Polska firma narzuca nowy standard tramwajowych napędów

Coraz częściej miasta zamawiając tramwaje żądają oszczędnych napędów z tranzystorami z węglika krzemu, które stają się w Polsce standardem.

Publikacja: 19.05.2025 06:40

Polska firma narzuca nowy standard tramwajowych napędów

Tramwaj Moderus z napędem wyprodukowanym przez Medcom i wykorzystującym półprzewodniki z węglika krzemu.

Foto: Medcom

MPK Wrocław poinformowało w trakcie posiedzenia Komisji Taboru Tramwajowego we Wrocławiu (8-9 maja), że nowe tramwaje Moderus Gamma z napędem w wykorzystującym półprzewodniki z węglikiem krzemu (SiC) wyprodukowane przez Medcom, zużywają nawet o 30 proc. mniej energii w porównaniu do pojazdów z energoelektroniką IGBT we flocie operatora. 

Badania porównawcze zostały przeprowadzone w lutym br., na łącznym dystansie 110 000 km, a poziom zużycia energii testowano na czterech różnych modelach pojazdów: Moderusach Beta (MF24AC), Moderusach Beta (MF17AC), Skodach 16T oraz najnowszych Moderusach Gamma (LF07AC) z napędem z półprzewodnikami SiC. 

Czytaj więcej

DHL rozpoczyna walkę z InPost o Wielką Brytanię

W trakcie Komisji MPK Wrocław poinformowało również o tym, że planuje stosować technologię węglika krzemu w nowych tramwajach oraz przy modernizacji wagonów obejmujących konieczność wymiany przekształtników. 

Rok wcześniej podobne oszczędności zgłosiły Tramwaje Warszawskie. Po roku użytkowania tramwajów Hyundai Rotem analiza danych wykazała, że pojazdy z energoelektroniką SiC Medcom zużywają prawie 40 proc. mniej energii niż wozy wykorzystywane do tej pory. 

Medcom podkreśla, że oszczędność energii to nie jedyna korzyść ze stosowania tranzystorów SiC. – Węglik krzemu gwarantuje także cichszą pracę napędu, upraszcza czynności utrzymaniowe i poprawia sterowanie silnikiem w tramwajach – wymienia wiceprezes Medcomu Piotr Wroński. 

Medcom dostarcza napęd dla różnych producentów taboru. Część z nich produkuje własne napędy, są to m.in. CAF, Siemens i Stadler. – W falownikach (napędach) produkowanych przez Stadler oraz ABB nie ma SiC-ów – przyznaje członek zarządu Stadler Polska Arkadiusz Świerkot. 

Konkurencyjna Pesa wykorzystuje falowniki różnych dostawców. – Producenci jak ABB czy Kiepe nie posiadają w swoim portfolio takiego produktu. Enika posiada przetwornice SiC i pracuje nad falownikami. SiC z uwagi na silne lobby Medcomu na rynku polskim staje się standardem chociaż nie wszyscy zamawiający wymagają takiego rozwiązania – przyznaje dyrektor rynku tramwajowego Pesa Marcin Grzyb. 

Czytaj więcej

Wielton inwestuje w robotyzację

Tymczasem Medcom zrealizował dostawy produktów w technologii SiC do ponad 2000 pojazdów (autobusów elektrycznych i wodorowych, tramwajów, lokomotyw). – W 2024 roku sprzedaż urządzeń SiC odpowiadała za 50 proc. przychodów spółki i jest to to udział, który stale rośnie, niebawem będzie to już 70 proc. – zapowiada Wroński. 

Wskazuje, że najnowsza polska wielosystemowa lokomotywa elektryczna Newag Griffin E4MSUa, która w trakcie jazd próbnych osiągnęła prędkość 240 km/h, ma falowniki i przetwornice z tranzystorami SiC skonstruowane i wyprodukowane przez Medcom. Urządzenia są nie tylko energooszczędne, ale zostały również zoptymalizowane pod kątem masy. – To właśnie m.in. dzięki temu lokomotywa jest najlżejszą w swojej klasie – podkreśla wiceprezes.

Medcom od ponad dekady oferuje rozwiązania dla transportu publicznego bazujące na węgliku krzemu. W 2018 roku firma uruchomiła seryjną produkcję systemów napędowych SiC. 

MPK Wrocław poinformowało w trakcie posiedzenia Komisji Taboru Tramwajowego we Wrocławiu (8-9 maja), że nowe tramwaje Moderus Gamma z napędem w wykorzystującym półprzewodniki z węglikiem krzemu (SiC) wyprodukowane przez Medcom, zużywają nawet o 30 proc. mniej energii w porównaniu do pojazdów z energoelektroniką IGBT we flocie operatora. 

Badania porównawcze zostały przeprowadzone w lutym br., na łącznym dystansie 110 000 km, a poziom zużycia energii testowano na czterech różnych modelach pojazdów: Moderusach Beta (MF24AC), Moderusach Beta (MF17AC), Skodach 16T oraz najnowszych Moderusach Gamma (LF07AC) z napędem z półprzewodnikami SiC. 

Pozostało jeszcze 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Elektromobilność
Szwedzi cmokają na widok wodorowej lokomotywy Pesy
Elektromobilność
Drogie wodorowe autobusy polskich miast
Elektromobilność
Nadchodzą podwyżki cen taboru
Elektromobilność
Solaris zelektryfikuje Kanadę
Elektromobilność
Solaris z rekordowymi przychodami