Bruksela przygotowuje plan ratowania przemysłu motoryzacyjnego, który ma przedstawić 5 marca. 30 stycznia przewodnicząca KE Ursula von der Leyen spotkała się z przedstawicielami przemysłu samochodowego, pracownikami oraz tzw. organizacjami pozarządowymi w trójstronnym dialogu. – Europejski przemysł motoryzacyjny znajduje się w kluczowym momencie i zdajemy sobie sprawę z wyzwań, przed którymi stoi. Dlatego szybko reagujemy, aby im zaradzić. Podstawowe pytanie, na które musimy wspólnie odpowiedzieć, brzmi: czego nam jeszcze brakuje, aby uwolnić innowacyjną siłę naszych firm i zapewnić solidny i zrównoważony sektor motoryzacyjny – stwierdziła Leyen.
Mało chętnych na elektryki
Przemysł jest zaniepokojony brakiem zainteresowania wśród klientów samochodami elektrycznymi. Ich udział w segmencie osobowym sięgnął w UE na koniec 2024 roku 13 proc. i jest o połowę niższy od zakładanego. Co gorsza sprzedaż elektryków maleje, a ich ceny na rynku wtórnym szorują po dnie.
Czytaj więcej
Szybko rozwija się rynek magazynów – mroźni. W nadchodzących latach spodziewane są na nim miliardowe inwestycje.
Słaba jest także ogólna koniunktura. Drożyzna, w tym wysokie ceny energii, zniechęciły klientów do większych zakupów. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Zamiennych CLEPA wskazuje, że ubiegłoroczne rejestracje nowych aut są o 3 mln mniejsze od średniej sprzed pandemii, co spowodowało falę upadłości wśród wytwórców części, a ponad jedna trzecia funkcjonujących notuje straty. Utrata miejsc pracy w 2024 roku jest większa niż podczas pandemii.
Przewodniczący Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA Ola Källenius zapewnił podczas spotkania, że „Unijny przemysł samochodowy pozostaje w pełni zaangażowany i inwestuje w przejście na mobilność bezemisyjną. Jednak jedynym sposobem, aby to przejście zakończyło się sukcesem, jest przekształcenie go w transformację napędzaną rynkiem i popytem. Nadchodzący Plan Działania musi opierać się na tym założeniu. Realna ocena obecnego Europejskiego Zielonego Ładu nie spowolni nas, ale raczej przyspieszy tę transformację poprzez usunięcie wąskich gardeł i wprowadzenie niezbędnych elastyczności”.