Uchwała taborowa CPK znalazła się w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, zatem niedługo zostanie opublikowana. – Naszym celem jest wypracowanie optymalnej formuły pozyskania taboru na potrzeby CPK – tłumaczy rzecznik CPK Konrad Majszyk.
Wielosystemowy tabor
Docelowo do obsługi sieci kolejowej zasilającej CPK potrzeba będzie pociągów o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 250 km/godz. – Chodzi o tabor wielosystemowy (w tym zasilany napięciem 25 kV AC). Liczba pociągów i wymagane rozwiązania to jednak czynniki, które będą podlegały dalszym uzgodnieniom – opisuje rzecznik CPK.
Czytaj więcej
Od początku roku operator portowy przeładował łącznie 4,2 mln ton towarów, a rekordowy był wrzesień z wynikiem 800 tys. ton.
Podkreśla, że zakupiony tabor powinien być konstruowany na bazie technologii zapewniających maksimum trwałości. Chodzi o zastosowanie rozwiązań, które nie zestarzeją się przez kolejnych 30-40 lat. – Nie jest przesądzone, w jakiej formule i przez kogo będzie zamawiany tabor. W grę wchodzi kilka scenariuszy, które są analizowane, a decyzja powinny zapadać niebawem. – Przypominam, że w tym roku przeprowadziliśmy wstępne konsultacje rynkowe (WKR), w których wzięło 10 uczestników: Stadler Polska, konsorcjum Alstom Konstal i Alstom Ferroviaria, Newag, PESA Bydgoszcz, konsorcjum Hitachi Rail i Hitachi Europe, Talgo, CAF, CRRC, Siemens i Hyundai Rotem – wymienia Majszyk.
Specjaliści z CPK odbyli z każdym uczestnikiem konsultacji co najmniej po trzy tury spotkań. WKR poprzedzają przyszły proces zakupowy i są mechanizmem zdefiniowanym przez Prawo Zamówień Publicznych. Dla zamawiającego mają dużą wartość merytoryczną, ponieważ są okazją do rozmów z rynkiem na temat przyszłego zlecenia, do poznania możliwości pozyskania taboru pod względem dostępności rozwiązań, jakości, terminów, itd.