W ostatnich trzech latach udział nadań i odbiorów poza domem (out of home delivery – OOH) w rynku paczek zwiększył się aż trzykrotnie. Last Mile Experts w raporcie Polish CEP 2021 szacuje, że ponad 37 proc. paczek doręczanych jest do punktu obsługi, a niemal 12 proc. z niego nadawanych.
W szybkim tempie rośnie również ilość automatów paczkowych. Na koniec grudnia 2021 roku było ich w Polsce 18 tys. a według szacunków firmy Colliers ich liczba na koniec tego roku ma przekroczyć 25 tys.
Czytaj więcej
Firmy kurierskie na potęgę inwestują w automaty paczkowe, tnąc koszty ostatniej mili.
Liderem rynku jest InPost, własne automaty paczkowe stawia Allegro, Poczta Polska, AliExpress, a na koniec listopada pojawią się skrytki DHL Parcel. Spóła zapowiada, że do końca roku na terenie całej Polski ustawi kilkaset automatów, między innymi w Warszawie, Trójmieście, Krakowie, Wrocławiu, Katowicach, Poznaniu, Łodzi, Szczecinie, Lublinie, Bydgoszczy, Rzeszowie czy Olsztynie, a także w wielu mniejszych miejscowościach.
Automaty POP Box staną przy punktach handlowo-usługowych takich jak np. sklepy spożywcze, stacje benzynowe, apteki i inne. Łącznie we wszystkich lokalizacjach już wkrótce pojawi się kilkaset automatów, a docelowo będzie ich kilka tysięcy.