rynek Ameryki Północnej

Foto: Solaris

Po raz pierwszy w historii polskiej motoryzacji, polska marka jest sprzedawań w USA. Solaris Bus & Coach podpisał pierwszy kontrakt na dostawę autobusów do USA: dwóch 12-metrowych autobusów elektrycznych (40 stóp) oraz dwóch 18-metrowych (60 stóp), przegubowych pojazdów elektrycznych. Umowa przewiduje również opcję dostarczenia do 12 dodatkowych pojazdów.

Made in Poland

Dostawy autobusów zaplanowane są na drugą połowę 2026 roku. Zamawiającym jest King County Metro, które świadczy usługi transportu publicznego dla miasta Seattle w stanie Waszyngton oraz 34 innych miast. Ten jeden z największych w USA operatorów zamierza przejść do 2035 roku na całkowicie zeroemisyjną flotę, która liczyła w maju 2022 roku 1400 autobusów. 

Czytaj więcej

Unia celna dla dużych graczy

Solaris przygotował na północnoamerykański rynek nową konstrukcję, spełniającą wszystkie wymogi regulacyjne USA, w tym normy FMVSS i ADA. Producent zapewnia, że „Platforma ta będzie wyposażona w najbardziej zaawansowane technologie stosowane w autobusach bateryjnych, wypracowane przez Solarisa na bazie 15-letniego doświadczenia w tej dziedzinie w produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwiązania będą obejmować nowoczesne systemy napędów elektrycznych, autorską technologię integracji baterii oraz innowacyjne funkcje łączności, które zostały przetestowane na rynku europejskim.” 

Solaris nie podaje więcej szczegółów technicznych, wiadomo jednak, że homologacja nowej konstrukcji odbędzie się na przełomie 2025 i 2026 roku. W dziale technicznym projekt North American Market (NAM) prowadzi Marcin Chodor. Samochód oferowany będzie tylko z napędem bateryjnym i wodorowym. 

Autobusy będą wyprodukowane w Polsce, ponieważ ich zakup nie jest dofinansowany z funduszy federalnych i nie podlega regulacjom „Buy America”. Gdyby zaszła potrzeba lokalnej produkcji, właściciel Solarisa, hiszpański koncern CAF, jest obecny od dekad w USA i ma kilka lokalizacji. 

Atrakcyjny rynek

Solaris w 2022 roku ujawnił plan wejścia na rynek północnoamerykański. We wrześniu tamtego roku wysłał trolejbus na próby do Seattle, po których pojazd wrócił do Polski. Kontrakt z Seattle jest pierwszym na tamtym rynku. – Ta umowa to niezwykle ważne osiągnięcie i kamień milowy w historii Solarisa. To kolejny krok w realizacji naszych celów strategicznych i wizji, aby Solaris stał się najchętniej wybieranym dostawcą autobusów zeroemisyjnych w Ameryce Północnej – zapewnia prezes zarządu Solaris Bus & Coach Javier Iriarte. 

Czytaj więcej

KE cofnęła się pół kroku pod naporem przewoźników

Dla przewoźnika nowa marka to także szansa na bardziej konkurencyjne ceny pojazdów. – Rozszerzenie liczby producentów, którzy mogą wytwarzać pojazdy elektryczne dla rynku północnoamerykańskiego, przynosi korzyści nie tylko naszemu regionowi, ale także agencjom transportowym w całym kraju. Umowa między King County Metro a Solarisem to kolejny ważny krok na tej drodze – wskazuje dyrektor generalna King County Metro Michelle Allison. 

Ekspansja w Ameryce Północnej jest jednym z kluczowych założeń strategii rozwoju marki. Rynek północnoamerykański, na którym całkowita sprzedaż wynosi 8 tys. autobusów miejskich, jest bardziej dochodowy od europejskiego i konkuruje na nim tylko trzech producentów: Proterra, Novabus i New Flyer. Dzięki wejściu na nowe rynki, przychody spółki autobusowej mają wzrosnąć z 721 mln euro w 2021 roku do 1,3 mld euro w 2026 roku.

Po raz pierwszy w historii polskiej motoryzacji, polska marka jest sprzedawań w USA. Solaris Bus & Coach podpisał pierwszy kontrakt na dostawę autobusów do USA: dwóch 12-metrowych autobusów elektrycznych (40 stóp) oraz dwóch 18-metrowych (60 stóp), przegubowych pojazdów elektrycznych. Umowa przewiduje również opcję dostarczenia do 12 dodatkowych pojazdów.

Made in Poland

Pozostało jeszcze 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Elektromobilność
Wysokie napięcie porazi klientów elektrycznych zestawów
Elektromobilność
Chińczycy w autobusowym natarciu
Elektromobilność
Elektryki zmuszą do wydania miliardów na drogi
Elektromobilność
Elektryczne autobusy potrzebują wtyczek i kroplówki
Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Elektromobilność
Wnioski po pożarach elektrycznych autobusów
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku