Komisja Europejska mimo wszystko stawia na wodór i planuje, że w 2025 roku moc elektrolizerów, w który produkowany jest wodór sięgnie 6 GW, które dadzą 1 mln ton wodoru. Pięć lat później moc elektrolizerów wyniesie 40 GW, a produkcja wodoru 10 mln ton. Gaz posłuży również do zasilania autobusów miejskich.
Tylko bezemisyjne
UE nie pozostawia wątpliwości, że po 2035 roku zniknie możliwość rejestracji nowych modeli emitujących dwutlenek węgla, czyli z silnikami diesla. Pozostaje jednak pytanie czym je zastąpić. – Wybór napędu to dylemat każdego operatora transportu publicznego zarówno w Polsce jak i Europie, co widzę po zebraniach Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Publicznego UITP. Rozważania o rozbudowie transportu sprowadzają się do dwóch czynników: ceny taboru i paliwa. Ceny wodorowego taboru maleją, natomiast cena wodoru nie spada poniżej 10 dol. za kg co czyni ten transport drogim. Na dodatek ceny paliw zmieniają się w sposób nieoczekiwany. Nie zanosi się na poprawę i na dodatek pandemia zmniejszyła popyt na transport – wskazuje zagrożenia członek zarządu ds. finansowych MZA Warszawa Paweł Jankowski.
Czytaj więcej
Tegoroczne nagrody dziennika Rzeczpospolita dla wyróżniających się podmiotów branży TSL już w rękach przedsiębiorców.
Przewoźnik przygotowuje się do budowy zajezdni dla elektrycznych autobusów, których ma 165 sztuk. Spośród nich 152 sztuki dostarczył Solaris. Warszawa jest jednym z większych klientów podpoznańskiego producenta, który jest europejskim liderem w napędach alternatywnych. Solaris sprzedał łącznie 2572 elektryczne autobusy, z których dostarczył już 1395. Wśród największych odbiorców są: Mediolan (195), Berlin (133), Kraków (76), Jaworzno (46) i Bruksela (32). Na dostawy czekają Madryt (62) i Oslo (183).
Modele zeroemisyjne mogą mieć napęd elektryczny z poborem prądu z sieci, akumulatorów trakcyjnych lub ogniw paliwowych. W 2021 roku europejscy przewoźnicy kupili 3282 miejskie autobusy elektryczne i tylko 170 wodorowych. Różnica wynika nie tylko z wysokiej ceny modeli wodorowych, ale i późnego ich pojawienia się. Handlowo jako modele produkcyjne dostępne są od 2019 roku, gdy elektryczne oferowane były 5 lat wcześniej.