Grupa CCC sprzedaje rocznie 50 mln par obuwia w sklepach stacjonarnych oraz w internecie. Wykorzystuje ok. 90 platform e-handlowych, które już dziś odpowiadają za połowę przychodów. Wymaga to jednak odpowiednich narzędzi informatycznych oraz dopasowania do nowych potrzeb organizacji.
Grupa CCC ogłosiła nową strategię biznesową do 2025, w której logistyka pełni jedną z kluczowych ról. Prowadzona od 2018 roku cyfryzacja tej działalności ma zapewnić Grupie trwałą przewagę nad konkurencją. – Ważnym zagadnieniem jest redukcja zapasów i kosztów przemieszczania towarów. Chodzi o to, aby towaru „nie dotykać” i aby jak najkrócej leżał on w magazynie i sklepie. Chcemy o połowę skrócić czasy procesów, podnieść ich efektywność i stąd nowa strategia oraz programy – tłumaczy wiceprezes zarządu ds. zarządzania łańcuchem dostaw Igor Matus.
Szybka dostawa
Znajdujące się w Polkowicach centrum logistyczne CCC mieści 26 mln par obuwia. Dziennie może wysłać 1 mln par. – Na rynku internetowej sprzedaży obuwia, który wymaga dziś błyskawicznych dostaw, logistyka stanowi klucz do sukcesu – przekonuje wiceprezes. – Dla nabywcy liczy się szybkość realizacji zleceń, więc usprawniamy i standaryzujemy te wszystkie procesy: od przyjęcia, poprzez obróbkę towaru, odłożenie na półkę po wysłanie do klienta. Te wszystkie etapy bierzemy pod lupę i szukamy wąskich gardeł. Eliminujemy puste ruchy, chcemy być szybsi od konkurencji – podkreśla Matus.
Dodaje, że szybka realizacja zapewnia przewagę konkurencyjną. – Dostawa następnego dnia rysuje się jako ogólny trend i firmy konkurują na tej płaszczyźnie. Obserwujemy, że łatwe zwroty sprawiają, że wygrywa ten sklep, który pierwszy dostarczy obuwie, ponieważ zdarza się, że klient zamawia ten sam asortyment w kilku sklepach. Myślimy też o kosztach i chcemy to zawrzeć w ofercie e-handlu dając wybór: ekspres (droższy) czy wysyłka ze zwrotnym opakowaniem i z myślą o środowisku – wyjaśnia wiceprezes.
Celem nowej strategii w zakresie logistyki jest dostawa na następny dzień w przypadku 40% zamówień w Unii (w czym pomaga magazyn w Bukareszcie) i 70% w Polsce. Firma analizuje lokalizację przyszłych magazynów, aby wybierać obiekty jak najbliżej sortowni kurierskich.