Planeta już nie płonie?

Trump zerwał z „zieloną” polityką i postawił na konkurencyjność amerykańskiej gospodarki, co zmusiło unijnych polityków do przeglądu strategii. Czy zrobią pół kroku wstecz ideologicznej krucjacie?

Publikacja: 22.01.2025 09:05

Planeta już nie płonie?

Stellantis Gliwice, 2023

Foto: Stellantis

Po objęciu urzędu prezydenta Stanów Zjednoczonych, polecił 20 stycznia ambasadorowi Stanów Zjednoczonych przy Organizacji Narodów Zjednoczonych, we współpracy z Sekretarzem Stanu i Sekretarzem Skarbu, natychmiast zakończyć lub odwołać wszelkie zobowiązania finansowe podjęte przez Stany Zjednoczone na mocy Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu. Ambasador Stanów Zjednoczonych przy Organizacji Narodów Zjednoczonych złoży niezwłocznie formalne pisemne powiadomienie o wycofaniu się Stanów Zjednoczonych z Porozumienia paryskiego na mocy Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu. 

Sypie się europejski przemysł

Nowa polityka Trumpa sprawi, że Europa do reszty straci konkurencyjność, spętana ekologicznymi podatkami i regulacjami oraz poddana chińskiej dominacji technologicznej. Europejski przemysł alarmuje od miesięcy, że kontynent traci konkurencyjność. – Europa zmaga się z ryzykiem odpływu przemysłu nie tylko do Stanów Zjednoczonych, ale i Azji. Na ich tle Europa jest mało atrakcyjnym miejsce do inwestycji i prowadzenia działalności gospodarczej generalnie. Koszty energii w USA, wynikające na przykład z szerokiego dostępu do gazu łupkowego oraz dynamicznego rozwoju odnawialnych źródeł energii potrafią być nawet kilkukrotnie niższe niż w Europie – ocenia prezes zarządu Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych Tomasz Bęben. 

Czytaj więcej

Potęga biurokratycznego absurdu w uszczelnianiu sankcji

Wskazuje, że takie firmy jak Ford czy BASF inwestują mocniej w USA kosztem Europy. – Ford, wspólnie z LG Energy Solution, zdecydował się przenieść część produkcji baterii do Stanów Zjednoczonych, co uderzyło w polski oddział LG we Wrocławiu. Podobnie BASF, niemiecki gigant chemiczny, zmniejsza swoje moce w Europie, jednocześnie intensyfikując inwestycje w USA – wymienia prezes SDCM. 

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Samochodowych CLEPA wskazuje, że branża zmniejszyła zatrudnienie w 2024 roku o 54 tys. osób. Produkcja aut osobowych w ub.r. była o 3 mln sztuk mniejsza niż w latach sprzed pandemii. 

Wysokie ceny energii oraz dokuczliwa inflacja sprawiły, że lokalny przemysł stracił konkurencyjność w stosunku do firm chińskich i amerykańskich. Na dodatek dwie trzecie europejskich producentów części ma zbyt niskie marże, aby inwestować w nowe technologie. 

CLEPA podkreśla, że elektromobilność przyczynia się do zmniejszania liczby miejsc pracy. Od 2019 roku producenci skasowali 145 tys. etatów, tworząc jedynie 51 tys. nowych. CLEPA powołuje się także na obliczenia PwC z 2021 roku, które mówią o likwidacji 500 tys. miejsc pracy przy przejściu na elektromobilności, gdy jednocześnie produkcja nowych napędów stworzy 226 tys. etatów. 

Klienci także nie chcą elektryków. Ich rejestracje maleją zniechęcając przedsiębiorców do inwestycji w ten typ pojazdów. CLEPA podaje, że w 2024 roku zainwestowali 5,64 mld euro i jest to najniższy poziom od 2019 roku. W rekordowym 2022 roku nakłady na elektryczne napędy sięgnęły 18,15 mld euro. Na dodatek na europejski rynek weszli chińscy producenci i gdyby nie cła, szybko przejęliby znaczącą jego część. 

Czytaj więcej

Skarb państwa przejmie Polregio?

Nie czas na głupoty

Że jest źle przyznał nawet przewodniczący Europejskiej Partii Ludowej, czyli głównej siły politycznej w UE, Manfred Weber, który stwierdził, że przemysł samochodowy jest kręgosłupem europejskiej gospodarki. Rozwija się dzięki innowacji, konkurencyjności i odważnej, globalnej wizji, a nie mitrędze biurokratycznej i ideologicznym głupotom. 

Odrzucenie przez USA ideologii klimatycznej zmusiło unijnych polityków do reakcji. Ministrowie finansów EPP debatowali 18 i 19 stycznia na temat zapewnienia globalnie konkurencyjnego środowiska biznesowego w Europie poprzez uproszczenie i redukcję obciążeń regulacyjnych, które sami nie tak dawno produkowali w dużych ilościach. 

Liderzy EPP planują ożywić słabnącą gospodarkę UE znosząc cele w zakresie odnawialnych źródeł energii i zawieszając przepisy dotyczące sprawozdawczości w zakresie łańcucha dostaw. – Mimo rosnącej presji, wstrzymanie Zielonego Ładu wydaje się mało prawdopodobne. To sztandarowy projekt Brukseli, kluczowy dla realizacji celów neutralności klimatycznej do 2050 roku. Cele same w sobie są ambitne, ale wspierane przez branżę motoryzacyjną – zapewnia Bęben. 

Czytaj więcej

Austria zniesie opłaty drogowe za CO2?

Przyznaje, że możliwe są korekty, o co od dłuższego czasu zabiega branża. – Warunki gospodarcze i otoczenie geopolityczne obecnie sprawiają, że bez zmian, korekt, ale i dialogu a miejscami pomocy UE ta transformacja nie będzie udana i może obsługiwać interesy wszystkich tylko nie UE, Europejczyków i europejskiej gospodarki. Za chwilę rozpoczyna się strategiczny dialog ws. branży motoryzacyjnej, któremu przewodniczyła będzie sama przewodnicząca Komisji Europejskiej – pokazuje to powagę sytuacji i chyba (w końcu) zrozumienie, że warto zacząć działać i wsłuchiwać się w głosy branży i niektórych krajów członkowskich, które już od dłuższego czasu do tego wzywały – zaznacza prezes SDCM.

Po objęciu urzędu prezydenta Stanów Zjednoczonych, polecił 20 stycznia ambasadorowi Stanów Zjednoczonych przy Organizacji Narodów Zjednoczonych, we współpracy z Sekretarzem Stanu i Sekretarzem Skarbu, natychmiast zakończyć lub odwołać wszelkie zobowiązania finansowe podjęte przez Stany Zjednoczone na mocy Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu. Ambasador Stanów Zjednoczonych przy Organizacji Narodów Zjednoczonych złoży niezwłocznie formalne pisemne powiadomienie o wycofaniu się Stanów Zjednoczonych z Porozumienia paryskiego na mocy Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu. 

Pozostało jeszcze 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Elektromobilność
Administracja wyrzuci w błoto 2 mld zł
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Elektromobilność
Solaris wchodzi na wielki nowy rynek
Elektromobilność
Wysokie napięcie porazi klientów elektrycznych zestawów
Elektromobilność
Chińczycy w autobusowym natarciu
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Elektromobilność
Elektryki zmuszą do wydania miliardów na drogi
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego