W ostatnich trzech latach udział nadań i odbiorów poza domem (out of home delivery – OOH) w rynku paczek zwiększył się aż trzykrotnie. Last Mile Experts w raporcie Polish CEP 2021 szacuje, że ponad 37 proc. paczek doręczanych jest do punktu obsługi, a niemal 12 proc. z niego nadawanych.
W szybkim tempie rośnie również ilość automatów paczkowych. Na koniec grudnia 2021 roku było ich w Polsce 18 tys. a według szacunków firmy Colliers ich liczba na koniec tego roku ma przekroczyć 25 tys.
Czytaj więcej
Firmy kurierskie na potęgę inwestują w automaty paczkowe, tnąc koszty ostatniej mili.
Liderem rynku jest InPost, własne automaty paczkowe stawia Allegro, Poczta Polska, AliExpress, a na koniec listopada pojawią się skrytki DHL Parcel. Spóła zapowiada, że do końca roku na terenie całej Polski ustawi kilkaset automatów, między innymi w Warszawie, Trójmieście, Krakowie, Wrocławiu, Katowicach, Poznaniu, Łodzi, Szczecinie, Lublinie, Bydgoszczy, Rzeszowie czy Olsztynie, a także w wielu mniejszych miejscowościach.
Automaty POP Box staną przy punktach handlowo-usługowych takich jak np. sklepy spożywcze, stacje benzynowe, apteki i inne. Łącznie we wszystkich lokalizacjach już wkrótce pojawi się kilkaset automatów, a docelowo będzie ich kilka tysięcy.
Pierwszy automat - packstation został zainstalowany przez firmę DHL Parcel Germany w 2001 r. w Niemczech, ale firma nie kontynuowała tej inwestycji.
DHL POP Box wyposażone będą w ekrany dotykowe, a ich obsługę ułatwi specjalna aplikacja Mój DHL, która poza umożliwianiem szybkiego odbioru i nadawania paczek, pozwoli również na śledzenie bieżącego statusu przesyłki, a w dniu jej doręczenia również trasy kuriera.
Każdy automat posiadać będzie funkcję zdalnego otwierania, wyposażony będzie w oświetlenie i daszek chroniący przed niepogodą, a bezpieczeństwo użytkowników i przesyłek zapewniać będzie monitoring. W automatach DHL klienci będą mogli także zapłacić kartą lub blikiem.
Czytaj więcej
Transport intermodalny to najlepsza odpowiedź na wyzwania, z jakimi mierzą się dziś firmy transportowe – przekonują eksperci CFL multimodal. Luksemburski dostawca usług logistycznych chce być partnerem dla polskich firm transportowych, oferując m.in. bezpośrednie połączenia kolejowe między Polską a Europą Zachodnią i Południową.
DHL Parcel dysponuje w Polsce siecią 14 tysięcy Punktów Obsługi Paczek DHL, które zlokalizowane są w największych sieciach handlowych, takich jak m, in. Żabka, Lidl, ABC, Lewiatan czy Kaufland oraz na markowych stacjach paliw – Shell i Moya, czy w salonikach prasowych Inmedio i Kolporter.
Urzędu Komunikacji Elektronicznej prognozuje, że liczba przesyłek kurierskich sięgnie w tym roku 860 mln sztuk i 950 mln sztuk w przyszłym roku.
Tymczasem Poczta Polska nadgania opóźnienia w automatach sortujących. W Lublinie montuje sorter o wydajności 7 tys. przesyłek na godzinę. W 2023 roku nowe sortery rozpoczną pracę w halach we Wrocławiu i Lisim Ogonie pod Bydgoszczą, a w 2024 roku w drugiej sortowni w Warszawie.