Niepokojące sygnały z rynku transportu drogowego

Narastają opóźnienia płatności w Niemczech. Mali przewoźnicy mogą mieć kłopot z wyegzekwowaniem płatności za transport międzynarodowy.

Publikacja: 12.10.2022 07:11

Niepokojące sygnały z rynku transportu drogowego

GDDKiA

Foto: GDDKiA

Aż 80 proc. polskich konsumentów planuje ograniczenie wydatków oraz poszukiwanie oszczędności przy zakupach produktów spożywczych i większych dóbr oraz usług. Równocześnie Polacy coraz częściej sięgają po najtańsze produkty, aktywnie szukają promocji, a coraz większy odsetek całkowicie rezygnuje z zakupów wybranych kategorii. Takie wnioski płyną z 13. fali badania Current Consumer Mood zrealizowanego we wrześniu br. przez firmę GfK. – 82 proc. nabywców przyznaje, że kupuje mniej większych produktów i usług. Co więcej, aż 78 proc. Polaków deklaruje podobne oszczędności podczas zakupów spożywczych. Przeciętny koszyk polskiego konsumenta kurczy się z miesiąca na miesiąc. I choć wolumenowo kupujemy mniej, na zakupy wydajemy więcej – ocenia director marketing & consumer intelligence w GfK Dominika Grusznic-Drobińska. 

Czytaj więcej

We Francji zabrakło paliwa, przewoźnicy obawiają się napadów na ciężarówki

Wskazuje, że niemal 70 proc. konsumentów powstrzymuje się od zakupu zbędnych rzeczy, połowa chętniej niż dotychczas korzysta z promocji, a 42 proc. szuka zbliżonych produktów w niższych cenach. Najrzadszą strategią nadal pozostają zakupy z drugiej ręki. 

Klientów wystraszyły rosnące ceny. Analitycy PKO Research pocieszają, że najgorsze wkrótce minie. Wskazują, że MFW dostrzega rosnące ryzyko recesji w globalnej gospodarce. Jednocześnie obecne prognozy MFW sugerują, że szczyt inflacji w gospodarkach rozwiniętych trwa już, a kolejny rok będzie rokiem malejącej inflacji. 

Jeżeli spada popyt, wkrótce zmaleje produkcja. Nastroje w niemieckim przemyśle wg ifo Institute spadły do minus 53,2 punktów. To najniższy poziom od 1991 roku. – Bardzo źle widzę perspektywy dla europejskiej gospodarki. FAZ podał, że tylko w ostatnim miesiącu wypłacalność dla małych przedsiębiorstw zmalała o 30 proc. To alarmująca informacja dla polskich przewoźników, ponieważ wielu z nich korzysta z małych spedycji z Niemiec, które mieszczą się w definicji MSP. Przewoźnicy muszą uważać od kogo biorą zlecenia, ponieważ mogą pozostać niezapłacone – ostrzega niezależny ekspert Grzegorz Woelke. 

Coraz głośniej robi się o rosnącej liczbie kradzieży. – Giną ładunki, rośnie liczba przestępstw. Podobnie jak w poprzednich kryzysach najbardziej chodliwe są ładunki trudne do identyfikacji: płyty wiórowe, chipsy. Towar odbiera fałszywy samochód ze zmienionymi numerami rejestracyjnymi – opisuje Woelke.

Czytaj więcej

Elektryczne ciężarówki wymuszą podwyżki frachtów o co najmniej 30 proc.

Dodaje, że ceny nie rosną i jest wyraźnie mniej ładunków. – Firmy ograniczają produkcję, zapasy rosły na początku roku, co nakręcało gospodarkę, ale teraz sprzedaż maleje. Po wakacjach niektóre zakłady energochłonne nie wznowiły produkcji. Symptomatyczny jest upadek wiodącego producenta papieru toaletowego w Niemczech. Przemysł już przestaje pracować na wysokich obrotach, czego sygnałem jest malejący obrót uprawnieniami ETS – wskazuje Woelke. 

Apeluje do przedsiębiorców, aby specjalizowali się w trudniejszych kierunkach, na których trudno jest znaleźć przewoźników. Tymczasem część przewozów polskie firmy stracą. – Rosja ostatnio ogranicza wjazd na terytorium i odcina polskim firmom rynki azjatyckie. To kolejna duża ofiara, którą biznes ponosi w związku z napaścią Rosji na Ukrainę – wskazuje prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek. 

Aż 80 proc. polskich konsumentów planuje ograniczenie wydatków oraz poszukiwanie oszczędności przy zakupach produktów spożywczych i większych dóbr oraz usług. Równocześnie Polacy coraz częściej sięgają po najtańsze produkty, aktywnie szukają promocji, a coraz większy odsetek całkowicie rezygnuje z zakupów wybranych kategorii. Takie wnioski płyną z 13. fali badania Current Consumer Mood zrealizowanego we wrześniu br. przez firmę GfK. – 82 proc. nabywców przyznaje, że kupuje mniej większych produktów i usług. Co więcej, aż 78 proc. Polaków deklaruje podobne oszczędności podczas zakupów spożywczych. Przeciętny koszyk polskiego konsumenta kurczy się z miesiąca na miesiąc. I choć wolumenowo kupujemy mniej, na zakupy wydajemy więcej – ocenia director marketing & consumer intelligence w GfK Dominika Grusznic-Drobińska. 

Szynowy
Alstom w Polsce gotowy na koleje dużych prędkości
Drogowy
Administracje Polski i Ukrainy przygotowują nowe przejścia graniczne
Drogowy
200 tys. ciężarówek MAN z fabryki w Niepołomicach
Szynowy
Na kolejach będzie drożej z powodu rosnących cen energii elektrycznej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Newag i Pesa szukają w Japonii natchnienia do budowy pociągów wysokiej prędkości