W imieniu tych trzech podmiotów list intencyjny w tej sprawie podpisali 7 września w Poznaniu: prezes zarządu ICPT Bartłomiej Kras, dyrektor Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego Arkadiusz Kawa oraz członek zarządu FPS Marcin Rodek.
Harmonogram prac nie jest jeszcze znany, ale projekt wykorzysta pociąg nowej platformy skonstruowanej przez FPS w ub.r. W 2021 roku Impact oraz Fabryka Pojazdów Szynowych przygotowały hybrydowy pociąg. Specjalnie dla tego projektu FPS skonstruowała nową platformę nazwaną Plus. Zamontowane w pojeździe baterie Impactu UVES Energy GEN 2.0 spełniają wymogi producenta pociągu i przy łącznej pojemności 800 kWh z zapewnią 100 km zasięgu tylko na energii elektrycznej.
Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny
Od lewej: Marcin Rodek (FPS), Arkadiusz Kawa (Łukasiewicz-PIT), Bartłomiej Kras (Impact)
Spółka Impact Clean Power Technology dostarcza litowo-jonowe akumulatory do wodorowych pojazdów od dekady. – Patrzymy na wodór jako nośnik energetyczny przyszłości. Opłacalność wodoru jako paliwa i magazynu wymaga skali, tzn. musi być produkowany przez elektrolizery ze źródeł odnawialnych tak aby gospodarka mogła być przestawiona na korzystanie z wodoru w jak największym zakresie. Przejście z gazu ziemnego na wodór, to proces na 10-15 lat, chyba, że podejmowane w efekcie wojny w Ukrainie zintegrowane działania UE skrócą ten okres. Wspólny projekt zastosowanie ogniwa wodorowego w pojazdach szynowych może znacznie przyspieszyć wzrost tej perspektywicznej branży – uważa prezes zarządu ICPT Bartłomiej Kras.
Czytaj więcej
Dalekodystansowe modele na wodór są drogie, wymagają kosztownej infrastruktury i mają beznadziejną sprawność energetyczną.