DHL Parcel wchodzi w automaty paczkowe

Bez automatów nie rusz, kolejny duży gracz dołącza do grona inwestorów budujących sieć automatycznych schowków nazwanych POP Box.

Publikacja: 07.11.2022 21:35

DHL Parcel wchodzi w automaty paczkowe

DHL Parcel

Foto: DHL Parcel

W ostatnich trzech latach udział nadań i odbiorów poza domem (out of home delivery – OOH) w rynku paczek zwiększył się aż trzykrotnie. Last Mile Experts w raporcie Polish CEP 2021 szacuje, że ponad 37 proc. paczek doręczanych jest do punktu obsługi, a niemal 12 proc. z niego nadawanych. 

W szybkim tempie rośnie również ilość automatów paczkowych. Na koniec grudnia 2021 roku było ich w Polsce 18 tys. a według szacunków firmy Colliers ich liczba na koniec tego roku ma przekroczyć 25 tys. 

Czytaj więcej

Europę czeka automatowy boom

Liderem rynku jest InPost, własne automaty paczkowe stawia Allegro, Poczta Polska, AliExpress, a na koniec listopada pojawią się skrytki DHL Parcel. Spóła zapowiada, że do końca roku na terenie całej Polski ustawi kilkaset automatów, między innymi w Warszawie, Trójmieście, Krakowie, Wrocławiu, Katowicach, Poznaniu, Łodzi, Szczecinie, Lublinie, Bydgoszczy, Rzeszowie czy Olsztynie, a także w wielu mniejszych miejscowościach. 

Automaty POP Box staną przy punktach handlowo-usługowych takich jak np. sklepy spożywcze, stacje benzynowe, apteki i inne. Łącznie we wszystkich lokalizacjach już wkrótce pojawi się kilkaset automatów, a docelowo będzie ich kilka tysięcy.

Pierwszy automat - packstation został zainstalowany przez firmę DHL Parcel Germany w 2001 r.  w Niemczech, ale firma nie kontynuowała tej inwestycji. 

DHL POP Box wyposażone będą w ekrany dotykowe, a ich obsługę ułatwi specjalna aplikacja Mój DHL, która poza umożliwianiem szybkiego odbioru i nadawania paczek, pozwoli również na śledzenie bieżącego statusu przesyłki, a w dniu jej doręczenia również trasy kuriera. 

Każdy automat posiadać będzie funkcję zdalnego otwierania, wyposażony będzie w oświetlenie i daszek chroniący przed niepogodą, a bezpieczeństwo użytkowników i przesyłek zapewniać będzie monitoring. W automatach DHL klienci będą mogli także zapłacić kartą lub blikiem. 

DHL Parcel dysponuje w Polsce siecią 14 tysięcy Punktów Obsługi Paczek DHL, które zlokalizowane są w największych sieciach handlowych, takich jak m, in. Żabka, Lidl, ABC, Lewiatan czy Kaufland oraz na markowych stacjach paliw – Shell i Moya, czy w salonikach prasowych Inmedio i Kolporter.

Urzędu Komunikacji Elektronicznej prognozuje, że liczba przesyłek kurierskich sięgnie w tym roku 860 mln sztuk i 950 mln sztuk w przyszłym roku. 

Tymczasem Poczta Polska nadgania opóźnienia w automatach sortujących. W Lublinie montuje sorter o wydajności 7 tys. przesyłek na godzinę. W 2023 roku nowe sortery rozpoczną pracę w halach we Wrocławiu i Lisim Ogonie pod Bydgoszczą, a w 2024 roku w drugiej sortowni w Warszawie. 

W ostatnich trzech latach udział nadań i odbiorów poza domem (out of home delivery – OOH) w rynku paczek zwiększył się aż trzykrotnie. Last Mile Experts w raporcie Polish CEP 2021 szacuje, że ponad 37 proc. paczek doręczanych jest do punktu obsługi, a niemal 12 proc. z niego nadawanych. 

W szybkim tempie rośnie również ilość automatów paczkowych. Na koniec grudnia 2021 roku było ich w Polsce 18 tys. a według szacunków firmy Colliers ich liczba na koniec tego roku ma przekroczyć 25 tys. 

Pozostało 81% artykułu
Produkty i Usługi
Jesienne szczyty logistyczne
Drogowy
Wygrywa zwinniejszy i lepszy
Produkty i Usługi
W biznesie międzynarodowym czas to pieniądz
Drogowy
Zrób też coś i Ty dla bezpieczeństwa
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Produkty i Usługi
Poczta Polska realizuje wartą 300 mln zł inwestycję w sieć automatów paczkowych