Materiał powstał we współpracy z Volvo Trucks Polska

Akcja Profesjonalni Kierowcy od 2016 roku zmienia oblicze branży transportowej. To największy program społeczny w sektorze TSL. Zadaniem akcji jest podniesienie bezpieczeństwa na drogach oraz zwiększenie świadomości społecznej na temat wysokiej rangi usług transportowych. 

Coraz więcej partnerów

Organizatorzy akcji chcą dotrzeć do jak największej grupy młodych ludzi i zmienić, nie zawsze pozytywny, wizerunek zawodu kierowcy. – Pomysł na akcję „Profesjonalni Kierowcy” przyszedł od naszych klientów, przewoźników. Problemem jest wizerunek zawodu. Naszym programem „Profesjonalni kierowcy” staramy się to zmienić, podkreślając, że tabor jest nowoczesny, a zarobki coraz lepsze – wymienia Piotr Werner z Volvo Trucks Polska. 

Czytaj więcej

Za dwa lata PKP IC otrzyma dwunapędowe lokomotywy

Volvo Trucks zainicjowało kampanię skierowaną do osób z prawem jazdy C+E, niepracujących w zawodzie, tworząc bezpłatne szkolenia, ułatwiające podjęcie pracy jako kierowca. Co roku organizowanych jest kilkanaście szkoleń, zarówno teoretycznych, jak i praktycznych, w których bezpłatnie udział mogą wziąć osoby posiadające prawo jazdy kategorii C+E, które obecnie nie pracują jako kierowcy zawodowi. 

Program powstał z inicjatywy Volvo Trucks Polska, pierwszą edycję wsparły 4 firmy, w 2020 roku już 6, a w 2022 roku aż 11: MJM Brokers, Volvo Financial Services (VFS), MAK Ubezpieczenia, Phillips Poland, Wielton S.A., Continental, PKO Leasing, Ergo Hestia, Shell Polska, Warta i Volvo Trucks Polska. 

W kolejnej, VIII edycji Akcji, która będzie odbędzie się w 2023 roku, planowanych jest 5 szkoleń praktycznych i 7 szkoleń teoretycznych online. Szkolenia niezmiennie prowadzą doświadczeni instruktorzy ze Szkoły Doskonalenia Jazdy Volvo Trucks. 

Akcja z sukcesem

Dzięki programowi kursanci zwiększają swoje umiejętności oraz szansę na znalezienie pracy w zawodzie. – Zainteresowanie tego typu szkoleniami stale rośnie. W tym roku mieliśmy rekordową liczbę zgłoszeń. To oznacza, że kierowcy czują potrzebę doskonalenia swoich umiejętności i mają ambicję, aby te potrzeby spełniać – wskazuje Piotr Werner. 

Od początku istnienia dzięki akcji przeszkolenie uzyskało 1400 osób. Z ankiet prowadzonych po szkoleniach wynika, że w zawodzie pozostaje od 35 do 75 proc. uczestników. O sukcesie świadczą także opinie kursantów: „Bardzo dziękujemy za profesjonalne szkolenie. […] warto jechać na takie zajęcia nawet 1000 km” – mówią Asia i Irek. Lidia dodaje: „Spotkałam się z wielkim profesjonalizmem i łatwością przekazywania niezbędnej wiedzy kierowcom”.

Czytaj więcej

Ponadnormatywni na sterowaniu ręcznym

„To moim zdaniem najlepsze szkolenie dla kierowców, na jakim byłem. Instruktorzy potrafią nie tylko przekazać wiedzę dotyczącą pojazdów ciężarowych i ratownictwa medycznego, ale również pozytywnie wpłynąć na podejście do zachowania na drodze. Gdyby w szkole samochodowej, którą ukończyłem, byli tacy wykładowcy, to od razu zostałbym kierowcą zawodowym, a nie informatykiem” ocenia Mariusz. 

W Polsce już brakuje 100 tys. kierowców. Dane Centralnej Ewidencji Kierowców wskazują, że na koniec 2018 roku prawem jazdy C+E dysponowało ponad 300 tys. osób w wieku 55-64 lat, to jest niemal dwa razy więcej niż w wieku 25-34 lat. 

Badania PwC wskazują, że aż w 7 województwach nie ma żadnego Ośrodka Doskonalenia Techniki Jazdy, z jazdami w warunkach specjalnych. 

Ewolucja potrzeb

Początkowo szkolenia teoretyczne i praktyczne odbywały się w różnych miastach w Polsce, a obecnie szkolenia teoretyczne odbywają się w formule online, co pozwala wziąć w nich udział większej liczbie uczestników. Szkolenia praktyczne odbywają się dzięki wsparciu partnerów akcji, których obecna edycja posiada aż 11. 

Czytaj więcej

Sankcyjne rozdwojenie jaźni Unii Europejskiej

Tematyka szkoleń wybierana jest na podstawie rozmów z kierowcami i ich zapotrzebowania. Cele akcji od momentu jej stworzenia pozostały takie same: wsparcie polskich firm transportowych w znalezieniu nowych kierowców, promocja zawodu kierowcy zawodowego oraz promocja bezpieczeństwa na drogach, a także podniesienie świadomości społecznej na temat polskiej branży transportowej jako jednej z głównych gałęzi gospodarki. 

Polskie firmy transportowe to 30% unijnego rynku przewozów. 56% firm transportowych ma problem ze znalezieniem wykwalifikowanego pracownika i ta liczba ciągle wzrasta. W najbliższych latach ponad połowa zatrudnionych kierowców osiągnie wiek emerytalny, co stanie się barierą rozwoju społeczno-ekonomicznego Polski.