Polska ratyfikowała protokół dodatkowy do Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) dotyczący elektronicznego listu przewozowego we wrześniu 2019 roku, jednak nadal eCMR nie jest dopuszczony przez Ministerstwo Infrastruktury do stosowania.
Czytaj więcej
Tegoroczne nagrody dziennika Rzeczpospolita dla wyróżniających się podmiotów branży TSL już w rękach przedsiębiorców.
Powodem są prace na unijnym forum nad bezpapierową logistyką, które mają zakończyć się w sierpniu 2023 roku. Komisja Europejska wydała 15 lipca 2020 roku Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1056 w sprawie elektronicznych informacji dotyczących transportu towarowego - Electronic Freight Transport Information eFTI. Celem rozporządzenia jest zachęcenie do cyfryzacji transportu towarowego i logistyki.
Interoperacyjne platformy
Rozporządzenie e-FTI przewiduje certyfikację dostawców systemów e-CMR, ale na tym etapie nie wiadomo jak ta certyfikacja ma wyglądać. Możliwe, że za pośrednictwem platformy e-FTI zainteresowane podmioty będą przesyłały do systemu, niezbędne do przewozu i kontroli dane. Na wszystkich etapach podróży ładunku, poszczególni przedstawiciele łańcucha dostaw, będą posiadali do nich wgląd oraz mieli możliwość ich aktualizacji w razie konieczności. Platformy e-FTI mają być interoperacyjne, w szczególności do przekazywania informacji regulacyjnych między przedsiębiorstwami, a administracją publiczną (B2A) – wyjaśnia Agata Horzela z GS1 Polska.
Czytaj więcej
Adampol stworzył pierwszą w Europie ogólnodostępną giełdę dla nadawców i przewoźników samochodów gotowych.