Logistycy i handel przygotowują się na słaby pierwszy kwartał przyszłego roku

Od września w Europie maleje sprzedaż, logistycy przygotowują się na kiepski pierwszy kwartał.

Publikacja: 26.10.2022 08:29

Logistycy i handel przygotowują się na słaby pierwszy kwartał przyszłego roku

Foto: Ceva

Prezes specjalizującej się w logistyce żywności i towarów szybkozbywalnych Grupy ID Logistics Eric Hemar przyznaje, że w Europie czuć kryzys i spowolnienie. Wysokie ceny energii spowodowały zmniejszenie budżetów gospodarstw domowych, ale do tej pory nie miało to wpływu na sprzedaż produktów spożywczych. – Drogie produkty są zastępowane tanimi. Skutkiem jest bankructwo sklepów z drogą żywnością ekologiczną we Francji i w Belgii. Natomiast poza produktami spożywczymi obserwujemy wszędzie spowolnienie – ocenia Hemar. 

Czytaj więcej

Eurowag kupił Inelo i tworzy cyfrowego giganta obsługi transportu drogowego

Jest ono notowane od drugiej połowy września i pod koniec października osiągnęło tempo dwucyfrowe. – W Polsce sprzedaż wygląda nieźle i jeszcze nie czujemy dużego spowolnienia – zastrzega dyrektor zarządzający ID Logistics Polska Yann Belgy. 

O spowolnieniu mówi także wiceprezes łańcucha dostaw Danone Pierre Tricoire, który jednak nie spodziewa się jednak większych perturbacji. – Spowolnienie uderzy w nas w mniejszym stopniu, choć czujemy lekki spadek ilości – przyznaje Tricoire.

Już latem sytuacja na rynku stała się niepewna. W sierpniu DHL Parcel Polska przeprowadziło badanie konsumentów, z którego wynika, że niemal ośmiu na dziesięciu Polaków szuka w sklepach tańszych produktów lub zamienników. Ich cena musi być najczęściej o 20-30% niższa, żeby w ogóle była interesująca. 

Czytaj więcej

Przeładunki w portach o ponad 10 proc. w górę

Pomimo powszechnego trendu szukania oszczędności w związku z inflacją konsumenci planują zwiększenie swoich zakupów online w kilku kategoriach: żywność (21%), artykuły biurowe (20%), odzież (19%), artykuły dla zwierząt (18%), kosmetyki i suplementy diety oraz leki (18%). – Konsumenci rezygnują z produktów luksusowych na rzecz tych niezbędnych każdego dnia – wskazuje manager ds. analiz marketingowych w DHL Parcel Polska Joanna Bandera – Sikorska. Zaznacza, że poszukiwanie tańszych towarów nie oznacza mniejszej liczby przesyłek dla firm kurierskich. 

Malejące zapotrzebowanie na transport morski i lotniczy obserwowane jest przez Kuehne+Nagel. W trzecim kwartale dynamika przyrostu przychodów działu spedycji morskiej wyniosła 27%., gdy w trzech pierwszych kwartałach tego roku 62%. W przypadku spedycji lotniczej dynamika zmalała w tym samym okresie z 39 do 7%. 

Prezes specjalizującej się w logistyce żywności i towarów szybkozbywalnych Grupy ID Logistics Eric Hemar przyznaje, że w Europie czuć kryzys i spowolnienie. Wysokie ceny energii spowodowały zmniejszenie budżetów gospodarstw domowych, ale do tej pory nie miało to wpływu na sprzedaż produktów spożywczych. – Drogie produkty są zastępowane tanimi. Skutkiem jest bankructwo sklepów z drogą żywnością ekologiczną we Francji i w Belgii. Natomiast poza produktami spożywczymi obserwujemy wszędzie spowolnienie – ocenia Hemar. 

Pozostało 80% artykułu
Produkty i Usługi
Poczta Polska realizuje wartą 300 mln zł inwestycję w sieć automatów paczkowych
Systemy IT
Ponadnormatywni na sterowaniu ręcznym
Szynowy
Rekordowy ruch kolejowy, na torach aż kipi, a o ciężarówki trudno
Drogowy
Po pandemii przewoźnicy autokarowi zostali z długami
Systemy IT
Europę czeka automatowy boom
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?